..: Vznikne železniční zastávka v polském Porajówě? :..

Ilustrační obrázekPolsko, Porajów - Na trati Liberec - Varnsdorf by mohla být vybudována zastávka i pro obyvatele polského Porajówa, kteří o to začali usilovat. Vlaky směrující do Německa po trati 089 sice jezdí částečně přes Polsko, tímto územím však pouze projíždějí. To může být jedním z důvodů, proč je asi tříkilometrový úsek trati ve špatném stavu. Poláci se totiž o koleje zatím prakticky nestarají.

Shnilé, často i chybějící pražce - tak vypadá polský úsek železnice mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou. Vlaky tudy jezdí maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Dle Jaroslava Šrajera, bývalého přednosty uzlové železniční stanice Liberec, může vzhledem ke kritickému stavu trati bez údržby dojít i k vykolejení vlaku a tím k ohrožení bezpečnosti cestujících.

Tento stav se ale možná už brzy změní: lidé v Porajówě totiž chtějí, aby tu vlak stavěl. Vznik zastávky na polském území podporuje také vedení radnice v blízké Bogatyni. S tím, že bude oprava trati stát miliony eur, prý počítají.

Podle starosty Hrádku nad Nisou by to však mohla být motivace i pro polské dráhy k tomu, aby úsek opravily. Navíc, České dráhy by pak zřejmě nemusely platit za průjezd polským územím jako doposud. Dle Šrajera se jedná o částku v řádu milionů korun ročně. K předpokladu, že polská strana změní kvůli zastávce svůj přístup, jsou skeptičtí krajští úředníci: podle kraje bude dobré, pokud se podaří trať v dohledné době alespoň zmodernizovat.

zdroj: Česká televize - Večerník z Čech


RegioNova | 28.1.2008 (7:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Liberecký


Registered user zaosai  mail  
29.01.2008 (16:24)  
Zajímavé je,že dřív tam byla i odbočka do Sieniawky,kde je aspoň tržnice.Jinak nevidím důvod ,proč by tam měla vzniknout zastávka.Porajów je strašná díra,ovšem má nově opravený kostel a to je vše.Když jsem jezdil po této trati za bývalé doby,tak jsem měl přání se do této vesnice někdy podívat a když se mě to splnilo,tak jsem byl zhnusen.
28.01.2008 (22:42)  
Pan Zikmund je hned na začátku pln ironie. Tak každý kdo se zajímá ví,že do Žitavy se jezdí za vnitro tarif. Možná dojde k zastavování vlak ů ČD v ostatních třech zastávkách na území SRN tak jako tam staví Railtrans - SBE. Na IDS v Libereckém kraji se dávno pracuje. Má být uplatněn v celém kraji a podobný IDS ZVON v sousední Lužici. Opravdu v tomto případě záleží na ČD jak se s LK dohodnou.
28.01.2008 (19:17)  
Luxian: to je prave rozdil mezi Polaky a Rusy. Rus z cloveka vytahne prachy pomoci kalasnikova, Polak to dovede i bez nej...
28.01.2008 (17:32)  
Luxian: No to je fakt, že je škoda, že naši hejtmani nejsou tak ujetí. Nadruhou stranu buďme rádi, že je tu jen jeden Šulc. Jinak by to tu vypadalo jako v Polsku všude a ne jen v Ústeckém kraji. Naši hejtmani sice nejsou ujetí na železnici, ale na druhou stranu mohlo by být i hůř. Jako vříklad opět Polsko. V Opolském vojvodství byl do podzimu 2006 proželezničně orientovaný maršálek. Nebyl sice "vláčkař", ale za jeho působení přibývaly spoje, došlo k reaktivaci dvou tratí. Uměl prostě zatlačit na PKP. Na podzim 2006, ale přišly volby, které vyhrála Občanská platforma (nyní i vlánoucí Polská strana). A vše se zase brátilo do starých kolejí. PKP si dělá co chce a vojvodský sejm v čele s maršálkem jim to odkýve. Sice slibují na letošní prosinec výběrové řízení díky nátlaku občanských inciativ na další reaktivace a zlepšení jízdních řádů, ale kdo ví jak to dopadne. Situace je totiž zatím taková, že opět jsou JŘ jak noty na buben, dochází k odvolávání jednotlivých spojů bez náhrady (a oznámení cestujícím) atd. No uvidíme jak to tam dopadne. Zatím to totiž vypadá, že Dolnoslezské vojvodství se dere z pozice kraje s nejhorší žel. dopravou na pozici na níž ještě před dvěmi lety bylo vojvodství Opolské, které se zase pro změnu snaží dostat na někdejší pozici Dolnoslezského (tedy nejhorší).
Registered user Luxian  mail  
28.01.2008 (14:30)  
Podle mě je celkem od Poláku sprostý, že berou za průjezd miliony, ale do trati neinvestují ani zlámanou grešli. Buď tedy nemají chtít nic, když se o trať nestarají (tím vlastně dávají najevo, že je nezajímá), nebo se za ty peníze o ní začít starat. Ale Poláci vůbec rádi dělají obstrukce, podobné je to se silničním spojením, kdy také chybí jen úsek přes polské území.

Casey: Škoda, že nikdo z našich hejtmanů není podobně "ujetý", speciálně třeba Jiří Šulc
28.01.2008 (12:58)  
To Miroslav Zikmund: A kde je psáno, že tam musí jezdit ČD?
28.01.2008 (12:36)  
Dokonce i do Žitavy platí běžný vnitrostátní tarif.
28.01.2008 (12:23)  
Taky bych to neviděl tak černě s ohledem na to, že to tak funguje v Głuchołazích. Spíš bych viděl problém ve stavu kolejí. Vzhledem k tomu, že ta trať se nenapojuje nikde na žádnou polskou, tak mám obavu, že tam nebude moc chuť ze strany PLK provést jakoukoliv investici. Nebyli ji ochotni/schopni provést doteď a jsem silně skeptický, že by se něco změnilo. Vždyť i v těch Gluchołazích nic je stav kolejí žalostný. A přitom teď začli uvažovat o obnovení provozu z polské strany. I když na druhou stranu je to v Dolnoslezském vojvodství a tamní úřad maršálka je značně proželezniční. Podle zpráv z Polska patří tamní maršálek a jeho nejbližší podřízení k fanouškům železnice. Nyní tam plánují velké reaktivace místních tratí spojené s jejich přebírání pod křídla samosprávy. Od prosince by tam měly začít jezdit "Koleje Dolnoślaskie", železniční společnost vytvořená nedávno Dolnoslezským vojvodstvím, která má právě obnovit provoz na tratích, kde je zastaven provoz a převzít některé spoje od PKP PR. Takže vyhlídky jsou docela nadějné. Uvidíme.
28.01.2008 (12:07)  
to: Miroslav Zikmund
Myslím, že s cenou jízdenky nemusí být problém. Funguje to tak v Hlucholazích (Głuchołazy - PKP). Cestující do stanice Głuchołazy jsou odbaveni podle vnitrostátního tarifu. Cestující ze stanice Głuchołazy jsou obaveni jako z neobsazené zastávky v CZK.
Dále má vzniknout zastávka Głuchołazy - miasto a snad Pokrzywna. V pohraničí má většina Čechů nějaké ty zloté v kapse a obráceně - Poláci koruny.
28.01.2008 (11:56)  
To je hodně stará novinka (9. ledna).
Nicméně největší problém začnou dělat ČD z hlediska odbavení cestujících, pokud tam nebude vytvořen nějaký IDS s jízdenkou platnou ve všech třech zemích.
Zastávka je na polském území, tudíž (podle stávající logiky ČD) se jedná o mezistátní přepravu, která se musí uskutečňovat za zvláště "mastný" tarif, protože jedině tak ČD nezkrachují.
Bude třeba vyvinout hodbně úsilí k tomu, aby byly ČD donuceny k tomu, že se tam bude jezdit za vnitrotarif ČD a průvodčí bude inkasovat za jízdenky nejen v Kč, ale také v PLZ (dokud nebude v Polsku platit taky EURO) nebo EURO.

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko