Lichkov - Ve dnech 4. - 7. května 2008 probíhala v rámci rekonstrukce tratě 021 v km 110,0 mezi zastávkou Mladkov a stanicí Lichkov zajímavá operace. Položení nových podélných betonových odvodňovacích žlabů překážela část předválečné protitankové překážky - ve zmíněném místě totiž trať křižuje starou linii těžkého opevnění. Mezi dvěma jejími objekty, konkrétně pěchotními sruby K-S30 a K-S31, byl vybudován typ protitankové intervalové překážky, jejíž součástí byl i v zemi vybetonovaný práh s obdélníkovými otvory, do kterých byly zasouvány ocelové sloupky, tzv. jehly, bránící průjezdu techniky útočníka. Na straně trati ke srubu K-S31 byl práh vybetonován až těsně ke koleji a v místě původního křížení s podélným odvodňovacím příkopem v něm byl zřízen žlábek pro umožnění průtoku vody. Nově položené žlaby jsou ovšem hlubší a práh by v nich působil jako nežádoucí hráz. Díky vstřícnosti investora a zhotovitelů nedošlo k pouhé likvidaci překážející části, ale k jejímu oddělení, rozdělení a odvozu do Muzea Československého opevnění při dělostřelecké tvrzi Bouda a do Vojenského muzea v Králíkách.
V neděli 4. května došlo k obnažení překážející části prahu. Na jedné z fotografií je dobře vidět původní žlábek. V následujících dvou dnech pak bylo přistoupeno k provedení řezů diamantovým lanem. Řezy profilu 110 x 100 cm byly provedeny dva, přičemž každý trval okolo tří hodin. Společně s přípravou zařízení se během dne stihl pouze jeden. 7. května byly obě části jeřábem naloženy na nákladní automobil a odvezeny do expozic obou zmíněných muzeí.
Na následujících fotografiích si můžete prohlédnout, jak dotyčné místo ještě se zasunutými jehlami vypadalo v roce 1938, dále záběry vlastního průběhu prací a výkres křížení z knihy Val na obranu republiky. Na pozadí dobové fotografie je nad tratí vidět impozantní pěchotní srub K-S31, který společně se za ním stojícím srubem K-S32 muzejně zpřístupňuje její poskytovatel, družstvo ForteG. Bližší popis křížení naleznete v článku Přechody předválečného opevnění přes železnici v Kladském sedle. Za současné fotografie a za informace o průběhu prací děkuji Václavovi Tomanovi.
Zdroj: Tvrz Bouda


Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
