..: Nová zastávka v Głuchołazích :..

Ilustrační obrázekGłuchołazy - Dne 9. ledna se setkali představitelé města, PKP a Českých drah a dohodli se, že vlaky budou zastavovat také na ulici Powstańców Śląskych, kde už dříve existovala zastávka, zrušená v roce 1945. Každý den od šesté hodiny ranní do osmé večerní projíždí přes Głuchołazy 6 párů českých vlaků po peážní trati z Krnova do Jeseníku. I když je možné již rok v Głuchołazích nastupovat a vystupovat, tak pokud se místní nebo Čech rozhodne tohoto spojení využít, musí jít až na nádraží na okraji města.

Podle závorářky Anny Rojekové, jejíž pracoviště se nachází v místě někdejší zastávky, se lidé často ptají kde zastavují české vlaky. V současné době je musí posílat až na nádraží na kraji města, kam je to z centra 10 - 15 minut chůze. To je však pro mnohé příliš daleko a tak na jízdu vlakem rezignují. Peron zde stále existuje, a tak je třeba jen jeho část vydláždit a postavit přístřešek pro cestující. Podle Piotra Kywulta z opolského oddělení Polských linií kolejowých potom ihned vydají souhlas s uvedením zastávky do provozu. Aby došlo k co nejrychlejší realizaci, město Głuchołazy přislíbilo, že zastávku nechá opravit na své náklady. Práce mohou být hotové do června a pak PKP spolu s ČD oznámí cestujícím otevření zastávky.

Stejně jako výše zmíněná zastávka v centru Głuchołaz, existovala do roku 1945 i zastávka s nákladištěm v Pokrzywné na trati Głuchołazy - Jindřichov ve Slezsku. Na zmíněném setkání padlo rozhodnutí i ohledně této zastávky, kterou by město Głuchołazy také rádo obnovilo. V Pokrzywné je krásné lesní koupaliště a je také východiskem na nedalekou Biskupskou kupu. S touto zastávkou to ale bude s obnovením horší, protože představitelé Głuchołazské gminy by ji raději obnovili blíže rekreačím objektům, protože celá ves Pokrzywna spolu s přilehlým Jarnołtówkem a Moszczankou je vyhledávaným rekreačním střediskem. Proto budou hledat prostředky z evropských fondů.

Podle Roberta Wyszyńského z Obywatelskiego komitetu obrony kolei na Oplszczyźnie (dále jen OKOKO) je zřízení této zastávky bezpodmínečnou nutností pro obyvatele Głuchołaz, aby došlo k zvýšení zájmu o cestování vlakem. Stejně tak je podle něj nutná zastávka v Pokrzywné, protože může přivést do oblasti další turisty.

Na setkání také padly neoficiální návrhy na zrušení sezónního vlak Opole - Ostružná. Tohoto spoje totiž využívá v sezóně nanejvýš několik desítek cestujících denně. Přitom z nedalekých Mikulovic a Jeseníku by bylo dost zájemců, kteří by si zajeli třeba na nákupy do Nysy, ale chybí jim rychlejší a častější zpáteční vlak. Nejmenovaný představitel PKP navrhuje, že nejrychlejším řešením by bylo obnovení osobní dopravy na trati Nysa - Głuchołazy a přizpůsobení jejich příjezdů k českým vlakům. Paradoxní je, že dříve přitom PKP nebraly tuto možnost vůbec v úvahu. Naopak 1. srpna 2004 v uvedeném úseku zcela zastavily osobní dopravu.

Robert Wyszyński z OKOKO k možnosti obnovení pravidelného provozu

Na možnost cestování českými vlaky z Głuchołaz jsme čekali 15 let (otevření hraničního přechodu Głuchołazy/Mikulovice, Głuchołazy/Jindřichov ve Slezsku). Bylo jasné už od začátku, že při stávající jízdní době (stav a geometrie kolejí, nedostatek míst pro křižování, úvratě, stání na všech zastávkách {v úseku Nysa - Opole pozn. překladatele}), mají takové vlaky smysl leda pro nadšence. Navíc doba odjezdu ranního vlaku z Opole odradí i velmi otrlé víkendové cestovatele, o normálních lidech nemluvě.

Nesmyslné jsou nejen kvůli dlouhé jízdní době, ale taky chybí akční cena, která by na vlak upozornila a navíc by byla konkurenceschopná vůči autobusům. Díky tomu se 15 let práce a starání obrátilo v prach, protože v Głuchołazech málokdo využívá českých vlaků. Několikrát jsem je zkusil a vždy jsem nastupoval sám a nikdo nevystupoval.

