Brno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.
Žluté vlaky se blíže představují
Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.
Třináct problémů české železnice
Než ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.
Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."
Materiál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.
Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.
SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná
Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.HighJet je na cestě - více informací na podzim
Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.
Ilustrační foto: Student agency
Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008
Jo, kdyz je treba neco nizkopodlazni, tak nahore zbyde hodne mista...
Proto v Německu by se měl zavést na většině tratí D3 ,aby šli s dobou.....Ne to snad radši ne..
Co se týče "železnice do každé vesnice", tak taková dopravní politika neexistuje. Stát má povinnost zajistit základní obslužnost, nikde není napsáno, že to musí být vlak. O ekologické dopravě bych v případě současných drah v ČR raději pomlčel, protože nové autobusy musí být v Euro 4, který má asi o 95% méně škodlivých emisí než staré Liazky (třeba v 810), ostatní busy jsou Euro 3 (alspoň 814 má Euro 3, ale to je minoritní vozidlo). Pokud vlak jede naplněný, je to ekonomické a ekologické, pokud se tam kodrcá pět cestujících plus vlaková četa, není to ani ekonomické ani ekologické.
Tramvaje sem nemotejte. Kolejová síť v Praze patří dopravci, není státní a nemusí být volně přístupná a interoperabilní. Nicméně Praha by klidně mohla vypsat VŘ na provozování tramvajové dopravy jako celku.
Nicméně konec vašeho příspěvku již podle mne není polemický, to je prostě nesmysl. Pokud pominu koridory, tak je infrastruktura v naprosto žalostném stavu (což byla i za dob "jednoty"), zabezpečení nula (LS90 nemohu považovat za ATC a navíc není zdlaeka všude). Co se týče bezpečnosti, tak nám dávno ujel vlak. Ve většině vyspělých zemí neexistuje, aby vlak jel bez vlakového zabezpečovače obzvláště pak vyšší rychlostí.
Pohleďme do materálů ČD končících někdy v půlce roku 2007 (chybí tam tedy několik "profláknutých" vykolejení na konci roku a přinejmenším srážka v Čerčanech)
Srážky vlaků zaviněné ČD:
2003: 10, 2004: 6, 2005: 1, 2006: 10, 2007: 5
Vykolejení VLAKŮ (vlastní zodpovědnost):
2003: 23, 2004: 15, 2005: 14, 2006: 16, 2007: 5
(Vykolejení při posunu je kolem 200 ročně)
Ohrožení bezpečnosti dopravy (jízda za návěstidlo na stůj, nezajištěná jízda vozidla, nezajištěný přejezd, ujetí vozidel atp. (s odpovědností ČD)
2003: 83, 2004: 81, 2005: 117, 2006: 95, 2007: 42
Škody z viny ČD v mil kč
2003: 62,5, 2004: 52, 2005: 52, 2006: 70, 2007: 34.4
Pokud jde o to az srdceryvne povidani, jak jsme mala republika a jak potrebujeme presun na koleje, protoze mame problem se silnicni dopravou. V Nemecku maji excelentni zeleznicni dopravu, maji tam i leteckou dopravu, o ktere se nam ani nesni a stejnak je tam naprosto bezne, ze se nejen kolem mest, ale i v "naproste pustine" vytvori na dalnici kolona. Dle te nastinene teorie je to pritom nevysvetlitelne...
PS: To je nejaky kolorit srovnavat se se Svycarskem. Rad bych jen upozornil, ze ve Svycarsku jsou nekde jinde a pretahovani jejich systemu je jako kdyby v Moldavii chteli adaptovat uspesny svedsky socialni system, ale zmenili jen vydajovou stranku...
Jinak státní dopravní politika je momentálně ve zkratce stavění více dálnic a na železnici zamezit aby se na koleje dostal někdo jiný než ČD (kromě firem které tunelují ČD cargo za souhlasu pana ředitele a pana ministra).
BTW kdyby tenhle systém fungoval a Jančura řekl že se ho nezúčastní a nabídl by třeba na trase Brno - Praha nižší ceny, tak myslíte že cestující by s ním nejezdili? Nebo byste chtěl aby se dopravcům, kteří se do systému nezapojí, zakázalo podnikat?
Dále nechápu, jak jste přišel na to, že pokud bude na železnici konkurence, lidé pojedou raději autem. Lidé jezdí autem částečně i proto, že díky monopolním ČD, které je nedokážou levně, rychle, včas a s přijatelným komfortem dopravit na místo určení (kdyby to bylo aspoň rychle a včas, tak můžeme oželet to zbývající...). Pokud jim někdo nabídne něco co bude levnější, rychlejší, bude jezdit včas, komfortní, s milým personálem apod. (opět neplatí že nutně všechny podmínky musí být splněny), tak tím jezdit IMHO budou.
A s tím zabezpečením očividně nemáte pravdu. Například drtivá většina nehod vzniklá nepozorností fíry v posledních letech by se v Německu nestala. O nehodách vzniklých tím, že někde má někdo křižovat podle rozkazu a zapomene na to (tedy absolutně chybějící jakékoli zabezpečení) ani nemluvím.
A s tou rádoby konkurencí v tak malém státě-podle zde uváděných názorů - by tak bylo možné uvažovat třeba o konkurenci v MHD v Praze. A tak by na lince 26 ze Šárky do Hostivaře by jezdily tramvaje několika dopravců, každá s jiným tarifem, jiným intervalem a předháněly se, kdo jezdí lépe. Ještě by se tak mohly na trase předjíždět, to by bylo úplně nejlepší. Jak by to bylo s přestupy a dalším plaqcením, vůbec s reálností, snad není třeba dodávat. A v té železniční dopravě je to přeci stejné. Železnice, stejně jako systém dopravy ve státě (hromadné) musí být jednotný, síťový, celkově atraktivní a pro cestujího jednoduchý a výhodný. Kde jste třeba přišli na to, že cestující jezdí jen z Prahy do Ostravy, Brna apod. Takto to bohužel chápou i ČD. Cestující jede klidně ze Straškova do Chrudimi a pokud bude takovýto systém, rádo by konkurenční, tak přístě pojede jen autem. Tudy cesta, dle mého nevede, stejně jako kouskováním železniční sítě apod. A nevidím vůbec žádný důvod pro to, aby jeden dopravce nemohl zajišťovat více funkcí. Protože má také pak větší odpovědnost za ten celý systém. Dělení na dopravní cestu a dopravce mně z tohoto hlediska nepřipadá nejlepší. protože platí, že co mně nepatří, o to se nestarám. A to může přinášet pak řadu malérů v provozu.
A poznámka k těm výrokům p. Jančury na zabezpečení u nás oproti Evropě. Na rozdíl od Evropy máme tento systém spolehlivý a lepší než v EU, protože umožňuje zamezit řadě nehod a selhání. Proč ho tedy likvidovat a přizpůsobovat se horšímu? Nebyl by naopak přínosnější, aby ta vyšší bezpečnopst systému byla od nás naopak zaváděna v EU? Trochu hrdosti a zodpovědnosti by neškodilo.
Jeto velmi stručně popsáno, ale snad pochopitelné, o co mně jde. A doufám, že reakce nebudou ve stylu ideologickém a stranickém.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.