..: Trať z Harrachova do Polska čeká po letech oživení :..

Ilustrační obrázekAktualizováno 22.5. - Liberec - Mistrovství světa v lyžování, které v roce 2009 pořádá Liberec, přinesou návštěvníkům kromě diváckého zážitku i novou možnost dopravy na místo konání: po letech úsilí by letos měla být znovuzprovozněna trať v délce šestnácti kilometrů, spojující polskou Sklarzskou Porębu s českým Harrachovem. Náklady za revitalizaci tratě z roku 1902, kde byl provoz zastaven již na podzim roku 1945, se budou pohybovat okolo 160 milionů korun, z nichž většinu je však třeba investovat zejména na polské straně. Do budoucna se počítá i s pravidelným provozem.

V době před zastavením provozu se přitom jednalo o moderní železnici. Na českém území dopravu zajišťovaly ozubnicové lokomotivy, na polské straně byla trať plně elektrifikována. Od roku 1991 se starostové obou obcí snaží o obnovení provozu, od kterého si slibují hlavně rozvoj cestovního ruchu v regionu.

Ilustrační obrázekNaděje pro příznivce "zubačky" však svitla až po téměř dvou desetiletích: 29. ledna 2008 došlo v Jelenie Góre k podpisu smlouvy o převodu části železniční tratě číslo 311 od stanice Sklarzská Poręba Górna ke statní hranici z majetku státu do vlastnictví Dolnoslezského vojvodství. Převod tratě ze státního majetku do vlastnictví samosprávy je tedy vyvrcholením 17 let snah o změnu vlastníka železnice. Zkušební jízda, kterou v rámci projektu Regiotram Nisa provedla německá firma, ukázala, že trať je ještě poměrně zachovalá a je průjezdná až do Jelenie Góry a známého zimního střediska Karpacz, ačkoli její využití pro jízdy s cestujícími si určité zásahy vyžaduje.

Poláci už začali s čištěním trati od náletových dřevin a po samotném mistrovství bude následovat celková oprava této trati tak, aby bylo možné zahájit pravidelnou dopravu vlaků v rozsahu pětkrát denně v obou směrech rychlostí až 60 km/h. Oprava patnáctikilometrového úseku na polském území (Sklarzska Poręba – státní hranice) bude podle odhadů stát 125 milionů korun a rekonstrukce nádražní budovy ve Sklrzské Porębě spolkne dalších 15 milionů.

Na realizaci opravy tratě se budou na polské straně podílet samospráva Dolnoslezského vojvodství, Dolnoslezská správa silnic a železnic ve Vratislavi, obec Sklarzska Poręba, a vyloučena není ani účast Towarzystwa Kolei Izerskiej (Sdružení Jizerská dráha). Výrazně levnější oprava na české části trati (Harrachov - státní hranice) o délce 1,4 kilometru si podle Správy železniční dopravní cesty vyžádá 21,5 milionů korun. Podílet se na ní budou společnosti SŽDC, Korid LK a možná také Železniční společnost Tanvald. Práce na odkřovení tratě již započaly na polské straně v loňském roce a nadále pokračují.

Železniční společnost Tanvald ve spolupráci s Towarzystwem Koleie Izerskiej původně ještě letos chtělo vypravit několik zvláštních vlaků po dosud neprovozovaném úseku z Harrachova do Sklarzske Poręby, z nichž první měl trasu absolvovat již 31. května. Podle informací z toho týdne ovšem z plánovaného záměru prozatím sešlo, jelikož trať svými stávajícími parametry pro jízdu těchto vlaků nevyhovuje.

Zdroje: MF DNES, Ozubnicová trať Tanvald - Kořenov - Harrachov, spolupracovníci ŽelPage


Pavel Šturm Poslat mail autorovi | 22.5.2008 (13:28)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user tenzor 
27.05.2008 (19:34)  
Kubi X: Pak ale logicky není možné říct, že úsek nebyl německý :) Tím, že Prusko zaniklo jsem to myslel ve smyslu suverénního státního útvaru.
Registered user Kubi X 
27.05.2008 (11:15)  
Technická: Sjednocením Německa Prusko (Preußen) nezaniklo, až do roku 1945 bylo největší německou zemí.
Registered user tenzor 
27.05.2008 (9:28)  
R 1463 ÚPA: Technická, Prusko zaniklo roku 1871 sjednocením Německa a v té době neexistovaly ani elektrické lokomotivy, natož elektrifikace, takže máte asi na mysli, že ten úsek byl sice německý, ale elektrifikovaný v dobách německého císařství před 1. světovou válkou (což jsem tedy netušil, myslel jsem že až na vyjímky v té době elektrifikovalo jen Švýcarsko), jehož území v té době samozřejmě zahrnovalo i západní polovinu dnešního Polska.
24.05.2008 (0:25)  
854 trat jiste projede, v zime to muze byt horsi, ale tez nemusi..jeste bych dodal ze v dobe elektrifikace tento usek nebyl ani polsky, ani nemecky, nybrz prusky..Teto trati drzim palce jiz od svych skolkovskych let a pevne verim, ze se to povede...Jen muj postreh:na nasi strane budou investice 15,35 mil/km..Na polske strane to bude cca 8.56 mil/kmTo je temer dvakrat mene...proto se obavam, ze to bude znat i v kvalite infrastruktury na polskem uzemi...Ono tahnout se tam sedesatkou kdyz , pominuli serpentyny za Jakušicema, se tam da jet osobakem kilo a vice, neni moc konkurenceschopne, bereme-li v uvahu jeste zastavky..V ruznych usecich by se mohlo jezdit klidne sto, vetsina oblouku by dovolovala nasich 75,jako je treba na trati 040...Asi to bude vice nez patrny rozdil, kdyz se opusti ceske koleje..Jako treba Lichkov-Miedzylesie pred elektrifikaci..U nas nove podbiti, ciste sterkove loze, bezstykova kolejnice a betonove prazce...Hranice....stykova kolejnice, drevene prazce, a jeste k tomu hodne zabahneny..
23.05.2008 (11:31)  
wool: Dík za opravu. No já to četl na jednom polském webu. S tím že zrovna zde do nebyli rudoši, ale Poláci se asi zrovna moc nechlubí. Konečně při známé alergii Poláků na Rusy jim to určitě s chutí hodili na krk.
Co se týče té spekulace o cíleném rozkrádání. Jak jsem napsal, je to čistá spekulace, ale vzhledem k tomu, že na polské železnici se opravdu dějí neuvěřitelné věci (namátkou vzpomeňme neochotu otevřít zastávku v Głuchłazích s odkazem na mezinárodní smlouvou z roku 1948, nesmyslné likvidace vlaků apod.), tak mnozí tamní "milosnici kolei" dopřávají sluchu i značně fantaskním teoriím. Mě osobně totiž představa, že šéfové v PKP Wroclaw platí nějaké zloděje, aby ukradli kus kolejí na určité trati přijde tak absurdní, že se hodí leda tak do špatného filmu.
Registered user Wool 
23.05.2008 (11:13)  
Casey_R - ono je to jinak, ale vlastne mas pravdu, nebot pravda je to, co si mysli 99% :) Prave trat Jelenia Gora - Tkacze byla v roce 1945 vyjimkou, draty odvezli Polaci a to do Varsavy (obnova uzlu), ostatni trate (Lesna - Luban, Karpacz - Myslakowice, Jelenia Gora - Myslakowice - Kamienna Gora atd.) se ale skutecne staly valecnou koristi rudych pratel. Samozrejme se toto tvrdi i o Zackenbahn, ale jak jsem psal vyse, skutecnost je jina. Duvodu, proc trat byla uchranena pred najezdem Sovetu, je asi vice, predne lze pripomenout vyhozeny most mezi zst. Jelenia Gora Zachodnia a Jelenia Gora (a tim odriznuti teto trate od primeho spojeni na Wroclaw, nepodarilo se mi zjistit, jestli se dalo jezdit uvrati smerem na Wegliniec, ale domnivam se, ze ano, nebot Polaci s obnovou mostu nechvatali), mozna take nepriznive smerove a sklonove podminky a tim vetsi narocnost praci... Samozrejme slova o Psoncich jsou ale mimo a udelat v takoveto vete tri pravopisne chyby take o necem svedci :) Otazka cileneho rozkradeni trate - nevim, kdo by na tom mohl mit zajem, nakonec v arealu byv. nakladiste Czerwony Potok se bude budovat centrum zimnich sportu a dojde i k prodlouzeni sjezdovky, ktera momentalne konci nad silnici E 65 (ta by mela byt premostena), takze v zimni sezone by vlak dovazel lyzare primo k vleku, vlastnik a budouci provozovatel arealu na tom ma udajne zajem... Uvidime, jak se vec vyvine, sledujte prubezne stranky zubacky a Towarzystwa Kolei Izerskiej. Zdravim
23.05.2008 (9:48)  
Podle informací z Polské strany z 16. května se především nepojede proto, protože někdo ukradl část kolejové infrastruktury v úseku Jakuszyce - Slarzska Poreba Huta a pak také je prý v katastrofálním stavu jeden z propustků a do 31 května už se to nestihne opravit. Na polských diskusních fórech pak bylo možné číst i takové spekulace, že se jedná o cílený krok jak zabránit jízdě a tím dokázat, že se zde nedá jezdit. Podkladem k této spekulaci je především to, že donedávna byla trať na Polské poměry a s ohledem na to, že se po ní nejezdilo v relativně dobrém stavu umožňujícím průjezd lehkých kolejových vozidel. Je totiž až s podivem, že se nestala terčem zlodějů kovů už dříve, protože takový osud je běžný u neprovozovaných tratí v Polsku.

M@ra: První si zjisti informace než něco plácneš. Trať nevybydleli "Pšončci" jak je pohrdlivě nazýváš, ale Sověti po válce, kteří si jako válečnou kořist odvezli komplet celou elektrickou část infrastruktury. Přišli, strhli troleje a odvezli je do Sojuzu. To že se v Polsku žije železnice z podstaty fakticky umírá je věc druhá.
23.05.2008 (9:34)  
Myslíte že by tento úsek přejela i Hydra (854) při případném pravidelném provozu? Jinak tomuto fandím.
Registered user Wool 
23.05.2008 (8:48)  
Vojvodstvi na to taky nema? Kde ty informace berete? :D Je to trosku jinak... no, vsak uvidite, treba to nebude moc dlouho trvat. Jiste, komunitarni zdroje financovani jeste nejsou zpusobile k cerpani, ale to jen proto, ze se stale resi predlozena zadost (viz informace na strankach www.zubacka.cz, popr. www.tki.info.pl). Je to i tim, ze Urad marsalka momentalne resi spis trat do Trzebnice, od noveho JR se tam ma zacit jezdit (jestli jde o poptavku, tak je skutecne v tomto ohledu vyznamnejsi).
Registered user M@ra 
23.05.2008 (8:31)  
Jasně, po Válce přišly pšonky a trať vybydlely...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko