Praha, Plzeň - České dráhy mají nový způsob získání prostředků od krajů - slibují jim dosud zapovězená desira. Dráhy chtějí nabídnout nové soupravy s tím, že se kraj bude podílet na jejich spolufinancování. Příkladem může být Plzeňský kraj, který od nasazení nízkopodlažních jednotek Siemens Desiro dělí částka 40 milionů korun na regionální spoje mezi Plzní a Domažlicemi. "České dráhy už nám daly vědět, že pokud na to najdeme peníze, zajistily by od příštího roku deset moderních vlaků", uvedl krajský radní pro dopravu Miroslav Jaroš. O nasazení souprav Desiro jednal kraj s drahami už od loňského podzimu.
Jednalo by se o nasazení deseti strojů, které by výrazně zvýšily komfort cestování, jelikož jsou vybaveny klimatizací, moderním interiérem a nízkopodlažním bezbariérovým nástupním prostorem. Proti v současnosti nasazovaným motorovým vozům 810 jsou desira spolehlivější a provozně efektivnější. Díky lepším jízdním vlastnostem by také došlo k mírnému zkrácení jízdních dob.
Kraj tuto investici pečlivě zvažuje, protože se jedná o částku, která by jistě ovlivnila jiné investice do dopravní obslužnosti. Rozhodnutí má padnout do konce prvního čtvrtletí tohoto roku. V případě schválení investice by se nové soupravy objevily v provozu již v příštím roce.
Zdroj: Železničář
Ilustrační foto: Tomáš Kubovec
1. v prostředí monopolu nelze zjistit, kolik služba dotovaná z veřejných peněz vůbec stojí, neboť ceny služby určuje monopol a nelze je s ničím porovnat
2. monopol nemá žádnou motivaci k zlepšení svých služeb nebo ke snížení cen pro zákazníka.
Konkurence na silnici v prostředí monopolu na železnici je fikce. Dotovaný železniční monopol bude vyrábět ztrátu hrazenou veřejnými rozpočty i v případě, že už nebude mít vůbec žádné zákazníky.
To, že veřejná doprava v Rakousku funguje není zásluha OBB a Postbusu, ale těch, kteří jim velí - a kteří to taky platí. Existuje-li kvalitní dopravní koncepce, není pro např. návaznost spojů podstatné, je-li dopravce jeden, nebo deset. Ovšem je-li jen jeden, vemte jed na to, že celý systém bude vždy dražší, než v příadě deseti o zakázky se peroucích společností.
A teď bych prosil vysvětlit proč to dokanale funguje a cestujících přepraví za rok 2* více než u nás, ačkoliv je Rakousko menší?
A s tou cenou SMS u Eurotelu běžte někam. V té době existoval i Telecom a já si mohl vybrat zda budu telefonovat z pevné nebo si pořídím mobil.
Stejně tak funguje na železnici konkurence již 70let. Například zrovna včera sem potřeboval použít dopravu na jedné trase. Jelikož vlak nejel použil jsem autobus.
Nejedná se o konkurenci? A já tvrdím že ano. Hlavním konkurentem železnice je totiž silniční doprava. Vždy si totiž mohu vybrat mezi vlakem, autobusem a autem. Tuhle moji větu totiž stále tak nějak přecházíte a mele*e si stále své o nějaké ceně SMS, která je však, troufám is říct, naprosto mimo.
Hošek: žádní "velké ČD2" nevzniknou, neboť v nákladní dopravě už vznikly a jmenují se ČD Cargo. Podíl ostatních dopravců je směšný, důvodem je to, že soukromí dopravci nemají s čím jezdit, neboť stát to, co si ČSD/ČD pořidili za peníze daňových poplatníků velkomyslně věnoval ČD a.s. a ta to zase věnovala Cargu. Tím vám odpovídám i na další otázku VŘ - měl jste asi na mysli nákladní dopravu. OKD-D a další zápasí s nedostatkem vozů, které na krámě nekoupíte a do zásoby si je nepořídí ani to Cargo, které má ale stálě nějaké ty zásoby v kopřivách ... Abych doplnil: k obsluze jedné elektrárny těch vozů potřebujete řádově stovky (dá se to spočítat).
O Mořině nic nevím, ale patrně to bylo před vznikem Carga, tam ČD a.s. uplatňovaly běžně cenový dumping i na vlečkách, protože i dumping něco stojí, chybějící peníze se jistě našly - hádejte kde asi (napovím: ministerstvo každý rok dodává ČD "mimo plán" několik set mil. Kč). Cargu už naštěstí nikoli (to by byla nedovolená podpora kterou EU jaksi nesnáší).
V osobní dopravě je tady místo pro cca pět dopravců, kteří se budou práto o zakázky - tedy bude-li nějaké výběrové řízení vůbec vypsáno. Zatím se nevypisuje nic, podle mě jsou důvody dva: lenost úředníků (je jim jedno, kolik dopravní obslužnost stojí, nejsou to jejich peníze) a strach, že by nevyhrály ČD.
Někdo tady psal o tom, že soukromníci nic nanabízejí - což není pravda. I tady se psalo o nabídce Connexu na oblast Česká Lípa a provoz na "hrbaté dráze" ze Smíchova na Rudnou. Nabídky s moderními vozidly nebyly přijaty a dál se tam plácají 810 a podobné vymoženosti. Proč asi?
Chikatetsujin + IDeesák. souhlas, napsali jste to stručně a jasně. Jenom dodám: podívejte se do babitronu na přesnost rychlíků Pardubice - Liberec, dokonce i čisto tam je. Prostě se jen plní zadávací podmínky.
Bohužel, stále je tu dost překážek, které snad již brzy zmizí. Například si všichni potenciální zájemci musí u správce dráhy "rezervovat" polohy vlaků již daleko před vůbec nějakým VŘ... Dost debilní a nelogický systém.
Ale jinak nechápu o co vám jde. Prostě se do VŘ zadají parametry (např. NP vozidlo, čistota, přesnost, spolehlivost, počty spojů) a dopravci udělají kalkulaci a vyjde jim nějaké cena za kterou do toho půjdou. Kraj si pak prostě vybere.
Pokud vyjdou nejlepší ČD proč ne, ale v tuto chvíly už musí plnit zadávací parametry, jinak holt dostanou ťafku. To je asi ten základní rozdíl mezi setrvačnému přidělování ČD a soutěží o dotované spoje.
A přidávám ještě jednu otázku: co, podle Vás pane, brání soukromníkům, aby ve větší míře šli do výběrových řízení? Ať už v osobní dopravě (čili na krajích), tak v nákladní? Proč třeba do výběrového řízení na obsluhu vlečky lomů Mořina a vozbu ucelenek šly ČD jako jediné, když se úplně klidně mohly přihlásit také např. OKD-D (na Kladně se vyskytují běžně) nebo ještě někdo jiný?
Ti soukromníci tady jsou, to jen Vy je nechcete vidět. Nikdo jim nebrání v seberealizaci, do výběrových řízení můžou jít úplně stejně jako ČD, proč tedy soutěží o zakázku spíše vyjímečně?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.