Brno - Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek
Nebo je snad dostatečným důvodem fakt, že píšu komenty ve slovenštině?
Nejlepším hajným nebo porybným je přece někdejší pytlák ...
K obrazku - jo, neni na nem ale nic v rozsporu s tim, co jsem napsal, jen to neni text, ale obrazek. Ten nas pripad je nahore-dole-dole-nahore (a konci to tim, ze zakaznik zaplati 3125 CZK). Povsimni si zejmena toho, ze pri prodeji (a bezhotovostni platbe) v EUR je irelevantni, zda-li ma zakaznik ucet v CZK nebo EUR (neni dulezite ani to, v jake mene ma ucet obchodnik) - ve vsech pripadech platba probehne a ve vsech pripadech probiha v EUR.
Soucasne plati, ze prvni dve rozvetveni jsou dulezita jen pro prodavajiciho a kupujiciho nezajimaji.
A jeste jedna poznamka - ty kurzy, ktery si obchodnik na obrazku nadhodil (je to jeho plne pravo:) jsou ty logicke a vzdy znevyhodnuji tu sekundarni menu. V pripade Ceskych drah je tomu ale opacne - platba v sekundarni mene (mam na mysli Euro) je pro zakaznika vyhodnejsi, nez platba v te prirozenejsi mene (CZK) - a prave o tom to cele je:)
Nicmene tyhle "extremni" priklady se naseho pripadu netykaji, ten zadne podobne bariery nema (je to jen o te technologicke (ne)moznosti)
babilon - nojo, ale nejsou tak pekny:)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.