..: O pražská nádraží je zájem; důležitá si již developeři rozebrali :..

Ilustrační obrázek Praha - Developerské firmy mají velký zájem o pražská nádraží a přilehlé pozemky. Podle ČD jsou u všech důležitých nádraží již uzavřeny smlouvy se strategickými partnery, kteří hodlají do rozvoje drážních pozemků investovat miliardy eur. Velké proměny čekají především smíchovské, žižkovské a Masarykovo nádraží.

"Praha je v podstatě rozebraná, zájem o pražské železniční reality je enormní," řekl na nedávné konferenci Czech Real 2008 ředitel odboru nemovitostních projektů ČD Karel Tabery. Většinu projektů řeší ČD pomocí společných podniků s partnery z řad developerských společností. Ty kromě financování nových staveb obnoví i nynější budovy drah.

Praha - Smíchov

Ilustrační obrázek

K nejzajímavějším akcím patří chystaná revitalizace smíchovského nádraží, kterou bude financovat Sekyra Group v rámci společného podniku Smíchov Station Development. Výkonný ředitel firmy Leoš Anderle uvádí, že Sekyra hodlá v následujících 10 až 15 letech do výstavby na Smíchově investovat až 15 miliard korun.

Novou čtvrť bude stavět Sekyra v areálu žižkovského nákladového nádraží, kde hodlá investovat kolem 12,5 miliardy Kč. Podle Taberyho je Žižkov výjimečný tím, že jde o jediný takzvaný brownfield mezi pražskými nádražími, tedy o nevyužívaný průmyslový a skladový areál, kde se železniční doprava pravděpodobně zcela zruší.

Praha - Masarykovo nádraží

Ilustrační obrázek

Naopak na významu nabude Masarykovo nádraží v centru Prahy, které čekají zásadní změny. Revitalizace se ujme ING Real Estate Development. Zkrátí se například nástupiště, takže se rozšíří prostor pro odbavení cestujících. Jako náhrada se pro běžný provoz zprovozní i první dnes nevyužívaná poštovní kolej. V první fázi se rekonstrukce dočká zchátralá výpravní budova. Zároveň na Masarykově nádraží vznikne lukrativní parcela, kterou hodlají ČD s investorem získat zrušením zpustlého kolejiště podél ulice Na Florenci.

"Není to ale jednoduché k řešení," upozorňuje Tabery. Zrušení byť nevyužívané koleje trvá ve správním řízení až 1,5 roku. V plánech revitalizace je i vybudování technického železničního muzea v prázdných budovách starého depa. Paradoxně však nebude napojené na koleje, takže exponáty se sem budou muset přenášet jeřábem.

Praha - Holešovice

Ilustrační obrázek

Další projekt obnovy nádraží a výstavby komerčních prostor se chystá v Holešovicích, ale přípravné práce komplikují nevyřešené majetkové vztahy. Koleje například leží na pozemcích města, město naopak využívá drážní pozemky a výpravní budova je na pozemcích třetích osob. Situaci má vyřešit společný podnik všech zúčastněných.

Samostatnou kapitolou je pražské hlavní nádraží, kde má vzniknout moderní dopravně-obchodní centrum. Rekonstrukce, která by měla skončit v roce 2011, se ujala společnost Grandi Stazioni. Podle Taberyho však práce nabírají zpoždění, protože se objevily nečekané závady. "Chystají se dodatky ke smlouvě, aby se zlepšilo smluvní postavení Českých drah," říká.

Kompletní přeměny se dočkají také některá mimopražská nádraží. Údajně velkolepý developerský projekt se chystá v Českých Budějovicích, obnova čeká například nádraží v Karlových Varech, Teplicích nebo Chomutově. Méně projektů je na Moravě, kde rekonstrukce v uplynulých 20 letech financoval stát.

