..: UNIPAJ: Budoucnost prodejních automatů na jízdenky u ČD? :..

Ilustrační obrázekBrno - Plná nádražní hala, dlouhé fronty u několika otevřených osobních pokladen a nervózně přešlapující cestující, sledující informační tabule s odjezdy vlaků - typický obrázek libovolného rušnějšího dne na každém větším nádraží v Česku. Podle Českých drah by ale dlouhé fronty a nepříjemné čekání měly již brzo být minulostí. Po zavedení nového systému odbavení ve vybraných stanicích v polovině loňského roku teď přichází další novinka: prodejní automaty jízdenek UNIPAJ. Výraznější výhody přinesou zejména držitelům In-karty ČD, přínosem by ale měly být pro všechny cestující.

Podobně jako v případě nového způsobu odbavení cestujících, i nová generace jízdenkových automatů byla uvedena do pilotního provozu na brněnském hlavním nádraží. Děje se tak jen necelé dva roky poté, co České dráhy zcela zrušily původní prodejní automaty PAJ. Jejich využitelnost byla sice značně omezená, výhodou pro cestující naopak byla speciální sleva na takto zakoupené jízdní doklady. Nové automaty UNIPAJ by měly oproti svým předchůdcům znamenat výrazný pokrok po funkční stránce - zejména v návaznosti na nabídku zákaznických výhod pro držitele In-karty/Rail plus.

Díky integrované čtečce bezkontaktních čipových karet automat sám určí příslušnou výši slevy na právě kupovanou jízdenku. Bohužel, v testovacím provozu je možné zakoupit pouze jednosměrné jízdenky pro 2. vozovou třídu do vzdálenosti 120 km. Dopravce ovšem slibuje postupné rozšiřování nabídky jízdenek, které bude možné pomocí UNIPAJ pořídit.

Výhradně pro držitele In-karet/Rail plus je pak zajímavá možnost vyzvednout cestovní doklad k jízdence eLiška, zakoupené prostřednictvím eShopu ČD, případně přímo na místě koupit její speciální zlevněnou verzi Šťastná eLiška, určenou pouze pro aktuální den do vyprodání vyhrazeného počtu míst. Automat rovněž umožní zobrazit aktuální informace o kartě a aktivní zákaznické aplikaci.

Jako poněkud problematický se ovšem jeví způsob platby za jízdní doklady: ten je v současnoti možný pouze prostřednictvím elektronické peněženky na In-kartě. Předplacený kredit lze od 1. ledna 2008 dobít ve všech stanicích vybavených čtečkou čipových karet na síti ČD. Kromě automatů UNIPAJ lze elektronickou peněženku využít i při platbách za vnitrostátní a mezinárodní jízdenky, rezervační poplatky a zboží v osobních pokladnách vybavených čtečkou a systémem UNIPOK. Kromě dobíjení kreditu v elektronické peněžence je možné rovněž požádat o zpětné vyplacení aktuálního stavu elektronické peněženky v hotovosti

Automaty UNPAJ jsou v této chvíli umístěny pouze ve stanici Brno hl.n. V průběhu prvního čtvrletí letošního roku by ale měly být instalovány i do stanic Ostrava hl.n., Ostrava-Svinov, Olomouc hl.n., Pardubice hl.n. a Praha-Holešovice, kde by měly pomoct řešit často kritickou situaci s vytížeností osobních pokladen. Prodej jízdenek v automatech je přitom v zahraničí poměrně běžný: univerzální automaty uzpůsobené pro platbu klasickou platební kartou typu Smart Card představují primární způsob prodeje a výměny jízdenek u francouzské SNCF nebo německých DB; nákup 130 nových automatů na jízdenky před rokem avizovaly i rakouské spolkové dráhy ÖBB v rámci strategie rozvoje dálkové dopravy. Zůstává doufat, že i České dráhy využijí možnosti prodejních automatů v plné míře a poskytnou tak efektivní a univerzální alternativu k tradičnímu modelu distribuce jízdenek.

Využijete možnost nákupu jízdenky v automatu? Hlasujte v naší anketě.

