Doplněno 14:15: Moravany - Krátce před pátou hodinou ranní se stala tragická nehoda ve stanici Moravany na trati 010, spojující Českou Třebovou, Pardubice a Prahu, kde došlo ke střetu lokomotivy se soupravou osobního vlaku 5011. Ten v Moravanech stanicoval, když do něj zezadu najela lokomotiva 163.004 (ČD Cargo), jedoucí jako Lv 72641 z Řečan do České Třebové. Strojvedoucí jel do České Třebové střídat, ale bohužel již nedojel. Strojvedoucí osobního vlaku a pět cestujících utrpělo lehká zranění.
Nehoda se stala v 4:48 přímo v železniční stanici. Podle prvního šetření Drážní inspekce měl strojvedoucí vjezd do stanice povolen (na vjezdovém návěstidle svítila návěst dovolující jízdu), i když byla staniční kolej obsazena osobním vlakem. Dle svědectví cestujících, kteří stáli na nástupišti v Moravanech, jela lokomotiva až do nárazu stejnou rychlostí, vůbec nebrzdila. Strojvedoucí zůstal po srážce zaklíněn ve zdemolované kabině a na následky těžkých zranění v lokomotivě zemřel.
Provoz na trati nebyl přerušen; ostatní vlakové spoje využívají pro průjezd zbývající volné koleje. V ranních hodinách na místo nehody dorazil i nehodový vlak a vyšetřovatelé Drážní inspekce. Podle dostupných informací byl zmiňovaný stroj vybaven elektronickým rychloměrem, jehož záznamy by mohly objasnit několik sporných okolností celé nehody. Kromě lokomotivy ČD Cargo byl vážně poškozen i osobní vůz řady Bdmtee, u kterého je prakticky zničený zadní oddíl pro cestující. Pět cestujících a strojvedoucí osobního vlaku byli ošetřeni s lehkými zraněními.
Fotografie záchranných prací v místě nehody
Foto: spolupracovník ŽP; ilustrační foto 163.004: Louis Armstrong
Doplněno o informace Drážní inspekce ČR

Jiří Kareš 26.05.2008 (0:28)
Lidi jestli jste četli ten canc o zákazu pískování, proberte svoje nadřízené, ať už někdo konečně hne zadkem, zvedne telefon , zavolá do AŽD, že není možné aby zabezpečovacímu zařízení 3.(nebo kolikáté) generace zmizel vlak z "dohledu" a to se nad tím ani nepozastavilo a staví si vlakové cesty vesele dál....To je totiž ta pravá vina. Ne fíra, ne písek. Teď zmizel vlak protože písek........
No a at si ten kdo bude volat na AŽD připraví dost slušný balík peněz na to aby zaplatil ty upravy .... nebo myslíte že to někdo bude dělat zadarmo???? .... chyba na jejich straně není, ESA v tomto ohledu splnuje podmínky pro provoz a tudíž jestli chce někdo upravy at je definuje a také zaplatí
1. Ze záznamu pořízeného zabezpečovacím zařízením ESA vyplývá následující průběh mimořádné události :
· vlak 5011 přijel do stanice Moravany a obsadil staniční kolej č. 1 ve 4:44:58. Jízda vlaku byla dovolena standardní obsluhou staničního zabezpečovacího zařízení. Při vjezdu vlaku do stanice se jednotlivé kolejové obvody postupně obsazovaly a uvolňovaly. Po zastavení vlaku na 1. staniční koleji zabezpečovací zařízení signalizovalo, že tato kolej je obsazena.
· vlak 72 461 odjel ze sousední stanice Kostěnice ve 4:45:31. Ve 4:46:21 přijalo zabezpečovací zařízení povel výpravčí postavit vlakovou cestu pro odjezd osobního vlaku 5011. Ve 4:46:50 přijalo zařízení povel výpravčí na postavení vlakové cesty pro vjezd lokomotivního vlaku 72 461 na 1. kolej. Ve 4:46:54 zabezpečovací zařízení zaznamenalo, že 1. staniční kolej je obsazena a povel výpravčí bude splněn, až budou splněny podmínky stanovené pro bezpečný vjezd vlaku.
· ve 4:46:56 je zaznamenáno, kolejový obvod 1. staniční koleje se uvolnil (ve skutečnosti osobní vlak 5011) stál stále na této koleji. Vzápětí zabezpečovací zařízení vyhodnotilo vzniklý stav tak, že jsou splněny všechny podmínky pro dovolení vjezdu lokomotivního vlaku na 1. staniční kolej a dovolilo vjezd tohoto vlaku.
· ve 4:47:03 se na vjezdovém návěstidle rozsvítilo zelené světlo „návěst VOLNO". Ve 4:47:30 minul vlak 72 461 vjezdové návěstidlo a ve 4:48 došlo ke srážce.
2. ohledáním místa mimořádné události bylo zjištěno, že strojvedoucí osobního vlaku 5011 použil při odjezdu vlaku z Kostěnic pískování. Stopy písku byly nalzeny na trati až do Moravan. Na 1. staniční koleji pak bylo nalezeno značné množství vysypaného písku, jak na temenech hlav kolejnic, tak nabaleného na volech vozidel vlaku 5011. Tím došlo k přerušení součinnosti kolejových vozidel s kolejovými obvody.
3. Byla provedena prohlídka lokomotivy osobního vlaku 5011 se zaměřením na činnost písečníků. Bylo zjištěno, že při jízdě se z písečníků nepřetržitě sype písek. Vytvořená vrstva může ovlivnit činnost kolejových obvodů. K nepožadovanému nepřetržitému pískování došlo z důvodu mechanické závady na EP ventilu.
4. Z rozboru rychloměrného záznamu lok 163.004 (Lv 72 461) vyplynulo, že záznamy jsou shodné s údaji z archivních záznamů staničního zabezpečovacího zařízení ESA 11 v ŽST Moravany. Nárazová rychlost lokomotivy Lv 72 461 na rozjíždějící se osobní vlak 5011 byla cca 62 km/h.
A co používat "více vodivý" písek (nebo i úplně jiný materiál) než je ten křemičitý, pomohlo by to něčemu??? Nebo by vznikly jiné problémy? Dělaly se nějaké pokusy na toto téma někdy v minulosti ???
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
