..: Dvě města chtějí přeměnit zrušenou trať na cyklostezku :..

Ilustrační obrázekZábřeh, Cheb - Radnice v obou jmenovaných městech se rozhodly zbudovat cyklostezky na tělesech zrušených železničních tratí, ovšem bojují s převodem tratí od SŽDC do svého majetku kvůli evropským dotacím na vybudování. Ani jedna z nich nemá dostatek prostředků, zábřežská míní vyřešit problém dlouhodobým pronájmem, zatímco chebská shání zbytek do požadovaných sedmi milionů, protože původně měla platit jen čtyři.

Zábřeh chce vybudovat mezi Lupěným a Hněvkovem cyklostezku

Plány radnice se zkomplikovaly před časem kvůli převodu trati. Podle zástupců města se však rýsuje od Správy železniční dopravní cesty nová nabídka. Násep vede údolím Moravské Sázavy a pro cyklisty by byla podle zástupců města velmi atraktivní. Vybudování stezky by přišlo zhruba na 12 milionů korun. "Trať by nešla bezúplatně převést, domluvili jsme se proto na nájemní smlouvě. Nyní na ni pracujeme na úřadě. Podle dohody bychom se o trať za pronájem starali a udržovali ji," řekl ČTK místostarosta Lubomír Sommer.

Stezka vedoucí po náspu bývalé železniční trati by byla dlouhá zhruba tři kilometry. "Trať zanikla před dvěma roky, kdy byl dokončen železniční koridor. Zůstala jakoby slepá a vlaky po ní přestaly jezdit. Násep vede velice zajímavým údolím Moravské Sázavy, do částí, které jsou cyklisty velmi vyhledávány, jako je oblast Drozdovské pily. Bylo by vhodné do těchto míst cyklistům umožnit ještě lepší vstup ze Zábřehu," řekl ČTK mluvčí radnice Milan Kratochvíl.

Zástupci radnice nyní zjišťují, kolik by město zřízení a provozování cyklostezky stálo. Peníze na vybudování cyklostezky by radnice chtěla získat z evropských zdrojů. Materiálem by se rada měla zabývat znovu ve středu. České dráhy ukončily provoz na železničním úseku vedoucím kolem kopců mezi stanicemi Lupěné - Hoštejn, které jsou součástí železničního koridoru Česká Třebová - Zábřeh na Moravě, po 161 letech v červnu 2006. Vlaky od té doby projíždějí dvěma novými tunely, které vedou kopci u Hněvkova na Šumpersku. Tunely zkrátily trať téměř o 1,7 kilometru

Cheb koupí bývalou železnici do Slapan, bude na ní cyklostezka

Město Cheb koupí nepoužívanou železniční trať z Chebu do Slapan. Správě železniční dopravní cesty za ni zaplatí sedm milionů korun. "Místo kolejí na trati město vybudujeme cyklostezku směrem na německý Waldsassen," řekl novinářům místostarosta Chebu Miroslav Plevný. "Do příštího zastupitelstva půjde návrh na rozpočtové opatření, které by umožnilo peníze uvolnit. V rozpočtu jsme sice s výkupem pozemků na cyklostezky počítali, ale jen ve výši čtyř milionů korun," uvedl Plevný. Jak řekl, odkup nebo alespoň nájem pozemků je podmínkou pro to, aby mohlo město žádat o dotace na stavbu. Pronájem by ale podle Plevného přišel dráž než koupě. Cheb chce pro stavbu do konce roku dodělat projektovou dokumentaci, požádat o dotaci a projekt dotáhnout až ke stavebnímu povolení. "Letos ještě se stavbou nepočítáme, ale chceme vše připravit, aby se v příštím roce mohla stezka postavit. Naváže na již hotový úsek od státní hranice," doplnil Plevný.

Náklady na cyklostezku mají být zhruba 16 milionů korun. Cheb se ale předběžně dohodl s Karlovarským krajem na tom, že se v případě získání dotace z přeshraničního programu Cíl III bude na stavbě podílet. Město by pak mělo se samotnou stavbou už minimální nebo žádné výdaje. Cheb v současné době má dokončeno několik úseků městské cyklostezky, která na jedné straně navazuje na připravovanou páteřní trasu z Karlových Varů do Chebu podél Ohře a na druhé straně města vyústí právě na cyklostezku do Slapan.

Souhlasíte s přestavbou zrušených tratí na cyklostezky? Hlasujte v naší anketě.


NIcKON Poslat mail autorovi | 25.2.2008 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user wormik 
26.02.2008 (11:13)  
No nesouvisí, no. Je to jen bledá závist:-)
25.02.2008 (22:07)  
ad wormic: jak investice města Zábřeh, byť s dotací EU, souvisí s Prahou? To mi prosím vysvětlete.
Ta silnice navíc vede do kopce, takže cesta po zrušené trati by třeba pro lidi z domova v důchodců v Lupěném a starší lidi vůbec byla daleko příjemnější, nehledě na to, že ta samotná trasa v zářezech je docela zajímavá a zpřístupnila by zase něco nového.
25.02.2008 (21:02)  
wormik: Přesně tak, v této oblasti se jedná prakticky o duplicitu již příjemné možnosti jak tam jet na kole. Příjemnější volba mi tam připadá vlnící se cesta údolím přes Lupěné, hospůdku, než to projet "přímo" po náspech, ocelových mostech mimo dědiny.
Registered user wormik 
25.02.2008 (16:29)  
Praha hln: Vaše argumenty by chtělo rozvést, čím je jízda po cyklostezce únavnější a jakto, že na silnici není takové horko jako na cyklostezce? Nechápu.

NIcKON: Souhlasím s vámi na 100%! Jen si říkám, že stavění cyklostezky v místech, kde souběžně vede silnice 3. třídy (viz mapy.cz, okolí Lupěného) je vyhazování peněz, zatímco ve městech chybí rozumná síť cyklostezek pro denní dojíždění bez zbytečného rizika nehody.
Editor or ŽelPage Administrator NIcKON  mail  
25.02.2008 (16:06)  
Možná vás to pánové překvapí, ale řada lidí na kole nejen že jezdí, ale dokonce vyřizuje i svoje denní pojíždění, včetně dojíždění do práce. Je to totiž zdravé, příjemné a často nejrychlejší. Ačkoliv u nás cyklistika bohužel zatím není příliš rozšířená (jak by se Praze ulevilo, kdyby pouhých 20 % lidí aspoň přes léto vyměnilo auto za kolo), je to z mnoha důvodů velice perspektivní způsob dopravy, který je třeba maximálně podporovat, už proto, že elegantně řeší řadu vážných problémů. A železnice se ho bát rozhodně nemusí, protože se s ním dá velice dobře kombinovat s výhodami pro obě strany. Á propos, tvrzení, že každý dává přednost apriori ježdění někde u silnice před cyklostezkou, je zcestné. Dýchat škodlivé exhalace, poslouchat hluk silniční dopravy a bát se neustále o život skutečně není šťastnou volbou.
Registered user Praha hl. n.  mail  
25.02.2008 (14:00)  
Po cykloztesce nikdo nejezdí, protože to má výhodnější někde u silnice. Důvody:
1. U silnice není takové horko.
2. U silnice je více občerstvení.
3. Cesta po cykloztesce je únavější.

Myslím, že nemusím pokračovat dál.
25.02.2008 (12:55)  
Nelze převést bezúplatně. Když už chybí zdravý rozum a musí se prosazovat tyhle hlouposti, tak ať to prodají za korunu.
Copak si někdo myslí, že o pozemky trati do Slapan (dlouhá úzká a nepřístupná nudle, na níž se nedá nic kloudného postavit) je nějaký zájem ?
Registered user wormik 
25.02.2008 (12:35)  
To je výborný nápad, za několik milionů postavit kousek cyklostezky v místech, kde se dá bezpečně jezdit i po silnici! A že se v Praze a dalších městech nedá rozumně dojíždět na kole, aniž by člověk riskoval život na křižovatkách a rušných silnicích, už nikoho nezajímá!
Registered user SergeS 
25.02.2008 (10:59)  
Cyklostezka , furt cyklostezka ... a kdo po ni bude jezdit ? pan starosta ?
25.02.2008 (10:57)  
Vše je sneseno, svahy z části odtěženy, u mostních objektů je sneseno vždy jen jedno pole, aby zanechaná druhá "polovina" mohla být užita pro případnou cyklostezku.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko