Temelín - Včera odpoledne dorazil do jihočeské jaderné elektrárny Temelín vlak s pravidelnou dodávkou nového jaderného paliva. Dle informací šlo zhruba o 25 tun palivových souborů, určených pro výměnu jedné čtvrtiny paliva v druhém bloku elektrárny. Dle mluvčího jaderné elektrárny odstávka a výměna paliva začne v květnu letošního roku.
Nové palivo pro Temelín se v utajení dopravovalo po železnici
"Transport dorazil v pořádku do elektrárny. Nejedná se o nic mimořádného. Čerstvé palivové soubory jsou takto dopravovány na Temelín dvakrát ročně," sdělil mluvčí jaderné elektrárny Temelín (JETE) Marek Sviták. Vlak Zvl. Nex 33801 s délkou 297 metrů, složený ze dvou krycích, osmi plošinových vozů s palivem a čtyř osobních vozů pro doprovod, vedla motorová lokomotiva 750 312-1. Celý transport doprovázela mimořádná bezpečnostní opatření. Palivo na cestě do Temelína hlídali policisté, nad soupravou přelétával i policejní vrtulník. Jako postrk byla na konci vlaku řazena i motorová lokomotiva 754 078-4, aby odpadlo prodlení při přepřahu v úvraťových bodech. Vlak totiž dle předpisů nesměl nikde zastavit a měl absolutní přednost před všemi ostatními spoji.
Palivo ve dvaadvaceti kontejnerech po překontrolování zaměstnanci elektrárny uloží do skladů nového paliva. "V následujícím období nás čeká ještě dodávka pro první blok. Veškeré informace týkající se přepravy jaderného materiálu ale všude ve světě podléhají utajení. Temelín není v tomto směru výjimkou," dodal mluvčí. Temelín ke svému provozu a výrobě elektrického proudu potřebuje jednou za rok nahradit právě čtvrtinu paliva v každém bloku.
Nový uran pro JETE doposud dodávala americká společnost Westinghouse. Předloni však konkurz na nového dodavatele vyhrála ruská společnost TVEL. Ta od roku 2010 Westinghouse nahradí. Tento kontrakt řádově za několik miliard korun bude platit pět let. Za tu dobu se na jih Čech dopraví přibližně 400 tun paliva do elektrárny v Temelíně. Ruský TVEL je již dlouholetým dodavatelem i do naší druhé jaderné elektrárny v Dukovanech.
zdroj: Finanční noviny
Autor fotografií a doplňujících informací o vlaku: Žíža
Já diskuse na ŽP vetšinou jen sleduji a nepřispívám, ale zde jsem považoval za nutné se vyjádřit k omezování svobody obyvatelstva pod vykonstruovanými a zveličenými záminkami bezpečnosti.
Zcela jiná kapitola je vyhořelé palivo (byť spotřebované z 3-5%), které je vysoce nebezpečné a je slabinou současných reaktorů. Jediná věc, které má cenu se obáva, je chemická jedovatost uranu. Dusičnan uranylu UO2NO3 je podstatně toxičtejší než thalium, arsen nebo organické sloučeniny rtuti.
Utajenost akce a doprovod policie mi připadá k smíchu a plýtváním finančních prostředků. Běžně se přepravují nebezpečnější látky.
V súvislosti s absolútnou prednosťou týchto vlakov sa nedá nespomenúť na štrajk slovenských železničiarov v roku 2003, kedy geniálni modrogumoví odborári v nečakanom návale revolučného ducha odstavili v stanici vlak s jadrovým palivom a všetci si to tam chodili fotiť. No ale keď za tým boli odborární - a nedajbože ešte železniční - tak to predsa všetci musíme chápať ako bytostné právo...
PS: Tajné heslo vlaku bylo tentokrát: "OSMA"
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.