..: Vysočina vyjednala s ČD penále za zpožděné vlaky, ale spojů ubude :..

Ilustrační obrázekJihlava - Kraj Vysočina poprvé s Českými drahami (ČD) vyjednal možnost penalizace za zpoždění vlaků. Nové ustanovení je součástí smlouvy, kterou za týden projednají krajští radní. Jak dnes ČTK řekl náměstek hejtmana Václav Kodet, v příštím týdnu by také mělo padnout rozhodnutí o tom, jaké vlakové spoje na Vysočině budou od března zrušeny. Omezení regionální dopravy prosazují dráhy, protože nejsou spokojeny s částkou, kterou od kraje letos dostanou na ztrátové osobní spoje.

Penále je součástí letošního dodatku k dlouhodobé smlouvě s ČD. Kraj bude moci dráhy pokutovat, pokud se vlak zpozdí o více než 15 minut. "Myslím si, že v radě je silná vůle tu smlouvu schválit a podepsat," uvedl Kodet. Jednání o redukci spojů budou zřejmě obtížnější. V příštím týdnu se kvůli tomu sejdou zástupci kraje, ČD a obcí, které by měly o část vlaků přijít.

Letošní rozsah vlakové dopravy na Vysočině by se měl snížit o 70.000 kilometrů, tedy asi o 1,6 procenta. Konečné rozhodnutí podle Kodeta závisí na ČD. Vlakové spoje, jejichž zrušení by obyvatelům přineslo největší problémy, je kraj připraven nahradit autobusy. Na autobusovou dopravu totiž doplácí podstatně méně než na vlaky.

Kodet dodal, že na financování ztráty některých vlaků, které nejsou součástí základní dopravní obslužnosti, by mohly začít přispívat také obce v kraji, stejně jako to už dělají u autobusů. Autobusoví dopravci od obcí ročně dostávají kolem 25 milionů korun.

Doplatek na osobní vlaky v tomto roce kraj Vysočina meziročně zvýší přibližně o deset milionů na 263,6 milionu korun. ČD by chtěly asi o 15 milionů korun více. Celkem kraj letos kvůli ztrátovým autobusovým a vlakovým spojům vydá zhruba půl miliardy korun, dalšími 30 miliony bude dotovat žákovské jízdné.

zdroj: ČT24


NIcKON Poslat mail autorovi | 16.2.2008 (7:00)
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from ČR Vysočina


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user SzKT  mail  
19.02.2008 (8:17)  
happy: Že prý zabíjím dálkovou dopravu na Vysočině? připisujete mi nespravedlivě zásluhy- ta už totiž dávno mrtvá je, spíš přemýšlím nahlas, jak ji aspoň trochu resuscitovat:-). Junákem jezdím v úseku Veselí n/L- JI skoro každý měsíc a je to fakt cestování pro bohy: vždy naprosto o samotě v osobákovém Bdt, vlekoucím se 60-70 km/h s nadměrným množstvím zastávek odnikud nikam- to je fakt věc hodná zachování! Taky je pravda, že na trati 225 jsou ty "dálkové" vlaky stále kratší a kratší, takže je vidět, že tudy cesta nevede. A jelikož tu zmírá na úbytě jak doprava dálková, tak regionální, chce to něco mezi- tak na způsob německých RE. Spojení do Brna by zůstalo zachované (a rychleji než přes Třebíč, byť s přestupy) a že by někdo jezdil tudy od Plzně se mi nezdá a pokud ano, v ČB by si přestoupil- aspoň by se nerozváželo zpoždění z jednoho konce republiky na druhý.
Pokud jde o trať 230, tak je to obdobné. První aspekt je, že pokud zrušíte zastavování vlaků na mezilehlých zastávkách, začnou řvát starostové dotčených obcí (viz analogie s někdejší 120) a nakonec to skončí tak, že začnou rychlíky zastavovat i v některých mezilehlých řitích (Os už nebudou a stát se dá vydírat celkem jednoduše). Tím se zabije rychlíková doprava na trati 250, která by kromě spojení do Brna měla též zajistit dopravu pro Ždár nad Sázavou (autobusů tam jezdí málo a pro nedotovanou dopravu do Prahy to nikdy lukrativní destinace nebude), Velké Meziříčí (dtto) a HB. Z těchto důvodů by měly rychlíky zastavovat pouze v Kutné Hoře, Čáslavi, HB, Žďáru, Křižanově a možná v Tišnově. Od HB do Středních Čech není časová ztráta vzniklá Os oproti R tak významná, aby kompenzovala delší jízdní doby pro cestující do uvedených vzdálenějších relací. Ti jaksi jiné možnosti spojení nemají, na rozdíl od Golčova Jeníkova... A jen na okraj: použití derivátů 810 na Posázavském Pacifiku je tristní a na elektrizované hlavní trati dokonce do nebe volající!
Registered user happy 
18.02.2008 (17:26)  
A pokud jde o 230, tak existují dost výrazné přepravní proudy od Golčova Jeníkova do Středních Čech a stejně je potřeba dopravit lidi na Posázavský Pacifik, takže bych tam viděl nejraději dvouhodinový takt "klasických" Os (nejlépe Bymee) v kombinaci s nezastavováním rychlíků mezi Čáslaví a HB. Ale zase stejný problém jako výše.

Jo to jsou tak silné přepravní proudy,že i ta regína zeje prázdnotou,co tam teď byla nově nasazena.Jak dostat lidi na posázavskej pacific jsem,psal a to jest přímými spoji z HB.Jinak se zbytkem nesouhlasím.V osobákové přepravě je za Světlou na 230 menší potenciál než na Slavonické.Neuvažuju G.Jeníkov,ten má spojení s R.Rušení zastavování v GJ a SnS považuji za nešťastné a nic neřešící.

Pokud jde o "hlavní" tratě, tak je tu základní problém, že neexistuje malokapacitní elektrické vozidlo. Bmto s BDS za "plecháčem" nejsou z nákladového hlediska to pravé ořechové a 810 spolehlivě potenciál dopravy na těchto tratích likviduje. Ale speciálně v úseku H. Cerekev- J. Hradec vzniká otázka, jestli by nebylo vůbec nejlepší zrušit některé zastávky, zrušit dnešní osobáky i rychlíky a v celé trase vést zrychlené vlaky (nejlépe elktrickým Desirem) v trase ČB- HB

Některé zastávky zrušit??A panebože proč??A nahradit rychlíky??Tak tímto jste definitivně zabil dálkovou dopravu na Vysočině.Považuji to za přinejmenším hloupý nápad.Tímto vlastně zlikvidujete i relaci Brno-čb,protože relace Br-Ji je silně oslabena autobusy.Prostě NE.Jo a k tomu,aby jste v létě převezl lidi z čb do ji byste potřeboval cca 3 Desira
18.02.2008 (17:12)  
Souhlasím s matesem111...Spojení Jihlava-Třešť-Telč je pro většinu místních obyvatel příjemnější busem, ale najde se zde spousta lidí, kteří využívájí trať jako spojení mezi jednotlivými městy (Třešť-Telč-Dačice). Zvláště pak v posledních letech se mi zdá, že počet cestujících na této trati narůstá. Problémem je stále spojení s krajským městem Jihlavou - chybí přímé spojení. Nyní pokud se chcete vydat vlakem do Jihlavy, musíte přestupovat v Kostelci u Jihlavy, což prodlužuje a znepříjemňuje cestování. Rozhodně bych zachoval rozsah dopravy na této trati.
Registered user SzKT  mail  
18.02.2008 (16:56)  
Happy: Z Vysočiny sice nejsem, ale dost často do Jihlavy jezdím, takže o tom něco vím. Jemnická lokálka je asi jasný adept na omezování, přiznávám, že je tak mimo, že mě v danou chvíli ani nenapadla. Pokud jde o slavonickou lokálku, tak by svůj potenciál měla, nicméně by musely vlaky jezdit až do Jihlavy, což z různých důvodů teď není průchodné. Zato autobus jede přímo, bez přestupu a kratší trasou, o lepší vazbě na MHD a centrum v Jihlavě ani nemluvě. Takže tam bych neviděl cestu ve zrušení, ale v omezení provozu až na "záchovnou" úroveň, cca. 2-3 páry vlaků v zimě a maximální rozsah o letních víkendech a o prázdninách celodenně. Naopak "humpolačka" sice nahraditelná autobusem je, ale proč to, když trasu autobusu v podstatě kopíruje a i v HB dojedou oba spoje na stejné místo. Navíc je krátká, takže je tam použitelná Regionova.
