Brno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.
Žluté vlaky se blíže představují
Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.
Třináct problémů české železnice
Než ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.
Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."
Materiál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.
SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná
Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.HighJet je na cestě - více informací na podzim
Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.
Ilustrační foto: Student agency
Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008
Stejne tak je nesmyslna snaha o naprosto nekoncepcni konkurenci autobusove doprave. Tim ze nasadim na Brno vozy rady B, tak tam ty lidi proste do tech dobytcaku nedostanu ani za tech 35 Kc. V tom se 3 hodiny jet proste neda. Jako urcita vlastovka kam by se drahy mely ubirat se da hodnotit SC pendolino, pokud pominu fakt, ze tento produkt se dal provozovat uz davno a s vyuzitim mnohem levnejsich konvencnich vozidel. Ti lidi do toho nelezou, protoze to zvenku vypada jak imitace TGV, ale spis, ze to nikde nestavi, nema zpozdeni a je tam cisto a pohodlne. To by se dalo provozovat i vagonama ze Zlicina, pravdepodobne se ziskem..
Co se týče zabezpeční, tak s tím tedy nemohu souhlasit. Mám tedy na mysli traťové, staniční a vlakové zabezpečovače. Pravda na koridorech a v některých stanicích se nachází reléovky (poměrně dobrý systém, ale nic co by jinde neznali), ESA-11 je moderní číslicový systém (bohužel občas kolabuje), ale spolu s ostatními elektronikami je to zcela minoritní podíl na síti SŽDC. Na většině sítě stále dlí hradlové a já nevím jaké všechny historické systémy, které jsou jistě zajímavé, ale nikoliv moderní a blbuvzdorné (tedy odolné proti selhání obsluhy).
Vlakový zabezpečovač LS-90 není v pravém smyslu zabezpečovač. Ačkoli strojvedoucímu zpříjemňuje obsluhu vlaku, tak rozhodně není schopen zabránit nedodržení návěstních znaků. Ve světě (ale třeba i v Pražském metru) již existují drasticky komlexnější VZ.
P.S. - někde řeší i sekundární rizika, protože bezpečnost je na prvním místě...
http://www.intlrailsafety.com/Dublin/Presentations_PM_25_Oct/07_Masamichi_Kato.pdf
DB na tom taky není zrovna nejlíp, jelikož dlouhodobě okupuje nejnižžší příčku v oblíbenosti doma. Má úbytek cestujících v dálkové dopravě a DB Regio taky není příklad úspěchu. Jedinná část která může jít na burzu je DB Netz, což je ovšem hovadina na n-tou, jelikož to dopadne jako d Railtrackem. A to slibovali že DB pude na burzu co nejdřív.
To že mi klesnou tržby neznamená že budu chtít větší dotace, ale měl bych se snažit nalákat cestující zpátky a ne se na to zvysoka vykašlat a dojít si pro vyšší dotace.
Je to všechno?
Když to sečtu tak tvrdíš, že do Evropy jenom jako jeden velký nefungující státní podnik. Nejseš spřízněnej s ředeitelem DB AG? On taky S Evropou proti Evropě (ochrana státem doma a jinde chce volný přístup).
Dále, nikde jsem nepsal "železnice do každé vesnice". pouze tvrdím, že želez nice musí být páteřní systém i v regionálním měřítku a na ni musí být napojena silniční dorava. Důvod je jasný - příliš vysoké negativní dopady silniční dopravy a hrozící kolaps našeho způsobu života. Víc nebudu rozvádět, je to složité a zdlouhavé, kdo s e tomju věnuje, ví, o čem je řeč.
Ten systém s lomeným jízdným je na nic a ta konkurence může vyhovivat opravdu jen v jedné trase a nic nebrání tomu, aby si přepravce prodával za nižší cenu, pokud cestující pojede celou trasu jen u něho. Současně ale musí platit, že msuí uznávat jízdenky ostatních dopravců bez lomeného tarifu, pokud jedou trasu i m imo jeho provoz. Proto nutnost síťových a obdobných jízdenek v celém systému.
A nevím, proč se nesanžit přebírat či zdokonalovat třeba Švýcarský systém. To budeme pořád jen tvrdit, že něco nejde?
A s tím zabezpečením nesouhlasím, máme ten systém docela dobře vymakaný, což potvrdí lidi, kteří tomu rozumí - nemám to ze své hlavy, neb nejsem z "elektriky", ale bylo mně to vysvětlováno lidmi od fochu. Proč bych tedy nevěřil.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.