..: Železnice propojí dva kontinenty :..

Ilustrační obrázekTurecko - Jedna z nejodvážnějších podmořských staveb vůbec byla zahájena v roce 2003 v tureckém Istanbulu. V rámci projektu nového železničního spojení Evropy a Asie zde vznikají dva páry podmořských tunelů pro vlaky a místní metro, které výrazně zvýší kapacitu hromadné dopravy v jednom z nejužších míst místní dopravní infrastruktury. Od roku 2012 by tak měl desetimilionová aglomerace dostat nové rychlé spojení přes Bospor, jež budou využívat vozidla metra i mezinárodní vlaky.

Projekt Marmaray zahrnuje výstavbu 13 kilometrů tunelů mezi stanicí Kazlıçeşme v evropské části a stanicí Haydarpaşa na jižním okraji Istanbulu, jenž leží již na území Asie. V souvislosti s tím se počítá jak s modernizací povrchového, tak i stavbou hlubinného metra v délce 76 kilometrů. Bosporský průliv, patřící mezi nejfrekventovanější námořní cesty světa, protnou tunely v délce 1,4 km a hloubce až 56 metrů pod hladinou moře. Tunely určené pro tamější metro budou společně projíždět i mezinárodní vlaky, a to rychlostí až 100 km/h.

Ilustrační obrázekStavba tohoto velmi náročného díla však s sebou nese i komplikace, zejména v podobě jen šest kilometrů vzdáleného, stále aktivního, severoanatolijského zemětřesného zlomu, jehož poslední aktivita si v roce 1999 vyžádala na 24 tisíc životů. Kvůli tomuto nepříznivému faktoru bylo nutné využít moderní japonské technologie pro zajištění odolnosti a bezpečnosti podmořských staveb. V suchém doku se zatím vyrábí celkem jedenáct prefabrikovaných tunelových segmentů se speciálním ocelovým pláštěm, sloužícím jako ochrana proti vlivu slané mořské vody. Na místo uložení jsou dopravovány remorkéry, kde je jeřábová loď, vybavená GPS navigací, s pomocí vodní zátěže ponoří na opěry, které jsou již zabetonovány do dna.

Prefabrikáty o celkové délce 135 a výšce 9 metrů jsou vzduchotěsně uzavřené a s elastickými tlumiči umístěné na připravené opěry. To vše za asistence a dohledu potápěčů. Na čelech jsou spojovací zámky s těsněním, zaručující jednotlivým článkům tunelu odolnost proti případnému zemětřesení. První část byla položena do hloubky 32 metrů 24. března minulého roku. V současnosti se pod vodou nacházejí již další tři sekce.

Z obou stran, od koncových stanic na břehu, se sklonem až 1,8% postupují obří tunelovací frézy, původem dodané právě z Japonska. Pravděpodobně nejodvážnější akcí, jež v dějinach stavebnictví zatím nemá obdobu, bude napojení tunelových tubusů o průměru 7,6 m na koncové části již položených podmořských článků. Ty budou opatřeny speciálními koncovkami s uzávěry, do kterých se musí ostění rour s frézami "trefit". Po následném utěsnění tubusů budou frézy vytaženy již hotovými úseky zpět na pevninu, kde budou rozmontovány.

Ilustrační obrázekTato finální operace se měla dle původního plánu uskutečnit již v roce 2009. Při stavbě stanice Yenikapi v evropské části však stavbaři našli dochované pozůstatky byzantského přístavu ze 4. století s velkou historickou hodnotou. Tímto se otevření zpozdí, dle předpokladů do roku 2012. Teprve pak budou po nově vybudovaných podmořských kolejích mezi Evropou a Asií projíždět místní i mezinárodní vlaky, mezi které budou v taktu řazeny i soupravy rychlého metra. Otevřením tak dojde k odlehčení stávající dopravní situace a omezení provozu desítek trajektů, které v už tak husté námořní sítí přes Bospor vytváří další problémy. Celkové finanční náklady na stavbu činí 2,6 miliard eur. Částku z jedné poloviny zajistila Evropská investiční banka (EIB), z druhé Japonská JBIC (Japonská banka pro mezinárodní spolupráci).

Kromě železničního spojení obou kontinentů chystá Turecko ještě druhý podmořský tunel pod Bosporskou úžinou, určený pro automobilovou dopravu. Jeho nájezdové tubusy budou měřit zhruba 5,5 a podmořská část 3,3 kilometrů.

zdroj: iHNed.cz

Ilustrační foto © Anna Perlínová


Vítek_V | 6.1.2008 (8:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Evropa


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
06.01.2008 (22:12)  
Takze Turecko je teda moderni zeme? Nema zadne regiony, ktere stredovek pripominaji?
Registered user Rail-2005  mail  
06.01.2008 (21:22)  
Registered user Rail-2005  mail  
06.01.2008 (21:12)  
Chybějící dálkovou infrastrukturu? No vidím, že spousta lidí si myslí, že Turecko žije ve středověku. Pokud to půjde dobře, tak letos hodlají uvést kompletně do provozu VRT Istanbul - Ankara kde budou novostavby na 250 km/h a rekonstrukce 140 až 200 km/h. Budou tam fungl nové soupravy od španělského výrobce CAF. Jestli najdu čas, o celém projektu sem napíšu článek.
Registered user Vampir  mail  
06.01.2008 (19:58)  
Já četl o Transatlantickém tunelu,zde by mělo jezdit Swissmetro až 8000 km/h,ale to je hudba asi hodně vzdálené budoucnosti :-).
Registered user M 
06.01.2008 (19:03)  
Jenze Eurotunnel nespojuje dve londynske ctvrti a da se snadno preletet. Bospor se sice asi taky da preletet, ale pro presun do jine casti mesta je to lepsi tunelem
06.01.2008 (18:55)  
Výborně, železnice se staví před silnicí, to se málokdy vidí. Jsem jen zvědav, až otevřou tunel i pro auta, jak se to projeví na vytíženosti vlaků a hustotě automobilového provozu, zejména s ohledem na chybějící dálkovou železniční infrastrukturu, rozdílné hrazení nákladů atd. - aby to nedopadlo jako Eurotunnel - kolik procent lidí ho využívá k cestě do Británie? A to tam žádný souběžný silniční tunel není...
Registered user M 
06.01.2008 (17:26)  
Jiri z Adamova
Celkově zmatek, který ale předznamenává úžasné dopravní spojení.
Vzhledem k tomu, ze je rec o Turecku, tak plne verim jen te prvni casti vety:-))
06.01.2008 (16:13)  
Pro lepší představu zde uvádím link na fotografii přímo z Istanbulu. Děkuji za ní panu Mirabr.
Je zde: http://mujweb.cz/www/worda2/fotogalerie/Istanbul156.JPG?r=636
# Co se mi podařilo vyčíst, tak časy mezi jednotlivými vlaky v tunelu za sebou, při rychlosti 100km/h jsou 120 až 600 vteřin, což je myslím velmi slušné.
06.01.2008 (15:23)  
No konečně začali stavět. O tom spojení se mluví už hodně dlouho. Ta stovka se mi zdá ideální, jelikož se dá na té vzdálenosti dosáhnout rychle a tudíž se bude držet delší dobu. Celkově: Už aby byl hotovej.
06.01.2008 (12:06)  
Vítek V mě trochu předběhl. Na stránkách tureckých železnic jsem našel dost informací o projektu. V únoru se do Istambulu dostanu osobně a chtěl jsem pořídit pár vlastních fotografií. No nevadí. Jiných témat je taky dost.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko