..: Radnice Prahy 6 dala rychlodráze na Kladno překvapivou zelenou :..

Ilustrační obrázekPraha, Kladno - Modernizovaná železniční trať mezi Prahou a Kladnem zřejmě povede v trase nynější takzvané buštěhradské dráhy a končit bude na Masarykově nádraží. Minulý týden to posvětila i radnice Prahy 6, která se dosud k této možnosti stavěla záporně. Její souhlas se studií ministerstva dopravy, zpracovávanou odborníky z pražského ČVUT, odboural jednu z největších překážek k realizaci rychlodráhy na letiště i k přestavbě spojení na Kladno.

Tento krok zastupitelstva je poměrně zásadní a může ve svém důsledku vést k přehodnocení dopravní politiky v celé západní části Prahy. Praha 6 totiž dlouhodobě rychlodráhu odmítala a preferovala místo ní prodloužení trasy metra A na Dlouhou Míli. Pražský magistrát se mezitím rozhodl metro na letiště skutečně prodloužit a Praha 6 by preferovala realizaci obou projektů současně. To se pro změnu nelíbí Straně zelených, která je pouze pro rychlodráhu.

"Z hodnocení vyplývá, že spojení letiště a centra rychlodráhou je výhodnější a levnější o více než 20 miliard korun. Náklady na provoz jsou u rychlodráhy nižší o 200 milionů korun ročně," argumentovala již dříve městská zastupitelka zelených Zuzana Drhová. Podle její kolegyně Petry Kolínské by metro mělo končit v Motole, jinak se bude zbytečně plýtvat penězi.

Radní Prahy 6 navíc tímto rozhodnutím dost riskují. Rychlodráha totiž nemá mezi obyvateli z velké části vilové Prahy 6 velkou podporu, majitelé nemovitostí v této velmi žádané části Prahy preferují klid a silniční dopravu. I proto mají radní Prahy 6 několik podmínek - bude sloužit jen pro osobní dopravu a některé úseky budou vedeny pod zemí.

"Výsledek studie Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického budeme respektovat. Jsme rádi, že byla vyslyšena naše snaha o rychlé posunutí celé věci ze strany ministerstva dopravy a dalších subjektů," citovala agentura ČTK starostu Tomáše Chalupu (ODS). Konečná podoba trati by měla být známa zhruba do dvou týdnů. Modernizace by se měla uskutečnit podle předpokladů do roku 2013.

Při odhadování konečné podoby tratě se lze opřít o předchozí studie. Ty počítaly především se zdvojkolejněním a elektrifikací tratě, včetně výrazných přeložek. Obyvatele Prahy 6 chtěli autoři uchlácholit tubusem, do nějž by celou trať na území Prahy 6 zahalili, jenže tento tubus by podle zastupitelů městskou část spíše rozdělil.

Ilustrační foto: JTB, zdroj: letectvi.cz


Honza Beránek / JTB | 27.2.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
29.02.2008 (14:43)  
František : poloha Negreláku sice umožňuje vjezd do podzemí HLN, ale to je možné pouze při křížení se stávající tratí směr Kolín a za cenu, že zlikvidujete budovy někdejšího depa, které by mělo být oním kýženým železničním muzeem.

Ono k tomu napojení na HLN přes "Semmering" stejně výhledově dojde, hlavně jde o to, aby stanice na letišti byla založena nebo zrovna vybudována tak, aby to bylo možné. Především pokud jde o délku nástupišť.
Já jsem před mnoha lety viděl malůvky trati vedoucí z Letiště směrem na sever na Děčín.
Jedním z argumentů, že se nedá modernizovat trasa přes "Semmering" je jednokolejný most - léta se tvrdilo, že se nedá trojkolejnit trať z Libně do Běchovic - kvůli osové vzdálenosti mostů u zastávky v Kyjích ...
Ochránci přírody též upozorňují na chráněný přírodní výtvor nacházející se vedle trati.

V zásadě je cesta z Letiště přes "Semmering" na HLN rychlejší než cesta na Masarykovo nádraží a pak cca 15 minutový přesun pěšmo, protože TRAM k nádraží nejezdí = ze zástávky v Bolzanově ulici je to hezký kus cesty a než se dočkáte tramvaje (do níž si musíte koupit jízdenku), tak jste stejně pěšky na zastávce TRAM v Bolzanově ulici.
Jeden z projektů, který jsem kdysi viděl, počítá s tím, že se cestující jedoucí na HLN budou přesunovat metrem C ze stanice Vltavská, kde by se dostavěl druhý vestibul vyúsťující k ŽST Praha Bubny. Stavebně je stanice metra na druhý vestibul připravena.
Stejná studie počítala s tím, že trasa dráhy bude "někde" v oblasti Výstaviště (nová zastávka) zahloubena do podzemí, ŽST Praha Dejvice bude jako podzemní s přímým napojením na stanici metra Hradčanská, pod Ořechovkou také tunelem směrem na Veleslavín. Ten by byl také podzemní a zbudován jako přestupní terminál. Teprve za stanici Veleslavín by se trať podívala na chvíli na povrch, protože na Letiště by se muselo zase tunelem.

Já se domnívám, že na Letiště by mohlo vést i metro, ale linky B, tedy ze Zlíčina. Poměrně dost lidí jezdí metrem B na Zličín a odtud rychlobusem linky 100 na Letiště.
A samozřejmě také prodloužit tramvaje z konečné v Šárce. Každý z těchto dopravních prostředků má svůj význam z hlediska zákazníků.
Ono je také třeba se zabývat tím, co s cestujícími, které "rychlodráha" vyplivne nebo pozře na Masarykově nádraží. Mnou "citovaná" studie předpokládala cca 20 000 osob přepravených denně, takže je také třeba vyřešit logistický problém, co s těmi cestujícími na Masarykově nádraží. Teoreticky je to 1 000 cestujících za hodinu.
registrovaný uživatel snoopy 
28.02.2008 (23:33)  
Doporučená četba k tomuto tématu: http://subrt.blog.idnes.cz/c/5823/Smutne-konce-pohadky-o-doprave-v-Praze-6.html
Už to tu sice někdo zmiňoval v jiné diskusi, ale opakování matka moudrosti:-)
28.02.2008 (21:11)  
Ad Randy: S tou 143 jsem se nevyjádřil úplně přesně, tedy: Primárním cílem linky 143 je vozit studenty do areálu VŠ v Dejvicích a staví v normálních zastávkách autobusů, které má cestou. Problémem je, že v Divoké Šárce by byly VŠ koleje moc daleko od zastávky tramvají - nejblíže to bude odhadem asi 400 m (mám pocit, že ten areál kolejí se bude táhnout až ke stanici metra Dědina, to by však měl 1,2 km na délku, což může dělat asi 3 zastávky autobusu). Kdyby tedy stavěl v normálních zastávkách autobusů, tak by stavěl na Divoké Šárce, Horoměřické a pak až na Dejvické na své konečné u škol, která není u metra. A pokud by chtěli pro vysokoškoláky zrychlit dopravu, tak by třeba nestavěli ani na Divoké Šárce a na Horoměřické.
S těmi Vysočany jsem si to neuvědomil, máte určitě pravdu, ale chtělo by to podívat se na změnu vedení linek MHD v roce 1998 v souvislosti se zrpovozněním úseku Českomoravská - Černý Most. Zkusím to najít.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
28.02.2008 (19:42)  
Od srdce přeji uhelné BEB přeměnu na dráhu moderní a pro lidi, zejména Masnu, Bubny a Éroport spojující! Doplněk - pojízdný krytý chodník z Buben (nebo zhotovení nástupiště blíže) ku stanici Krtka Městského Vltavská na "C" - návaznost na metro jak víno. Coby "pravobřežní" Pražák tč. u soutoku Vltavy a Labe se tím ostatním moc netrápím...
registrovaný uživatel Randy 
28.02.2008 (19:26)  
Ad Ekoter: Mám takový pocit, že každý vnímá jen to co chce. Zastávky 143 - Stadion Strahov, Koleje Strahov, Malovanka, Vozovna Střešovice, Kafkova, Dejvická. Tudíž nemá, jak píšete jen 2 zastávky.
Ve Vysočanech v roce 1985 fungovala Lokomotivka, Mostárna i samotné ČKD a cestovala sem spousta lidí za prací. Dnes zde není nic. Pouze Sazka arena, která nefunguje denně a jediné sídliště v Hloubětíně...
28.02.2008 (18:22)  
Ad Randy, M_V: Dovolím si jeden příklad z historie z Vysočan: V roce 1985 jezdilo z této oblasti 6 linek (ekvivalentní intenzitou souprav dnešním 7 linkám), dnes se jedná jen o 3 linky. Podobně bych to viděl viděl v oblasti Dejvic a Petřin.
Ty celoměstské významy bych neviděl tak žhavě - třeba linku 20 by mohl nahradit metrobus Smíchovské nádraží - Suchdol. Linka 1 by šla také nějak vyřešit.
Pokud linku 2 živí jen Vojenská nemocnice (a to by postavení metra tak bylo), tak určitě stačí interval nějakých 15 minut ve špičce. A když budu ještě jedovatější, tak to vidím na bus, který bude mít několik zastávek kolem celého areálu nemocnice, aby to neměli lidé daleko, protože jinak začnou za lékaři jezdit autem.
S těmi vysokými školami bych to viděl tak, že se vytvoří autobusová linka se zastávkami u kolejí a pak až u vysokých škol v Dejvicích (jako v současné době 143).
registrovaný uživatel waszyn 
28.02.2008 (16:18)  
Web: pri vedeni ve stope bustehradky nema pro cestujici z dejvic tato trat pri cestach po praze zadny vyznam. Bud je mnohem dal nez metro (v podstate cele dejvice), pro male mnozstvi cestujicich je stejne jako metro (okoli hradcanske). pro obyvatele dalsich casti P6 je prinos taky nulovy-> velka dochazkova vzdalenost od obytnych ctvrti. Obyvateli vil v Orechovce se elefant asi nenaplni ze.. A dojizdet busem na neco co jede ve spicce jednou za 15 minut = nesmysl. Cili se nemuzeme divit mistnim obyvatelum, ze je pro ne mnohem dulezitejsi metro.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
28.02.2008 (14:53)  
M: ty maj auta :-))
registrovaný uživatel M_V 
28.02.2008 (14:53)  
http://www.ita-aites.cz/files/tunel/komplet/tunel_4_07.pdf
od strany 5 obsáhlý článek k prodloužení metra A na letiště. Na letiště by to mělo dojet až v roce 2018...
registrovaný uživatel M 
28.02.2008 (14:43)  
Foxx - a zamestnanci letiste tam podle tebe maji jezdit sockou nebo co?:-))

All - takova uvaha... K pendolinum byl (jeste je?) nakej spesl autobus, ze? Jezdilo v nem hodne lidi? SA maji busy celkem plne a presto "pripoj" na letiste je minibus (resp. spis dodavka:-) Takze vlak (mineno dalkovy) na letiste - no nevim... Je sice pravda, ze za 20 let to muze byt jinak, ale ted mam pocit, ze je to takova ta klasicka debata - v Turecku (Spanelsku) maji VRT, my to chceme taky. Na otazku kdo s tim bude jezdit a jestli to nekdo bude ochoten zaplatit uz ale odpovedi moc nejsou...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko