..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ M 
04.03.2008 (15:27)  
Jak jsem jiz napsal Zikmundovi - neni potreba, aby kdokoliv z nas Jancurovi radil co a jak ma delat (tim spis ne ten, kdo v tom plave). Ten clovek (Jancura) neni blbej a par podnikatelskych zameru mu uz vyslo. Pochybuju, ze prvni busy koupil, aniz by znal cenu benzinu nebo nemel podepsany smlouvy na to, co potreboval...
Mozna jo, mozna si tohle vypocita blbe, ale i presto plati, ze se v tom vyzna lip, nez kdokoliv tady
registrovaný užívateľ dohlib 
04.03.2008 (15:19)  
M: Tohle je snad diskuse a ne zkoušky z podnikání a ekonomie, pane nejchytřejší investiční experte. Omlouvám se Vám tedy hluboce, že jsem si zde dovolil něco napsat, Vy jste tady od toho, ať ostatním ukážete, že jste tu nej...

Něco jiného je neznat náklady vůbec, a druhá věc je umět si náklady spočítat alespoň přibližně, tohle jsou rozdílné věci. Jestliže si umím propočítat, že náklady na den budu mít suma sumárum např. 250-350 tisíc, je to lepší, než kdybych nevěděl, jestli mi pak nenapaří pak náhodou nenapaří milion a více denně.
registrovaný užívateľ M 
04.03.2008 (14:35)  
Jakakoliv firma, ktera s necim zacina, tak nezna naklady. Presto na seznam.cz nekolik firem je. Jsou to fiktivni spolky?

Kazdopadne tohle je taknak duvod, pro kterej nemuze byt vykonnym pracovnikem kazdej. Nekdo umi sroubovat matky, nekdo ridit lokomotivu a nekdo rozhodovat o investicich... Ja to neumim (ne v doprave), Jancura ano a dohlib poradne nevi co to je:-)
04.03.2008 (14:17)  
dohlib: To, že si to neumí (nechtějí) pořádně spočítat ČD, ještě neznamená, že si to neumí spočítat Jančura.
registrovaný užívateľ dohlib 
04.03.2008 (14:10)  
M: U busů a letenek ty náklady už zná a může kalkulovat. Ale neví je u vlaků, kolik mu naúčtují pronájmů a poplatků.
registrovaný užívateľ M 
04.03.2008 (14:07)  
dohlib - jak může být SA ziskové, když splácí autobusy, platí personál, naftu, nádraží... A celkove, jak muze byt ziskova jakakoliv firma, ktera musi platit zamestnance a neco splaci? Bud je to zazrak, kamo zazrak nebo jsou to vsechno podvodnici do jednoho
04.03.2008 (14:04)  
ekoter: Rychlíky na trati Pce - Hradec - Liberec jezdí dost plné. Nevím jak to tam bylo dřív, než proběhlo výběrové řízení, které ČD vyhrály díky nesmyslné ceně, ale nyní jsou rychlíky plné.
registrovaný užívateľ dohlib 
04.03.2008 (14:03)  
Nevím, jak může být SA ziskové, když bude splácet vlaky, platit personál, elektriku, pronájem kolejí, nádraží. To by všechny vlaky musely jezdit plné. A Jančura ještě asi neví, jestli mu to schválí a za druhé kolik budou ty provozní náklady. Taky si myslím, že musí počítat buď s tím že mu to nepovolí a už má nachystané právníky na vymáhání odškodného a ušlého zisku atd., nebo chce urvat něco z dotací.
registrovaný užívateľ M 
04.03.2008 (13:57)  
tenzore, jak to sakra, ze ja jsem napominam, ze nekomu nadavam a ty ne? Ja vim, ze jsi napsal jenom pravdu, ale aji tak:-))

IDS - no, zapomel jsi na to, ze z te stovky "zisku" jeste musi zaplatit ten system, ne?:-)
registrovaný užívateľ Web 
04.03.2008 (13:32)  
Tak ono to bude asi způsobeno hlavně tím, že ten zisk vrací do investic. Podnikání není jenom o stahování firmy o každou kačku kterou vydělá...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko