..: Trať z Harrachova do Polska čeká po letech oživení :..

Ilustrační obrázekAktualizováno 22.5. - Liberec - Mistrovství světa v lyžování, které v roce 2009 pořádá Liberec, přinesou návštěvníkům kromě diváckého zážitku i novou možnost dopravy na místo konání: po letech úsilí by letos měla být znovuzprovozněna trať v délce šestnácti kilometrů, spojující polskou Sklarzskou Porębu s českým Harrachovem. Náklady za revitalizaci tratě z roku 1902, kde byl provoz zastaven již na podzim roku 1945, se budou pohybovat okolo 160 milionů korun, z nichž většinu je však třeba investovat zejména na polské straně. Do budoucna se počítá i s pravidelným provozem.

V době před zastavením provozu se přitom jednalo o moderní železnici. Na českém území dopravu zajišťovaly ozubnicové lokomotivy, na polské straně byla trať plně elektrifikována. Od roku 1991 se starostové obou obcí snaží o obnovení provozu, od kterého si slibují hlavně rozvoj cestovního ruchu v regionu.

Ilustrační obrázekNaděje pro příznivce "zubačky" však svitla až po téměř dvou desetiletích: 29. ledna 2008 došlo v Jelenie Góre k podpisu smlouvy o převodu části železniční tratě číslo 311 od stanice Sklarzská Poręba Górna ke statní hranici z majetku státu do vlastnictví Dolnoslezského vojvodství. Převod tratě ze státního majetku do vlastnictví samosprávy je tedy vyvrcholením 17 let snah o změnu vlastníka železnice. Zkušební jízda, kterou v rámci projektu Regiotram Nisa provedla německá firma, ukázala, že trať je ještě poměrně zachovalá a je průjezdná až do Jelenie Góry a známého zimního střediska Karpacz, ačkoli její využití pro jízdy s cestujícími si určité zásahy vyžaduje.

Poláci už začali s čištěním trati od náletových dřevin a po samotném mistrovství bude následovat celková oprava této trati tak, aby bylo možné zahájit pravidelnou dopravu vlaků v rozsahu pětkrát denně v obou směrech rychlostí až 60 km/h. Oprava patnáctikilometrového úseku na polském území (Sklarzska Poręba – státní hranice) bude podle odhadů stát 125 milionů korun a rekonstrukce nádražní budovy ve Sklrzské Porębě spolkne dalších 15 milionů.

Na realizaci opravy tratě se budou na polské straně podílet samospráva Dolnoslezského vojvodství, Dolnoslezská správa silnic a železnic ve Vratislavi, obec Sklarzska Poręba, a vyloučena není ani účast Towarzystwa Kolei Izerskiej (Sdružení Jizerská dráha). Výrazně levnější oprava na české části trati (Harrachov - státní hranice) o délce 1,4 kilometru si podle Správy železniční dopravní cesty vyžádá 21,5 milionů korun. Podílet se na ní budou společnosti SŽDC, Korid LK a možná také Železniční společnost Tanvald. Práce na odkřovení tratě již započaly na polské straně v loňském roce a nadále pokračují.

Železniční společnost Tanvald ve spolupráci s Towarzystwem Koleie Izerskiej původně ještě letos chtělo vypravit několik zvláštních vlaků po dosud neprovozovaném úseku z Harrachova do Sklarzske Poręby, z nichž první měl trasu absolvovat již 31. května. Podle informací z toho týdne ovšem z plánovaného záměru prozatím sešlo, jelikož trať svými stávajícími parametry pro jízdu těchto vlaků nevyhovuje.

Zdroje: MF DNES, Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov - Harrachov, spolupracovníci ŽelPage


Pavel Šturm Poslat mail autorovi | 22.5.2008 (13:28)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
22.05.2008 (19:46)  
Jen bych poznamenal, že trať byla tehdy elektrifikována na spíše na německé straně........
registrovaný uživatel vagon 
22.05.2008 (17:57)  
to je bomba já miluju tuhle krajinu
22.05.2008 (15:46)  
knedlík: Díky, text bol pôvodne starší a doplňovali sa informácie v spolupráci s ŽST, zrušenie vlakov bolo oznámené pomerne čerstvo. Text je teda doplnený.
22.05.2008 (15:07)  
"Do Szklarske Poręby zvlaštní vlaky nepojedou

Podle původních plánů měly být z Kořenova do Szklarske Poręby vypraveny tři páry zvláštních vlaků, ale trať od státní hranice není v současné době způsobilá k jízdám vlaků."

zdroj: http://www.zubacka.cz/aktualne/20080505_sobota_na_zubacce/index.htm

=> ze by uz zacala okurkova sezona ? Tyhlety vykriky do tmy mi prijdou celkem k smichu... Polaci jeste nemaj od EU ani euro, vojvodstvi na to tayk nema, ale je jasny ze v zime v metru a vic snehu bude trat prujezdna........
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko