..: Nové palivo pro Temelín se v utajení dopravovalo po železnici :..

Ilustrační obrázekTemelín - Včera odpoledne dorazil do jihočeské jaderné elektrárny Temelín vlak s pravidelnou dodávkou nového jaderného paliva. Dle informací šlo zhruba o 25 tun palivových souborů, určených pro výměnu jedné čtvrtiny paliva v druhém bloku elektrárny. Dle mluvčího jaderné elektrárny odstávka a výměna paliva začne v květnu letošního roku.


Nové palivo pro Temelín se v utajení dopravovalo po železnici

Ilustrační obrázek "Transport dorazil v pořádku do elektrárny. Nejedná se o nic mimořádného. Čerstvé palivové soubory jsou takto dopravovány na Temelín dvakrát ročně," sdělil mluvčí jaderné elektrárny Temelín (JETE) Marek Sviták. Vlak Zvl. Nex 33801 s délkou 297 metrů, složený ze dvou krycích, osmi plošinových vozů s palivem a čtyř osobních vozů pro doprovod, vedla motorová lokomotiva 750 312-1. Celý transport doprovázela mimořádná bezpečnostní opatření. Palivo na cestě do Temelína hlídali policisté, nad soupravou přelétával i policejní vrtulník. Jako postrk byla na konci vlaku řazena i motorová lokomotiva 754 078-4, aby odpadlo prodlení při přepřahu v úvraťových bodech. Vlak totiž dle předpisů nesměl nikde zastavit a měl absolutní přednost před všemi ostatními spoji.

Palivo ve dvaadvaceti kontejnerech po překontrolování zaměstnanci elektrárny uloží do skladů nového paliva. "V následujícím období nás čeká ještě dodávka pro první blok. Veškeré informace týkající se přepravy jaderného materiálu ale všude ve světě podléhají utajení. Temelín není v tomto směru výjimkou," dodal mluvčí. Temelín ke svému provozu a výrobě elektrického proudu potřebuje jednou za rok nahradit právě čtvrtinu paliva v každém bloku.

Ilustrační obrázek Nový uran pro JETE doposud dodávala americká společnost Westinghouse. Předloni však konkurz na nového dodavatele vyhrála ruská společnost TVEL. Ta od roku 2010 Westinghouse nahradí. Tento kontrakt řádově za několik miliard korun bude platit pět let. Za tu dobu se na jih Čech dopraví přibližně 400 tun paliva do elektrárny v Temelíně. Ruský TVEL je již dlouholetým dodavatelem i do naší druhé jaderné elektrárny v Dukovanech.

zdroj: Finanční noviny

Autor fotografií a doplňujících informací o vlaku: Žíža


Vítek_V | 11.1.2008 (19:25)
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from ČR Jihočeský Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registered user happy 
12.01.2008 (1:34)  
Jinak ještě doplním,že důvod nahrazení Westingouse TVELem je to,že ruské palivo se v reaktoru tolik nekroutí a nedeformuje jako to z USA
Registered user JnR 
12.01.2008 (0:13)  
Před několika lety jel přísně utajený transport do Temelína zrovna době, kdy v Jihlavě jak na městském tak na hlavním nádraží probíhal Den železnic. Vlak si tak mohlo z blízka prohlédnout a vyfotit hned několik stovek nebo tisíců lidí.
Registered user Bovlk 
12.01.2008 (0:11)  
Nevim, jak je nebezpecne palivo samo, ale manevry se mohou delat take kvuli ruznym aktivistum, co se privazuji na chladici veze ci koleje. Kdyby to zustalo stat pet hodin nekde, tak by si toho stihnul nejaky vsimavy novinar ci aktivista vsimnout a pak uz by to take nemuselo dojet do pristiho jara.
11.01.2008 (23:51)  
Znám jen povinné základy. Jestli víte něco navíc nebo jsem se dopustil chyby, tak prosím uveďte věci na pravou míru.
Já diskuse na ŽP vetšinou jen sleduji a nepřispívám, ale zde jsem považoval za nutné se vyjádřit k omezování svobody obyvatelstva pod vykonstruovanými a zveličenými záminkami bezpečnosti.
Registered user PZ 
11.01.2008 (23:44)  
Tady se zase sešlo jadernejch fyziků...
Registered user zelva 
11.01.2008 (23:40)  
Kvůli tomu debilnímu palivu jsme si včera s R 642 postály asi 15 minut v Chotýčanech. Hlavně, že palivo má předost před osobní dopravou.Ať se jdou vycpat.......
11.01.2008 (23:33)  
Nechápu, proč kvůli tomu dělají takové manévry. Více než nové palivové kazety je radioaktivní čerstvý dřevěný popel (myšlena aktivita vztažená na hmotnost). Je opravdu naivní si myslet, ze s ukradeným palivem se dá cokoliv udělat (strašák "špinavé bomby"). I vpřípadě nehody a úniku palivové směsi nenastává žádná tragédie. V ČR jsou v 1 km2 ornice tuny uranu a nikomu to nevadí. Záření na nás působí z prostředí a z kosmu miliony let a naše těla se s tím umějí vypořádat. I v našich tělech je zabudovaný 14C, 32,33P, 40K a další, ve srovnání s uranem s krátkými poločasy rozpadu a zhlediska působení na organismus nebezpečnější - vnitřní kontaminace.
Zcela jiná kapitola je vyhořelé palivo (byť spotřebované z 3-5%), které je vysoce nebezpečné a je slabinou současných reaktorů. Jediná věc, které má cenu se obáva, je chemická jedovatost uranu. Dusičnan uranylu UO2NO3 je podstatně toxičtejší než thalium, arsen nebo organické sloučeniny rtuti.
Utajenost akce a doprovod policie mi připadá k smíchu a plýtváním finančních prostředků. Běžně se přepravují nebezpečnější látky.
11.01.2008 (23:29)  
A ako sa riešia pobyty na hraniciach? Tam sa predsa prepriaha klasicky, tak tam predsa len zdržania vznikajú?

V súvislosti s absolútnou prednosťou týchto vlakov sa nedá nespomenúť na štrajk slovenských železničiarov v roku 2003, kedy geniálni modrogumoví odborári v nečakanom návale revolučného ducha odstavili v stanici vlak s jadrovým palivom a všetci si to tam chodili fotiť. No ale keď za tým boli odborární - a nedajbože ešte železniční - tak to predsa všetci musíme chápať ako bytostné právo...
Registered user PES38 
11.01.2008 (22:51)  
Já o tom věděl den předem, ale napsat na web jsem to chtěl až v den "D" ráno, aby je náhodou nenapalo změnit trasu. (to taky často na poslední chvíli dělají). Nakonec mi v tom zabránily pracovní povinnosti a nedostatek času. Spíše by mě však zajímalo, zdali mi podle nějakého zákona či zvláštního právního předpisu může Policie ČR zakázat ten vlak fotit.

PS: Tajné heslo vlaku bylo tentokrát: "OSMA"
11.01.2008 (22:47)  
M. Zikmund: Ta úpravna v Mydlovarech musela být značná. Jezdit tam ještě denně Pn 64703/2 z Rožné a obden Pn 68899/8 z Jarošova n/Než. (později z K.Malíkova). Na těchto přepravách se používaly Sa vozy.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko