Plzeň - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypracuje do září letošního roku Strategický obchodní plán železniční dopravy, který nejméně na 15 let stanoví základní potřeby železniční infrastruktury v ČR. Po konzultaci se všemi kraji zahrne dvousetstránkový materiál dlouhodobé přepravní potřeby obyvatel a firem využívajících železnici. Podobný dokument, který zahrne požadavky krajů, je v ČR zpracováván poprvé, řekl dnes ČTK Ivan Doležal z pražské SŽDC.
Doležal jednal se zástupci Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského kraje. Následovat budou jednání s dalšími kraji, ministerstvem dopravy a projekční firmou SUDOP. "Kraje by si měly říct, jakou mají představu o regionální osobní dopravě, kterou objednávají," dodal. Například, jakou trať by chtěly postavit, obnovit či zrušit a s jakou dopravou počítají do roku 2025. Kraje nejlépe vědí, kde je přepravní potenciál. Strategie by měla být v souladu s územními plány vyšších územních celků.
Studii zpracuje do 30. června firma SUDOP. "Podle ní budeme strategický obchodní plán stavět," řekl Doležal. Celorepubliková strategie má být hotová ve třetím čtvrtletí letošního roku. Do roku 2015 bude velice konkrétní, do roku 2020 bude o něco méně zřetelná a na další léta bude orientační, dodal. Má mít 200 stran a zahrne všechny tratě v ČR, celostátní i regionální včetně budovaných koridorů.
"Se SŽDC záměry konzultujeme, ale z těchto jednání vznikne materiál, platný pro celou ČR, což nikdy nebylo," řekl šéf odboru Plzeňského kraje Jaroslav Vejprava. Plán spojí požadavky ministerstva jako objednavatele rychlíků s regionální dopravou nárokovanou krajem. "Navrhujeme, abychom měli v kraji taktovou dopravu (odjezdy a dojezdy ve stejnou hodinu) na všech regionálních a nadregionálních tratích a od toho se budou odvíjet požadavky na budování infrastruktury," řekl Vejprava. Hodinový takt bude na hlavních tratích, v příměstské dopravě půlhodinový a na regionálních tratích dvouhodinový, ve špičkách poloviční.
Plzeňský kraj považuje za prvořadý úkol zprovoznění III. koridoru mezi Plzní a Prahou, tedy rychlé spojení do Berouna a následně do Prahy, zhruba do roku 2020 až 2025. Cesta z Prahy do Plzně se zkrátí na 43 minut, nyní trvá asi 1:45. Druhou významnou akcí, akcentovanou krajem, je modernizace tratě na Domažlice, tedy nové spojení Praha - Plzeň - Regensburg - Mnichov, která by měla začít po roce 2016. V plánech je přeložka úvratě ve Stupně na Rokycansku, tedy přímé spojení na Radnicko, jež by se "přiblížilo" Plzni.
"Hodně se diskutuje přímé spojení Plzeň - Karlovy Vary přes Pňovany, Bezdružice a Teplou. Musíme se dohodnout s Karlovarským krajem," uvedl Vejprava. Šlo by o zcela nový úsek mezi Bezdružicemi a Teplou. Přes Plzeňský kraj by měla dále vést v nové stopě vysokorychlostní trať Praha - Plzeň - Norimberk. Studii zpracovává ministerstvo a měla by být hotová do poloviny roku. Tunel mezi Ejpovicemi a Plzní na budovaném III. koridoru už je připravován na vysokorychlostní trať.
Plzeňský kraj má dlouhodobou koncepci dopravy do roku 2035, která je základem rozvoje železnice. Termíny nejsou dogmatické, neboť kraj nedokáže odhadnout, kolik peněz bude mít stát na investice.
zdroj: České noviny/ČTK, ŽelPage.
V našem kraji je celkem jasno, návrhy na rušení nejřidší sítě jsme zatím odvrátili a v důchodu se svezeš vláčkem do Švýcarska přes Plzeň a Brod nad Lesy.
Ale hlavne, ze je deda nazivu:-)
Už to vidím, jak se zachovává kdejaká nesmyslná lokálka a navrhujou stovky zastávek pro nikoho jenom proto, aby kraj náhodou nebyl obviněn z "nepodpory železnice". A naopak k potřebnému zkapacitnění a zryhclení hlavních tratí nedojde, neboť už na to nezbyde a "zrušení provozu tu bezprostředně nehrozí"... :-QQQ
Jinak co se týká té koncepce je s podivem, že ani 20 let po revoluci nic takového neexistuje. Proto je podle mě její vytvoření naprostá nezbytnost. Ono je pěkné, že se neustále mluví o koridorech, ale u ostatních tratí ke změnám k lepšímu stále příliš nedochází...
- ÚPA: Pokud plán bude hotový letos, myslím, že do roku 2013 by neměl být problém ty prachy prostavět (5let).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.