V obnovení provozu na trati Nysa - Głuchołazy v režii PKP Przewozy regionalne nevěřím. Leda když bude soukromý dopravce. Na Opolštině jsou důležitější tratě k reaktivaci a to z různých důvodů: Brzeg - Nysa, Głubczyce (jediné okresní město na Opolštině bez železničního spojení) - Raclawice Ślaskie - Kędzierzyn. V úseku Nysa - Głuchołazy jezdí dnes více než 20 párů různých typů autobusových spojů po dobré cestě. Mají tam absolutní monopol - bohužel.

Jedině, že by po roce 2010 vyjeli na tuto trať Češi a udělali takt 6 - 8 párů místo pseudotaktu 2 páry - dvakrát za týden, spojený s mohutnou propagací vlakového spojení. Což jim i nám přeji.

Ilustrační foto © Casey_R

zdroj: OKOKO, Nowa Trybuna Opolska>


Casey_R | 15.1.2008 (21:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pekař 
16.01.2008 (12:15)  
No, možná chudý, ale upravený tak, že mnohé obce, především ve středních Čechách by si z něj mohly vzít příklad.
16.01.2008 (11:05)  
Karel.f: Ano je to chudobný kraj. Nicméně má jeden potenciál. Głuchołazy jsou lázně a jak už je uvedeno, v Pokrzywne, Moszczance a Jarnołtówku je spousta rekreačních středisek. Představitelé tamní samosprávy především doufají, že to pomůže zvednout počet turistů. Góry opawskie, jak se nazývá polská strana předhůří Jeseníků jsou totiž jediným pohořím v Opolském vojvodství. Pokud by se podařilo vylepšit dopravní spojení (a tam celá tato snaha míří), znamenalo by to příliv hlavně jednodenních turistů z celého vojvodství. Navíc počítají i s výhodnou polohou na hranicích, kdy může být pro mnohé rekreanty lákavá možnost udělat si během dovolené jednodenní výlet např do Zlatých hor nebo Jeseníku. Představitelé Nysy a Opole zase věří, že dobré spojení by mohlo přilákat naše lidi do Nysy a Opole. Nysa spolu s nedalekým Otmuchowem je velké středisko vodních sportů, Opole zase město s bohatou historií. No uvidíme. Doufám, že to vyjde. Vzhledem k tomu, že se v tom angažuje město a nejsou to jen sliby PKP, tak se snad těch zastávek i dočkáme. Minimálně té v centru, protože tam opravdu není prakticky nic co by bránilo otevření. Jediné co si u ní nedokážu představit, je jak tam zastavují naše rychlíky, protože jestli mne paměť neklame, tak ten peron je dlouhý tak sotva na dva vagóny. Tak nevím, jestli se k němu naše vlaky vejdou. Ale jsem v tomto opatrný optimista. Když jsme se po 15 letech dočkali možnosti vystupovat v Głuchołazech dokonce ještě před Schengenem, tak snad se podaří i toto. Navíc neoficiální zprávy mluví o tom, že na podzim vypíše Opolské vojvodství výběrové řízení na provozování vlaků po vzoru Kujawsko - Pomořanského vojvodství s tím, že vítěz by měl začít jezdit od roku 2010. Do roku 2010 totiž platí rámcová smlouva na provozování vlaků s PKP. Do té doby by měl mít úřad maršálka k dispozici dostatek motoráků, které pronajme vítězi. Nyní má 3 a do roku 2010 jich má mít 10. Zatím nezbývá než držet palce a modlit se, ať to vyjde.
registrovaný uživatel karel.f  mail  
16.01.2008 (10:25)  
Je to zde chudobný kraj a nemyslím že se zvýší počet cestujících když se zřídí zastávky v Hlucholazech město nebo v Pokřivné. Už před rokem jsem se zde bavil s polským výpravčím a říkal že je to v plánu. Dokonce mi dal ofotit starý JŘ.
http://www.vlaky.net/upload/galeria/002319/033075.jpg
15.01.2008 (23:20)  
810-024: Asi máte pravdu. Opolsko je opravdu víc české. Takhle je to jen počeštěný polský název Opolszczyźna. Přístě se to pokusím víc na to myslet.:-)
15.01.2008 (23:05)  
plně souhlasím s otevřením zastávky v Hlucholazích v centru. Chtělo by to i tu Pokrzywnou.
Vlaky Opolí-Jeseník opravdu postrádají smysl, ale kdyby byly přípoje do Nisy, nebylo by to špatné...
Problém je i cena jízdného. Kupovat lístek v ČR do Nisy je příliš drahé. Lepší je si ho koupit přímo od průvočího ve vlaku (platí se PLN).
Ad překlad: slovo Opolština - je nečeské. Lépe by znělo Opolsko nebo Opolské vojvodství.
registrovaný uživatel Jabkin  mail  
15.01.2008 (21:45)  
Rozšíření zastávek a spojů v oblasti Glucholaz by bylo velmi dobré, město by tím bylo více dostupnější. Snad to nezůstane jen na papíře nebo v něčích hlavách.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko