Głuchołazy - Dne 9. ledna se setkali představitelé města, PKP a Českých drah a dohodli se, že vlaky budou zastavovat také na ulici Powstańców Śląskych, kde už dříve existovala zastávka, zrušená v roce 1945. Každý den od šesté hodiny ranní do osmé večerní projíždí přes Głuchołazy 6 párů českých vlaků po peážní trati z Krnova do Jeseníku. I když je možné již rok v Głuchołazích nastupovat a vystupovat, tak pokud se místní nebo Čech rozhodne tohoto spojení využít, musí jít až na nádraží na okraji města.
Podle závorářky Anny Rojekové, jejíž pracoviště se nachází v místě někdejší zastávky, se lidé často ptají kde zastavují české vlaky. V současné době je musí posílat až na nádraží na kraji města, kam je to z centra 10 - 15 minut chůze. To je však pro mnohé příliš daleko a tak na jízdu vlakem rezignují. Peron zde stále existuje, a tak je třeba jen jeho část vydláždit a postavit přístřešek pro cestující. Podle Piotra Kywulta z opolského oddělení Polských linií kolejowých potom ihned vydají souhlas s uvedením zastávky do provozu. Aby došlo k co nejrychlejší realizaci, město Głuchołazy přislíbilo, že zastávku nechá opravit na své náklady. Práce mohou být hotové do června a pak PKP spolu s ČD oznámí cestujícím otevření zastávky.
Stejně jako výše zmíněná zastávka v centru Głuchołaz, existovala do roku 1945 i zastávka s nákladištěm v Pokrzywné na trati Głuchołazy - Jindřichov ve Slezsku. Na zmíněném setkání padlo rozhodnutí i ohledně této zastávky, kterou by město Głuchołazy také rádo obnovilo. V Pokrzywné je krásné lesní koupaliště a je také východiskem na nedalekou Biskupskou kupu. S touto zastávkou to ale bude s obnovením horší, protože představitelé Głuchołazské gminy by ji raději obnovili blíže rekreačím objektům, protože celá ves Pokrzywna spolu s přilehlým Jarnołtówkem a Moszczankou je vyhledávaným rekreačním střediskem. Proto budou hledat prostředky z evropských fondů.
Podle Roberta Wyszyńského z Obywatelskiego komitetu obrony kolei na Oplszczyźnie (dále jen OKOKO) je zřízení této zastávky bezpodmínečnou nutností pro obyvatele Głuchołaz, aby došlo k zvýšení zájmu o cestování vlakem. Stejně tak je podle něj nutná zastávka v Pokrzywné, protože může přivést do oblasti další turisty.
Na setkání také padly neoficiální návrhy na zrušení sezónního vlak Opole - Ostružná. Tohoto spoje totiž využívá v sezóně nanejvýš několik desítek cestujících denně. Přitom z nedalekých Mikulovic a Jeseníku by bylo dost zájemců, kteří by si zajeli třeba na nákupy do Nysy, ale chybí jim rychlejší a častější zpáteční vlak. Nejmenovaný představitel PKP navrhuje, že nejrychlejším řešením by bylo obnovení osobní dopravy na trati Nysa - Głuchołazy a přizpůsobení jejich příjezdů k českým vlakům. Paradoxní je, že dříve přitom PKP nebraly tuto možnost vůbec v úvahu. Naopak 1. srpna 2004 v uvedeném úseku zcela zastavily osobní dopravu.
Robert Wyszyński z OKOKO k možnosti obnovení pravidelného provozu
Na možnost cestování českými vlaky z Głuchołaz jsme čekali 15 let (otevření hraničního přechodu Głuchołazy/Mikulovice, Głuchołazy/Jindřichov ve Slezsku). Bylo jasné už od začátku, že při stávající jízdní době (stav a geometrie kolejí, nedostatek míst pro křižování, úvratě, stání na všech zastávkách {v úseku Nysa - Opole pozn. překladatele}), mají takové vlaky smysl leda pro nadšence. Navíc doba odjezdu ranního vlaku z Opole odradí i velmi otrlé víkendové cestovatele, o normálních lidech nemluvě.
Nesmyslné jsou nejen kvůli dlouhé jízdní době, ale taky chybí akční cena, která by na vlak upozornila a navíc by byla konkurenceschopná vůči autobusům. Díky tomu se 15 let práce a starání obrátilo v prach, protože v Głuchołazech málokdo využívá českých vlaků. Několikrát jsem je zkusil a vždy jsem nastupoval sám a nikdo nevystupoval.
V obnovení provozu na trati Nysa - Głuchołazy v režii PKP Przewozy regionalne nevěřím. Leda když bude soukromý dopravce. Na Opolštině jsou důležitější tratě k reaktivaci a to z různých důvodů: Brzeg - Nysa, Głubczyce (jediné okresní město na Opolštině bez železničního spojení) - Raclawice Ślaskie - Kędzierzyn. V úseku Nysa - Głuchołazy jezdí dnes více než 20 párů různých typů autobusových spojů po dobré cestě. Mají tam absolutní monopol - bohužel.
Jedině, že by po roce 2010 vyjeli na tuto trať Češi a udělali takt 6 - 8 párů místo pseudotaktu 2 páry - dvakrát za týden, spojený s mohutnou propagací vlakového spojení. Což jim i nám přeji.
Ilustrační foto © Casey_R
zdroj: OKOKO, Nowa Trybuna Opolska>
1 2 | Zpráv na stránku: |
http://www.vlaky.net/upload/galeria/002319/033075.jpg
Vlaky Opolí-Jeseník opravdu postrádají smysl, ale kdyby byly přípoje do Nisy, nebylo by to špatné...
Problém je i cena jízdného. Kupovat lístek v ČR do Nisy je příliš drahé. Lepší je si ho koupit přímo od průvočího ve vlaku (platí se PLN).
Ad překlad: slovo Opolština - je nečeské. Lépe by znělo Opolsko nebo Opolské vojvodství.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.