Pokud jde o "hlavní" tratě, tak je tu základní problém, že neexistuje malokapacitní elektrické vozidlo. Bmto s BDS za "plecháčem" nejsou z nákladového hlediska to pravé ořechové a 810 spolehlivě potenciál dopravy na těchto tratích likviduje. Ale speciálně v úseku H. Cerekev- J. Hradec vzniká otázka, jestli by nebylo vůbec nejlepší zrušit některé zastávky, zrušit dnešní osobáky i rychlíky a v celé trase vést zrychlené vlaky (nejlépe elktrickým Desirem) v trase ČB- HB. Z hlediska provozních nákladů by to bylo optimum, ale nejdrříve by se tam muselo investovat do trati i do vozidel a kromě toho by bylo třeba koordinace kraje a státu, což je problém nejen na Vysočině. A pokud jde o 230, tak existují dost výrazné přepravní proudy od Golčova Jeníkova do Středních Čech a stejně je potřeba dopravit lidi na Posázavský Pacifik, takže bych tam viděl nejraději dvouhodinový takt "klasických" Os (nejlépe Bymee) v kombinaci s nezastavováním rychlíků mezi Čáslaví a HB. Ale zase stejný problém jako výše.
Sečteno- podtrženo: bez investic a v krátkém čase rušení spojů na lokálkách napáchá relativně nejmenší škody. A v dlouhém horizontu musí prostě železnice kraje přesvědčit, že na ní není ani stopa po drsné "trampské" romantice, jíž jsme dnes svědky, a je to moderní ekologický dopravní prostředek, bez kterého se kraje neobejdou (ani za vyšší ceny než v autobusové dopravě). Ale než se tam dostaneme, mnoho let uplyne....
18.02.2008 (16:39)  
souhlas s happym.
Je sice fakt, že spojení z Telče do Jihlavy je přímější busem, ale co jsem tak vypozoroval, tak je poměrně významný proud i mezi jednotlivými městy jako Třešť, Telč a Dačice. Úsek do Slavonic neznám. Navíc když se podívám na přípoje v Kostelci, tak je to fakt bída. Za současné situace by šlo některé spoje jednoduše ukončit v Třešti než vézt až na Kostelecká pole.

Co se týká ostatních tratí, tak je poměrně vytížený úsek Jihlava-H.Brod, zejména však proto, že rychlíků zde jezdí minimum. Jinak souhlasím, že vedení klasických souprav z H.Brodu do Čáslavi je šílenství.
Naproti tomu nevím, jaký potenciál má trať do Humpolce, jak tu někdo psal. Beru jí prostě jako normální trať, která lze narozdíl od jiných snadno nahradit busem. Stejně tak i trať do Jemnice.
Registered user happy 
18.02.2008 (15:47)  
No pánové,je vidět,že asi nejste z Vysočiny.
1.regionální trať do Slavonic je nejvytíženější a nejpřínosnější lokálkou v kraji.
2.Pokud omezit nějakou lokálku tak nejblíž k tomu je jemnická,která lze 100% nahradit busem
3.Pokud chci někde skutečně šetřit,potom je to rozhodně na hlavních tratích,v některých úsecích
3a)úsek Horní Cerekev-Počátky jezdit pouze v letní sezoně,v zimě busy a ty stejně budou jezdit prázdné
3b)na trati 250 jezdit pouze v úseku Brod-Žďár-VelMez
3c)Na 230 raději směřovat vlaky z Brodu do Ledče nad Sázavou,než ke Čáslavi,tam to pobere spíše R.Vlaky v úseku Světlá-hranice kraje raději nahradit busem.

Pozn:Uvažuji pouze vlaky osobní dopravy v místech,kde význam pro kraj je malý a počet cestujících je obdobný jak třeba na humpolecké trati.
Takto do budoucna mohu řešit i úsporu peněz.Peníze pak smysluplně využít třeba v podpoře nového vozového parku.Rušit spoje plošně je nesmysl,který povede k velkým ztrátám cestujících.
18.02.2008 (12:51)  
Já bych Slavonice nechal,na autobu jsou Mor.Budějovice-Jemnice a Křižanov-Studenec,tam by stačilo přidat něco ke stávajícím spojům a bylo by vymalováno.
Registered user SzKT  mail  
18.02.2008 (12:19)  
Mates 111: Nic proti, ale v případě, že kraje objednají tak málo výkonů, že to nestačí na všechno, je bezpodmínečně nutné zachovat konkurenceschopný provoz alespoň na hlavních tratích. A je známo, že pokud veřejná doprava nejezdí alespoň 1x 2 hodiny celodenně a celotýdenně (nejen ve špičkách), tak časem ztratí konkurenceschopnost a v takovém případě by byla ohrožená železnice jako celek.
Je to dobře vidět na Slovensku: ačkoliv ZSSK nabízí velmi slušný cestovní standard, omezují dopravu i na hlavních tratích a výsledek je, že jim výrazně ubývají cestující. Naopak Maďaři ruší lokálky ve velkém, ale na páteřních tratích zavádějí hodinový takt, takže i při zhruba stejných výkonech jim počty cestujících rostou. O tom, že mohou nabízet stále vyšší kvalitu cestování díky tomu, že podnikají jenom na tratích, které jsou nezbytně nutné (a mohou si tedy říci o reálnou cenu za své výkony), ani nemluvě...
Pokud jde o Vysočinu, tak se mi ale výše popsaná perspektiva příliš nelíbí, protože tam klasické lokálky skoro nejsou (a ta jediná do Humpolce má solidní potenciál) a omezovat dopravu na hlavních tartích v okrajových částech dne a týdne (večery, víkendy) po vzoru autobusové dopravy je cesta do pekel. Asi nejmenší škody by způsobila redukce dopravy do Telče a Slavonic (není to přímá doprava do Jihlavy, na rozdíl od busu), ale tam bych v redukce nevěřil s ohledem na krajsou fantasmagorii ohledně prodloužení do Rakouska.
Registered user happy 
18.02.2008 (12:14)  
ad Dj: Co se takhle podívat kousek dolů a hned uvidíš seznam rušených či omezených spojů. :)
Registered user DJ 
18.02.2008 (11:51)  
Dle informace na webu kraje Vysočina se definitivně rozhodne o omezení provozu až příští týden, tzn. až pár dní před začátkem platnosti! Takže ani nebudou zaznamenány na přelepkách JŘ!! To je fakt výborné!
No samozřejmě, dojde-li k nějakému omezení, tak to bude u nějakého vlaku, co jej vozí 810 motor. Zato nějaký z tratě 230, který naprosto neefektivně vozí lok. 363+2x Bdmtee, zůstane.
Jediné, v co doufám, je, aby mi zůstalo večerní spojení do Třebíče, kdy se dostanu aspoň v neděli půl hodiny před půlnocí od Jihlavy domů. Ale mám takový divný tušení...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko