..: SA: Jen dobrá výběrová řízení zkvalitní železniční dopravu :..

Ilustrační obrázekBrno - Žluté vlaky, které by dle prezentovaného záměru měly do tří let začít konkurovat spojům Českých drah, dostávají podle slov ředitele společnosti Student Agency Radima Jančury reálnější podobu. Jedna z nejúspěšnějších firem v oblasti dopravy v ČR prezentovala 28. února během Dne dopravy nejen návrh designu exteriéru a interiéru plánovaných vlakových souprav, ale také celkovou zprávu poukazující na problémy železniční dopravy v Česku. Student Agency tvrdí, že k výraznějšímu zkvalitnění a zlevnění vlakových spojů můžou přispět jedině kvalitní výběrová řízení a férový přístup ministerstva dopravy.

Žluté vlaky se blíže představují

Nejnovější vizualizace plánovaných žlutých vlaků. Takto má vypadat druhá třída.Jančura hodlá za bezmála dvě miliardy korun koupit šest souprav, jež budou zajišťovat vlakové spoje pod obchodní značkou HighJet. Společnost se přitom již dříve vychvalovala, že vlak svým komfortem předčí eltiní spoje jiných evropských dopravců - ovšem s tím rozdílem, že jízdné bude za „lidové ceny“. „Žluté vlaky budou mnohem komfortnější, než naše autobusy, a neporovnatelně lepší než pendolino... a hlavně levnější. Bude to nejluxusnější vlak, co jezdí v Evropě, jízdné bude za české ceny,“ otevřeně vyhlašuje Jančura a dodává: „Naše druhá třída bude to, co u spojů InterCity první,". V rámci nadstandardní výbavy by jeho HighJet měl disponovat kinosálem či konferenčními místnostmi. České dráhy však tomtu tvrzení již delší dobu kontrují konstatováním, že Jančura s jejich stávajícím produktem srovnává zatím neexistující vozidlo, u nějž navíc zatím ani nebylo definitivně rozhodnuto o výrobci nebo jeho celkové koncepci.

Třináct problémů české železnice

Student Agency má v plánu koupit šest soupravNež ale bude ukončeno výběrové řízení na výrobce žlutých vlaků, prezentovala Student Agency svou studii aktuální situace na české železnici. Zdůrazňuje v ní třináct základních problémů, které trápí toto odvětví dopravního trhu v ČR. Vstup soukromého subjektu na české koleje není jednoduchý: podle slov Radima Jančury se ministerstvo dopravy snaží o udržení monopolu Českých drah. „Mezi nejbolestivější místa tuzemské železnice patří například výběr dopravce bez výběrového řízení, nádraží, řízení provozu a konstrukce grafikonu vlakové dopravy v rukou ČD, či přístup ministerstva k financování vozidel ze státního rozpočtu,“ vypočetl Jančura. Soukromí dopravci přitom v roce 2006 přepravili pouhé dvě procenta z celkového počtu cestujících na železnici v ČR, a to zejména na tratích, které České dráhy z ekonomických důvodů opustily. V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob. Zpráva zde kritizuje značnou neefektivitu státního dopravce vzhledem k finančním nákladům na provoz železniční dopravy.

Jak dále uvedl ve čtvrtek ředitel Student Agency, jeho plánem není jen do tří let vstoupit na linku mezi Prahou a Ostravou bez nároku na státní subvence, ale do budoucna také na regionální tratě. Věří, že dokáže nabídnout výrazně vyšší kvalitu za nižší cenu pro objednavatele veřejné dopravy. V této souvislosti vyzval ministra dopravy Aleše Řebíčka, aby nebránil vypisování výběrových řízení a dal tak "život českým železnicím."

Takto by měl vypadat konferenční sál ve vlaku Student AgencyMateriál Student Agency se poměrně kriticky staví i k dalším aspektům reality na železničním trhu: navrhuje např. liberalizaci evropské organizace Eurofima, poskytující úvěry na nákup a modernizace kolejových vozidel, aby se stala univerzálním finančním ústavem pro všechny evropské železniční společnosti, a nejen pro státní dopravce. Jeden z bodů se týká i hojně medializované problematiky bezplatné přepravy poslanců a senátorů Parlamentu ČR. „ČD často argumentují, že nejsou veřejnoprávní, nýbrž soukromý subjekt, podnikající s cílem generovat zisk. Pak i ony by měly říci stop bezplatnému cestování pro poslance a senátory. O tuto částku nižší dotace pak mohou požadovat od krajů i státu," uvádí se v tiskovém materiálu SA.

Jednou z nejčastějších otázek v souvislosti se vstupem soukromých dopravců na české koleje je kompatibilita moderních vozidel. Právě potíže s rušením zabezpečovacích zařízení byly jedním z důvodů neúspěchu projektu RT Express společnosti RailTrans. Student Agency vyzývá ministerstvo dopravy k zintenzivnění snahy o zavádění evropských norem v oblasti interoperability železničních vozidel. Problematický je i nákup elektrické energie od ČD a nemožnost využívat rekuperativní brždění, jež by přineslo nemalé finanční úspory i ekologický efekt.

SA: Ochrana ČD coby zaměstnavatele není nutná

Posledním bodem argumentace aspirujícího dálkového dopravce v ČR je konstatování, že České dráhy ochranu státu získávají rovněž díky své pozici největšího zaměstnavatele v zemi. Strach z jiných dopravců podle Jančury v tomto směru ale není na místě: Student Agency bude muset rovnéž zaměstnávat strojvedoucí a vlakový personál. Recepčních a stevardek v žlutých vlacích má být dokonce třikrát více, než průvodčích a vlakvedoucích v soupravách ČD. Společnost bude navíc zaměstnávat i vlastní personál palubní restaurace.

HighJet je na cestě - více informací na podzim

Kromě zmíněných snah o prosazení lepší liberalizace českého trhu s osobní železniční dopravou a plnění evropských priorit v oblasti rozvoje železnic se chce nyní Student Agency zaměřit na důkladný výběr výrobce souprav pro své žluté vlaky. Výsledek výbeřového řízení by měl být znám v druhé polovině letošního roku, kdy společnost uspořádá i rozsáhlou tiskovou konferenci, věnovanou novinkám a prezentaci konečné podoby dnešních příslibů.

Ilustrační foto: Student agency

Zdroj: Novinky.cz, prezentační materiál Student Agency ke Dni dopravy 2008


Javy Poslat mail autorovi | 3.3.2008 (7:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 ... 20 21 22 23 24      Zpráv na stránku:   
Registered user Kakov 
03.03.2008 (10:17)  
me zajimalo, jak Herr Jančura přišel na tento údaj: "V rámci celého dopravního trhu pak vlaky mají pouze 3,7% podíl na přepravě osob."

Nenechme sebou vyklat lháři jako je Jančura!!!!

nepřinese nám nic jiného než zdražování a to umí ČD taky, pan Jančura už svou pravou tvář ukázal při podnikání v gumokolu, jeho cíl: maximální cena+žádná úcta k zákazníkovi
03.03.2008 (10:16)  
Až se tím zázrakem svezu, tak teprve potom tomu uvěřím. Takto se mi zdá, že Jančura toto vyplodil pod vlivem nějakých návykových látek. A co si budeme povídat. Autobusy nejsou vlaky. Na autobus stačí mít techničák a může jezdit i "náš Pepa z Horní Dolní."
Ale stejně se mi nejvíce líbí toto: jízdné bude za „lidové ceny.“ Jenže pod tím si může každý představit něco jiného, že?
Registered user Best  mail  
03.03.2008 (10:09)  
Mám takový pocit, že ten Jančura chystá vymlátit prachy od státu. Nakoupí ty rachotiny od Siemensu nebo Stadlera, potom mu je v ČR nepovolí a zažaluje stát i s vysokým odškodným.
03.03.2008 (9:36)  
To co Jančura bude mít navíc lidí v provozu, mají ČD ve vedení. Já bych to jako dramtický nárůst neviděl. A pracovníci v provozu budou určitě levnější než vedení. Takže pro žluté vlaky +.
Registered user xAnri05  mail  
03.03.2008 (9:31)  
No takze personalu bude mit SA 3x tolik. Ostatni naklady zustanou zhruba stejne jako u CD. Cili bude mustet navic odepisovat nove soupravy, takze musi byt kilometricky drazsi nez CD.
A to je prave ten hlavni duvod, proc kraje ci MD nevypisuji vyberova rizeni. Za ty prachy, co CD, nejezdi ani MAV Start ci ZSSK a soukroumnik s novymi stroji uz vubec ne. To fakt nejde. Problem tedy neni v liberalizaci, ale v cene na zel. dopravu v CR.
Ostatne cestou uplne liberalizace nejdou v nami srovnatelnych statech nikde. Proc, kdyz je to tak vyhodne?
Navic, pokud vim, tvorba GVD prejde od dubna pod SZDC a v rizeni dopravy na draze nelze delat moc velke cachry. Pravdou je, ze presun nadrazi od CD do SZDC by byl prinosem, ale pak bude urcite uctovat SZDC "oslapne" vsem, tedy i CD, coz povede ke zdrazeni sluzeb.
Tot muj nazor, na neexistujici drazni sluzby SA.
03.03.2008 (9:06)  
Já myslím že je to dobrý způsob jak přimět ČD k tomu, aby se zamyslely nad hospodařením a zlepšily se. Neuznávám argument liberalizace EUROFIMY protože je to společnost, kterou založily národní dopravci pro sebe ne pro nějaké soukromníky. ČD 4ever.
03.03.2008 (8:08)  
Když jsem uviděl ty barvy, myslel jsem, že do toho jdou s Viamontem ;-)
03.03.2008 (7:44)  
To zas bude pod tímto článkem blue screamu:-). Sice mi to vychvalování neexistujících superjednotek taky přijde lehce přitažené za vlasy, ale jinak si myslím, že problémy české železnice byly pojmenovány velmi trefně:-(.
  1 ... 20 21 22 23 24      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko