..: Trať by měla být prodloužena až pod sjezdovku :..

Ilustrační obrázek Petrov nad Desnou - Železnice Desná usiluje o prodloužení železniční trati č. 293 až k bráně budoucího největšího lyžařského areálu v Jeseníkách. Děje se tak přesně deset let poté, co po obnoveném úseku poničené tratě mezi Šumperkem a Sobotínem projel první vlak. „Současné vedení svazku hodlá trať dále rozvíjet. Usilujeme o moderní železnici, kterou budou ve větší míře využívat turisté mířící do Jeseníků,“ říká místostarosta Sobotína Luboš Mátych.

Svazek obcí údolí Desné, jenž se stal vlastníkem trati v roce 2002, by chtěl existující dráhu prodloužit o další zastávku tak, aby se její nová konečná stanice nacházela přímo pod plánovaným rozsáhlým lyžařským areálem v Koutech nad Desnou. Ten by se měl začít stavét letos a místní si od něj slibují výrazný nárůst počtu turistů v regionu. Již před více než rokem zároveň svazek obcí avizoval záměr elektrifikovat celý 22-kilometrový úsek železnice mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, včetně odbočky do Sobotína. Tento ambiciózní krok měl Železnici Desná přinést nejen úspory provozních nákladů, ale také nabídnout místním a návštěvníkům nová, pohodlnější vozidla.

Nad reálností tohoto velkorysého plánu ovšem visí hned několik otazníků. Podle posledních odhadů by si kompletní elektrifikace vyžádala kolem půl miliardy korun, což vysoce přesahuje finanční možnosti zúčastněných obcí. K projektu se skepticky staví i ministerstvo dopravy, podle kterého se podobná investice nevyplatí. Svazek obcí navíc nedávno musel vynaložit další prostředky na zajištění kolaudace trati, jež od svého obnovení v letech 1998-1999 fungovala pouze ve zkušebním provozu. Dalším výdavkem, mluvícím v neprospěch brzké elektrifikace, je nedávný nákup motorové jednotky řady 814-914.5 od šumperské společnosti Pars nova, na který si musela Železnice Desná vzít úvěr.

Podle předsedy svazku obcí Vladimíra Mikulce je ale plán pořád reálný: „Výstavbou obřího areálu se trať stává zajímavou. Navíc je zde možnost pro tento účel získat peníze z Evropské unie.“ V případě zdárné realizace by ŽD dostala možnost vypravovat vlaky pro návštěvníky regionu přímo z Olomouce. Jen v minulém roce přitom společnost přepravila 626 tisíc cestujících; od nového lyžařského komplexu si slibuje další zvýšení zájmu turistů.

Svazek obcí údolí Desné založili v říjnu 1997 starostové obcí Sobotín, Rapotín, Velké Losiny a Loučná nad Desnou s cílem zachránit místní železniční trať, kterou v létě téhož roku zničily povodně a stát nadále neměl zájem na jejim obnovení. Později se k sdružení připojily i obce Vikýřovice, Hraběšice, Rejchartice a Vernířovice. Provozovatelem dopravy pro ŽD je společnost Connex Morava. V současnosti na trati leží 4 stanice a 10 zastávek, dominantním typem vozidla jsou motorové vozy řady 810, zatímco vlajkovou lodí ŽD se začátkem letošního roku stala motorová jednotka "Desná", koncepčně téměř shodná s Regionovou ČD.

zdroj: Šumperský a jesenický deník


Adys Poslat mail autorovi | 16.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel hanaak 
19.05.2008 (20:48)  
ehm.... eurostarem jsem jel tam a tgv zpět. je to 5 let. thalysem ne, to jsem zapomněl napsat. jakou chvíli to bylo nevím, protože jsem v moutiers čekal dobře 3 hodiny. ono toho jelo víc. lyžuji rád. a žil jsem ve francii a ve švýcarsku. šotouš nejsem, v žádném případě bych se nevzdal svého auta, ale absolvovat několikaset kilometrové vzdálenosti ve FR autem a nevyužívat výhod GA ve švýcarsku je blbost.
registrovaný uživatel M 
18.05.2008 (22:25)  
:-) No to jo, to je normalni... Ale on psal, ze vsim tim jel:)
18.05.2008 (22:17)  
M: kolega neni ani jedno, ale je sotous. A jedna ze zakladnich akci sotouse na neznamem nadrazi je cteni tabule s odjezdy... :)
registrovaný uživatel M 
18.05.2008 (8:49)  
hanaak - clovece, ty musis byt nejakej lyzarskej instruktur a pruvodci zaroven, ne?:-)
Jel jsi s TGV, Eurostarem, ICE, Thalysem - a to vsechno z tohodle mista:-)
17.05.2008 (23:01)  
Venco, dobry jitro, snih se da vyrabet i umele. A v Jesenikach se da taky vyborne bezkovat, trat by mozna vytvorila zajimavy nastupni bod. Totez na letni turistiku a cykloturistiku. Nebal bych se toho vubec.
registrovaný uživatel hanaak 
17.05.2008 (14:19)  
waszyn se bude divit, ale ty vlaky tam jezdí ve chvílích, kdy se lidi vrací z dovolené, docela nechutně přecpané. v hodinovém intervalu jede landquart-klosters-davos a pár minut po něm chur-landquart-klosters-scuol. pokud se vracíte odpoledne o víkendu s lyží, tak z klosters si nemáte moc šancí sednout. odhaduji, že oba vlaky vozí tak 6 vagonů. v landqartu je přestup na ic/ir ve směru zürich(pokračuje do basel) a re ve směru st.gallen. kromě je tam odtud 1 pár do hamburgu a do bruselu. v zimě tam o víkendu jede tgv do paříže.
mimochodem v zimě o víkendu jezdí eurostar z londýna do francie jen kvůli lyžařům. a rodinky tam tvoří velkou část osazenstva. stejně tak je i prodloužený thalys z bruselu.
to jsem nevyčetl nikde na zelpage, ale těmi vlaky jsem tam jel.
silniční tunel pod sedlem bych rád neviděl a to právě kvůli kamionové dopravě a nemožnosti vést nedevastujícím způsobem novou komunikace v úzkém údolí.
16.05.2008 (22:51)  
Ve článku je jedna nepřesnost: Provozovatelem dopravy pro ŽD není jen společnost Connex Morava, ale i ČD Cargo. Connex Morava provozuje osobní dopravu, ČD Cargo nákladní.
16.05.2008 (22:03)  
Podle mě je elektrifikace i stavba tunelu jen tunel a bude to zase opět takové to staré české: Tož on ty ztráty nekdo zaplatí! Vyhozené peníze
16.05.2008 (21:54)  
M : Kudy vede silnice bohužel nevím, protože jsem si ten průsmyk "Flüelapass" neprojel. Udržovaná být musí, protože od 21.6. do 12.10. tam jezdí pravidelná autobusová linka švýcarské pošty. Pak se silnice prostě uzavře kvůli sněhu.
16.05.2008 (20:40)  
AD všichni:
Tunel proboha proč když ho dělat tak proč tam nedat obojí silnici a jednu kolej?!
Proboha na co sjezdovka?! když v zimě nepadá sníh?prostě jsou hici sníh v česku to je záležitost maximálně na tejden,jestli tam něco budovat tak aby to bylo použití po celej rok tedy příklad na Holmenkolenu Voslu v létě zatopí skokanské můstky vodou,takže mohou skákat furt. Jestli sjezdovky u nás tak bych navrhoval to co bylo k vidění za totáče ve filmu Diskopříběh jak tam na té sjezdovce lyžovali i v létě páč jezdili po tom zeleným koberci.Takže sportovní využití budujme s ohledem na využitelnost po celej rok.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko