Brno - Student Agency vážně zvažuje, že zastaví přípravy projektu luxusního rychlovlaku mezi Prahou a Ostravou. Vadí jí státní podpora Českým drahám, kvůli níž vyhrožuje přenesením projektu do zahraničí, nejspíše na Slovensko. Vláda se totiž rozhodla zajistit Českým drahám finance na nákup nových vozů a souprav. "Pokud získají tyto prostředky, pak nevidím důvod dál připravovat plánovanou investici do dálkové a regionální dopravy a přesunu své železniční aktivity mimo území České republiky," tvrdí šéf a majitel Student Agency Radim Jančura.
"Zveřejnili jsme svůj záměr investovat 1,5 miliardy korun z vlastních zdrojů a bez nároků na jakékoliv dotace do dálkové železniční dopravy, ve spolupráci s třetím největším evropským soukromým dopravcem jednáme o investici dalších čtyř miliard. Pokud ovšem vyjde záměr státu obejít Evropskou komisi a zafinancuje přímo České dráhy, nezbude nám než přesunout všechny investice na Slovensko, které vytvořilo spravedlivé podmínky pro všechny dopravce," prohlásil Jančura. Přesunem ale vyhrožuje i do jiné země regionu, protože plánované soupravy HighJet jsou ze své podstaty po menších úpravách způsobilé provozu v celé střední Evropě.
Soukromému dopravci se nelíbí, jak velkou částku se nakonec vláda rozhodla do ČD napumpovat. Původní plán počítal s tím, že do ČD přiteče asi 400 milionů za odprodej majetku státní organizaci SŽDC. Majetek měl být kvůli změně provozovatele dráhy na SŽDC pouze převeden za symbolickou cenu, nakonec ale vše dopadne zřejmě zcela jinak. Týž majetek totiž stát odkoupí za 12 miliard. "Tento majetek měl od počátku stejně připadnout SŽDC, obdobně jak je tomu například na Slovensku. Rozdělení majetku státní organizace zrušil jako neústavní v roce 2003 svým nálezem i Ústavní soud. Žádná z dosavadních vlád, ani ta současná, však na tento nález nereagovala," řekl Jančura. Podle jeho slov jsou si v České republice železniční dopravci rovni stále jen papírově. Reálně však získaly ČD do svého majetku nádraží a pozemky kolem nich, každoročně dostávají od státu záruky za investice a podle Jančury přesto vozí cestující neskutečně draho. Kdyby prý měla Student Agency stejnou dotaci na vlakový kilometr, jakou nyní od státu dostávají ČD, mohli by cestující jezdit zadarmo a přesto by dopravce vydělával.
Zdroj: ČTK. Námět: Svědek
koukám, že i poté co zde byla vyvrácena naprostá většina argumentů odpůrců SA, tak si něco najdou i kdyby to byla sebevětší kravina.
Zeptej se někoho kdo jezdí pravidelně Ostrava-Praha na spokojenost s úrovní cestování vlakem a pak Ti možná dojde, že konkurence by na této trati byla velmi vítaným zkvalitněním katastrofálních služeb.
Zejména po zrušení příplatků, je cestování čímkoliv kromě pendolína opravdový humus pro otrlé povahy.
A Pendolíno zase taky o tolik muziky navíc nenabízí, snad jen, že si tam sedneš, jsi v cíli o půl hoďky rychleji a nestojí tam lidi v uličkách.. a to je za 200 navíc dost málo..
Aleš Drobný: Ať je dotuje z čeho chce, ale nejsou to veřejné prostředky.
M: Podle mezinárodní pokladny v Plzni ne.
Z oboru, který znám hodně dobře, neb mě živí, znám taky praktické důsledky síly a moci sdělovacích prostředků. Nejen před volbami se dá voličům de facto vnutit jakýkoli novinářský názor. Stejně jako věří reklamě a jiným pitomostem, lze zařídit, aby věřili i objektivní realitě. Tak to chodí, národ chytrostí nevyniká (pro vlastence: platí to nejen v Česku ....)
No a to bude to posledni co generalni reditel ve sve fukci udela, protoze stat se v tomto pripade rovna se vlada a ta bude pekne nasrana az tohle uslysi. Resp. ona to neslysi, bo cenik CD schvaluje MDCR a to nic takoveho nedopusti.
Toto je typicka ukazka toho, jak slabe a jednoduche nazory tu prevladaji.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.