ilustrační foto: Pražské železniční stanice a zastávky

zdroj: ČT24


Adys Poslat mail autorovi | 4.6.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Praha Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.06.2008 (18:07)  
vonatszeretet: tak hezky popořádku... Masaryčka je co se týče železniční dopravy umístěna přímo ideálně, v centru města, asi narážíte na to, že se musí obcházet, to vyřeší plánovaný podchod Opletalka -> Florenc. Není napojená na metro? Byl jste tam někdy? Asi ne, jinak byste to nemohl říct. Vestibul metra je cca deset metrů od výstupu z nádraží (B), o dalších několik desítek metrů dál vestibul C. Kusé koleje jsou co se týče pohodlí nástupu a výstupu výhodnější než ostrovní, pro lidi kteří nepřestupují, a těch je vzhledem k charakteru nádraží většina (příměstská doprava ze Středočeského kraje do Prahy a zpět) naprosto ideální, nehledě na to že přístup na nástupiště je řešen bezbariérově, jiná je už otázka bezbarierového nástupu do vlaků.
S tou rekonstrukcí máte pravdu, rekonstrukce je potřeba jako sůl, a ústupek zkrácení nástupišť je celkem respektovatelný, určitě lepší řešení než jeden z návrhů nacpat nástupiště až k Negreláku
04.06.2008 (17:31)  
Alan Řepka: No myslím, že nejen Vítkovice, ale i hl. n., Kunčice, Kunčičky... Tu je toho hodně co revitalizovat... :-(
04.06.2008 (17:27)  
Podle mě by úplné zrušení Masaryčky Praze jen prospělo. Je umístěna celkem nešťastně a je to dost nepraktické nádraží (kusé koleje bez podchodů, bez napojení ne metro, úzká nástupiště, odbavovací hala hodně daleko).Ale v současné době už je tato myšlenka mimo realitu, když je v podstatě napojené na Nové spojení za miliardy. Jediným řešením by byla kompletní rekonstrukce (a to od základů) s využitím moderních prvků (podchody, velké prostory s nákupními galeriemi, kavárny). Od věci by nebyla ani víceúrovňová nástupiště (podle vzoru Dresden, Wien Suedbahnhof...)
editor nebo admin ŽP Nick  mail  
04.06.2008 (17:20)  
sames1: Ranní 9302 se zaplní. Naopak bývá problém, když jede jen dvojička. Dokud nebude hotový úsek Úvaly-Libeň, o nějakém zahušťování intervalu si můžeme nechat jen zdát :-/
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
04.06.2008 (16:57)  
sames1: Zajimavy nazor. Melo by to neco do sebe. Btw. prezident CSR byl Masaryk. Podle nej se to nadrazi jmenuje.
04.06.2008 (16:45)  
Zkrácení kolejí (o 50 metrů?) prodlouží cestu k vlaku. Zrušení kolej. propojení do bývalého depa nechápu. S ostatním lze souhlasit.
registrovaný uživatel sames1 
04.06.2008 (16:16)  
Miroslav Zikmund projdilna souprava CityElefant? Proboha proc? Ze by se prazaci tak rozmnozily :D hehe neni lepsi raci dve soupravy a castejsi spojeni tady zvyseni atraktivity zeleznice ne tim nastrkat 3000 lidi do jendoho rychliku co jede jendou za den :)

Alan Řepka: Toz kurna videl si ty Prazske ostudy naroda? Mas novej Sivov... mas zastavku Stodolni mas elektrifikovanou trat Vitkovice-stred-Hlavni. Ted nevimm ale na Hlavaku se romum prej delaji take nove prestavby. Prej jim to ;)

LapiCB : Moderni koncepce zastavby kolejoveho loze Masaicky(nebo jakehokoliv dalsiho nadrazi) by vyresilo nakupni centrum s kancelaremi pro pronajem nad nastupisti treba i s promenadou kde se pres prosklenou podlahu divate na odjizdejici vlaky. nadherna predstava sedet v Kafeee a vedle vas pres prosklenou vytrinu se pohybuji vlaky nebo sedic na balkone a pod vami se mihotajici expresy ;) par kvetinek a bude to romantika jak vysita :) Jde pouze o betonove piloty navic. Masaricka k tomu primo byla snad postavena ;)
04.06.2008 (15:22)  
Využít koleje v bývalém poštovní dvoře (9,11,13) je záslužný záměr, jenže na tyhle koleje se vejde tak akorát jeden hliník, takže celkem nic moc ... zatímco zkracování kolejí délky 228 metrů (2+3) příliš zkvalitnění dopravy nepřidá. Je to na 8 vozů a lokomotivu nebo dvojitý hliník (trojitý se tam už nevejde).
04.06.2008 (15:22)  
Tak mě napadlo - jak do toho zapadají aktivity týkající se úplného zrušení Masny? Nebo už tyhle záchvaty zodpovědné činitele přešly?
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
04.06.2008 (15:16)  
Je jistě dobře, že se investují prostředky do oprav a modernizace pražských nádraží, která jsou v katastrofálním stavu. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že developerům jde pouze o peníze. Vzhedem k omezenému prostoru pak pochopitelně nemají o nějaké koleje příliš zájem. Je to fajn, projde sice více lidí, ale vzhledem k tomu, že z kolejí, nástupišť apod. nemají žádné peníze za pronájem, je snahou je co nejvíce omezit (Viz. zkácení nástupišť na Masarykově nádraží) Je na majiteli, resp. provozovateli dráhy, aby se nebáli prosadit kvalitní dopravní řešení.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko