Praha - Developerské firmy mají velký zájem o pražská nádraží a přilehlé pozemky. Podle ČD jsou u všech důležitých nádraží již uzavřeny smlouvy se strategickými partnery, kteří hodlají do rozvoje drážních pozemků investovat miliardy eur. Velké proměny čekají především smíchovské, žižkovské a Masarykovo nádraží.
"Praha je v podstatě rozebraná, zájem o pražské železniční reality je enormní," řekl na nedávné konferenci Czech Real 2008 ředitel odboru nemovitostních projektů ČD Karel Tabery. Většinu projektů řeší ČD pomocí společných podniků s partnery z řad developerských společností. Ty kromě financování nových staveb obnoví i nynější budovy drah.
Praha - Smíchov
K nejzajímavějším akcím patří chystaná revitalizace smíchovského nádraží, kterou bude financovat Sekyra Group v rámci společného podniku Smíchov Station Development. Výkonný ředitel firmy Leoš Anderle uvádí, že Sekyra hodlá v následujících 10 až 15 letech do výstavby na Smíchově investovat až 15 miliard korun.
Novou čtvrť bude stavět Sekyra v areálu žižkovského nákladového nádraží, kde hodlá investovat kolem 12,5 miliardy Kč. Podle Taberyho je Žižkov výjimečný tím, že jde o jediný takzvaný brownfield mezi pražskými nádražími, tedy o nevyužívaný průmyslový a skladový areál, kde se železniční doprava pravděpodobně zcela zruší.
Praha - Masarykovo nádraží
Naopak na významu nabude Masarykovo nádraží v centru Prahy, které čekají zásadní změny. Revitalizace se ujme ING Real Estate Development. Zkrátí se například nástupiště, takže se rozšíří prostor pro odbavení cestujících. Jako náhrada se pro běžný provoz zprovozní i první dnes nevyužívaná poštovní kolej. V první fázi se rekonstrukce dočká zchátralá výpravní budova. Zároveň na Masarykově nádraží vznikne lukrativní parcela, kterou hodlají ČD s investorem získat zrušením zpustlého kolejiště podél ulice Na Florenci.
"Není to ale jednoduché k řešení," upozorňuje Tabery. Zrušení byť nevyužívané koleje trvá ve správním řízení až 1,5 roku. V plánech revitalizace je i vybudování technického železničního muzea v prázdných budovách starého depa. Paradoxně však nebude napojené na koleje, takže exponáty se sem budou muset přenášet jeřábem.
Praha - Holešovice
Další projekt obnovy nádraží a výstavby komerčních prostor se chystá v Holešovicích, ale přípravné práce komplikují nevyřešené majetkové vztahy. Koleje například leží na pozemcích města, město naopak využívá drážní pozemky a výpravní budova je na pozemcích třetích osob. Situaci má vyřešit společný podnik všech zúčastněných.
Samostatnou kapitolou je pražské hlavní nádraží, kde má vzniknout moderní dopravně-obchodní centrum. Rekonstrukce, která by měla skončit v roce 2011, se ujala společnost Grandi Stazioni. Podle Taberyho však práce nabírají zpoždění, protože se objevily nečekané závady. "Chystají se dodatky ke smlouvě, aby se zlepšilo smluvní postavení Českých drah," říká.
Kompletní přeměny se dočkají také některá mimopražská nádraží. Údajně velkolepý developerský projekt se chystá v Českých Budějovicích, obnova čeká například nádraží v Karlových Varech, Teplicích nebo Chomutově. Méně projektů je na Moravě, kde rekonstrukce v uplynulých 20 letech financoval stát.
ilustrační foto: Pražské železniční stanice a zastávky
zdroj: ČT24
Ja jsme zminoval situaci ne co je ale co bude. Projektanti propustnos dimenzuji pro plne funkcni trat (i kdyz pochybuji ze tam zapocitavaji i nahodne vyluky,vykolejeni ,strzeni ele.vedeni apd.)po dokonceni stavebnich praci. situaci grafikonu tez neznam. Nemelo by se tam nekde i ztrojkolejnovat. Myslim se sem cetl i takoeve clanecky. Vim ze to ted zlehcim ale metro muze jezdit skoro co tri minuty (zase zkusenost s Londynskym metrm) maximalka je 50-70km/h a maji lepsi brzdnou a akceleracni schopnost. Takze se mi u jednotek 471 nezda propustnost kolem 15 minut zase tak nerealna na trikolekne trati s cetnymi nadrazimi kdese muze mijet s rychliky jak ze predu tak ze zadu. krom toho 4 kolejna trat pokud by se vyplatila by situaci urcite vylepsila. V Londynske aglomeraci je uplne ze rychliky maji dve koleje a osobaky sve dve koleje. Bohuzel srovnavat 10 mil mesto a 1 mil. nelze tudis se to odrazi na kvalite.
Krom toho kdyz pospicam na vlak tak proz pobezim az na jeho konec ,,Na hlaváku je to od zadních perónů do spodní haly kolem 200 metrů (když člověk běží na poslední chvíli, je to snad kilometr).,, vlezu preci do prvnich dveri a prolezu ulickou. A nebo nechodim pozde ;)
PS: diky za info o Prazskych nadrech. Me se tu nerozciluj ..sepis petici ze chces aby na jende strane peronu stala tramvaj a na druhe vlak ..nebo aby ti postavily eskalator od metra primo do vlaku :D
Na hlaváku je to od zadních perónů do spodní haly kolem 200 metrů (když člověk běží na poslední chvíli, je to snad kilometr). Na Masně je to od nejvzdálenějšího 1. perónu ke vstupu do metra kolem 100 m. Na hlaváku musím na tramvaje pěkně po svých na Jindřišskou, na Masně to mám téměř hrana-hrana.
Tolik abys byl trochu v obraze a nepovídal tu divné věci z neznalosti. Pravidla češtiny ti vysvětlovat nebudu, to jsi měl dávat větší pozor ve škole ;-)
chlapce, mas proti tomu asi nejakou averzi, ale argumentujes slusne receno zcestne!
a pro nektere zucastnene - nejsem sice promovany jazykovedec a od pocatku pocitacovych veku pisu cestinou a ne češtinou, ale aspon na nektera i/y si davejte pozor, kolikrat z toho boli oci... dekuji
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.