Zdroj: České dráhy, Inkarta.cz


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 28.1.2008 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
03.02.2008 (20:58)  
Ad Komerčák:buďte rád,že na svém vozidle automat na prodej jízdenek nemáte.Mám s tím několikaleté zkušenosti,i když dnes jsem již ve výslužbě.Automaty Mikroelektronika Vysoké místo jsou do vozidel naprosto nevhodné,značně poruchové a jejich obsluka je komplikovaná.A strojvedoucí má dvě možnosti-buď se o komerci vůbec nezajímá,pouze obsluhuje řídící jednotku na stanovišti a polovina cestujících jezdí bez placení.Nebo se službě věnuje,honí cestující aby si jízdenky kupovali,má u sebe vždy dostatek mincí na výměnu a jízdenky prodává bez POP.Tím se stane neoblíbený jak u kolegů,tak u cestujících a je rád,že se dožil důchodu,byť předčasného.
registrovaný uživatel komerčák  mail  
02.02.2008 (15:10)  
Automaty...???
dovolím si vyjádřit jisté pochybnosti co se týká způsobu odbavení cestujících prostřednictvým automatů. Asi nyní vyzradím firemní tajemství matka ČD mi to snad promine. Úsporná opatření ČD již v r. 1995 měla v úmyslu nahradit průvodčí ve vlaku jednak převedením této povinnosti na strojvedoucího ketrý odbaví cestující kteří nebudou mít drobné do automatu na motoráčku. To se však postupem času nějak vytratilo.V zeměpisné šiřce kde dodnes provozuji službu strojvedoucího s komerčním odbavením cestujících za celých 12 let žádný automat na MV ř. 809 nebyl instalován. Urychlením obchodních transakcí mezi strojvedoucím a cestujícím je dnes zařízení POP.Strojvedoucí je dnes považován v okamžiku kdy zastaví 100% průvodčím se všemi jeho povinnostmi!!! Proč o tom tak zeširoka píši?
Všímám si že u té naší železnice české se některé činnosti dělají v obráceném pořadí.. (propustí se zaměstnanci s tím technika vás nahradí, tehcnika v nedohlednu původní zaměstnanci rovněž) výsledek nekonečné fronty u pokladen, neodbavení cestující ve vlacích obsazených pouze strojvedoucím atd.
Životu kolem kolejnic budu vždy fandit at se stane cokoli o to bolestívější jsou pro mě však dosahované výsledky zejména v regionální dopravě. Zatím jak vidím a slyším se vše řeší odvoláváním a jmenováním a odvoláváním a jmenováním .... v řídících funkcích, ředitelů a Vrchních přednostů atd.
30.01.2008 (17:58)  
registrovaný uživatel Foxx  mail  
30.01.2008 (14:52)  
Web: Vypadá to na nějakou předpřipravenou konfigurovatelnou šablonu. Rychloweb za jeden den :-)
30.01.2008 (14:10)  
Vousáč: Automaty, kde se zadá kod stanice mají po celé síti DB-Netz i u většiny Německých soukromníků a ÍDéeSek. Stanice jsou tam řazeny abecedně, jsou tam vypsány všechny stanice v určitém okruhu, plus stěžejní vzdálenější body (Mnichov,atd.). Tyto automaty se používají pro regionální dopravu a jsou značně omezené, ale mají funkci 9999, kde vypadne jízdenka za 10 eur, kterou dáte poté průvodčímu a ten vám prodá jízdenku podle vašeho gusta...Poté jsou ve větších stanicích ještě automaty pro dálkovinu a ty mají dotykovou obrazovku a dá se tam koupit jakákoliv jízdenka DB-omezená bývá ohledě ÍDéeSek, kdy se tam mnohdy nedá koupit ani lístek na sít, v které se nachází.
Jo ale to je hold Německo a ne českej Pytlíkov, kde jde každému o vlastní kapsu, popříkladě jak co kde zničit (viz neobsazené zastávky)
registrovaný uživatel Web 
30.01.2008 (13:14)  
Jinak když se podívám na inkarta.cz, přijde mi, že dost "vystupuje" z kvality většiny webů ČD. Já se zrovna v oblasti tvorby pohybuju a stačí jeden pohled abych tu stránku označil za velmi neprofesionální (a nejde o grafiku). Ostatně obdobné mi přijde vše kolem in-karty (už jen to logo), což je docela zvláštní s ohledem na jinak celkem kvalitní marketing ČD.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
30.01.2008 (12:17)  
Josef Nos: V tomhle případě jako šéf oné daleko více prosperující firmy svého zaměstnance zdupu za to, že plýtvá energií ve prospěch neperspektivní konkurence.
Za prvé to nemusí být konkrence, ale úplně jiný obor.
Za druhé ta firma je perspektivnější nejspíš i proto, že nekontroluje takové kraviny, jako co dělají zaměstnanci ve volném čase, zda něco nevyzradili do médií nebo kde se dají na netu stáhnout Pomůcky GVD.
30.01.2008 (9:38)  
Bohužel nevím,jak UNIPAJ vypadá,ale mobilní automat z Vysokého Mýta znám dobře.Nemá klasickou klávesnici ani dotykový displej,vše se zadává pomocí kódu-písmeno a číslice.Každá stanice a zastávka má své číslo,ale jen pro konkrétně pojížděnou trať-a to je jádro pudla.Jednak je to pro cestující zbytečně složité a hlavně matoucí,také je omezena možnost dosáhnout na větší vzdálenost.Další problém-dvacetikoruna jako platidlo nejvyšší hodnoty je směšně malá.Mobilní automaty německé společnosti Vogtlandbahn mají také stanice a zastávky očíslované,ale přehledně,vzestupně podle vzdálenosti a hlavně vždy stejně.Jenže Vogtlandbahn je soukromý dopravce v regionu,jeho síť se se sítí ČD srovnat nedá.Navíc jejich automat sice akceptuje platební karty,ale jen ty ryze německé EC.U nich je to normální,v saském pohraničí se s mezinárodní platební kartou prakticky nechytáte.
29.01.2008 (20:14)  
Kdyz to tady tak procitam tak si dovolim reagovat. Predevsim automaty, uz meli byt davno standard. Spolu s tim taky plnohodnotny prodej pres internet, umi uz sice rychliky, ale neumi zase prestupy :(. Trapi mne i to, ze si nemuzu listky koupit kartou. V penezence malokdy taham vic nez 50 CZK. Vsude platim kartou a kdyz to nejde tak tam nekupuju. Bohuzel vsak je pro moji trasu nejrychlejsi. Takze na nadrazi vzdycky stojim dve fronty, nejprve u bankomatu, ktery je na brnenskem nadrazi mimochodem vedle onoho "automatu", ktery zeje prazdnotou a pak druhou frontu, kde si pote muzu koupit jizdenku. Navic maji posledni dobou v brne u pokladen nejaky pruvan, takze si clovek musi davat pekny bacha aby mu vracene bankovky a jizdenka neuletela. Pritom terminal na platebni kartu neni opravdu problem.

Jeste k automatum. Zda se mi to, ze na jednu stranu chteji zavadet CD automaty, aby byli svetovi, ale na druhou stranu se snazi na tom nekdo snazi trhnout pekne prilepseni. Tyhle strojky co tam jsou a jestli je zavedou, tak se opravdu stejne budou muset driv nebo pozdeji vymenit, protoze nemaji zadne diry a dirky, kterymi by se mohly vkladat karty, bankovky ci mince. Navic tyhle "vkladaci" serepeticky stoji pri nejake hromadne vyrobe v cine par korun navic.. Vsechno ostatni je pouze SOFTWAROVA zalezistos. A to treba uz ono zminovane rozponani bankovky. Kdyz se prejde na euro, tak se jednoduse preprogramuje automat. Dalkove se to pusti treba nekdy o pulnoci a za pet minut by klidne mohli vsechny automaty prijmat eura misto korun.

Jinak s automaty jsem se setkal ve Francii, Svycarsku, Nemecku, Rakousku, ... a vsude je to prijemnejsi natukat v automatu, zvlast kdyz mistnim jazykem neoplyvam a automat vsude plyne zvlada anglictinu :-)

Jeste k te vzdalenosti, zda se mi to hodne uvalene, aby byl automat na kratsi vzdalenosti, spis by to mel byt opak - na delsi. Kdo jezdi kratsi vzdalenosti, tak jezdi vetsinou denne, nebo nekolikrat tydne a ma tratovou nebo podobnou nejakou vyhodnejsi jizdenku a automat nepotrebuje videt treba cely mesic....

Takze jsem silne pro automaty a vlastne celkove elektronicke odbaveni - internet. A myslim, ze by to privitala drtiva vetsina populace...
29.01.2008 (20:09)  
Něco málo o jízdenkových automatech ČD z vlastní zkušenosti,cca 2,5 roku staré:Ve stanicích a zastávkách, které nejsou trvale obsazeny jsou dvě možnosti:buď automat umístit do pancéřové skříně a poslední odcházející pracovník ji zamkne(pak je tam dost nevyužitý),nebo nic.Neobsazená zastávka je jasná-vandalové a lupiči jsou všude a neobsazená zastávka je pro ně velké lákadlo. Ve vozidle:automaty české provenience (z Vysokého mýta) jsou na delších tratích nepoužitelné-fungují jen na mince, obsluha cestujícím je komplikovaná,o poruchovosti nemluvě.Mobilní automaty v Německu,používané třeba společností Vogtlandbahn jsou lepší,ale také mají trochu omezené možnosti,i když jejich obsluha je jednodušší,jenže jsou pro nás drahé.Ale hlavně je vůči zavádění provozu bez průvodčích averze,ekonomicky nezdůvodnitelná,ale lidsky pochopitelná:průvodčí čeká vyhazov,strojvedoucímu za stejný plat přibude dost práce.Podívejte se do jízdních řádů jak vlaky bez průvodčích ubývají.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko