Liberec - Do konce příštího roku chce Liberecký kraj sjednotit tarify MHD, autobusové i vlakové dopravy v rámci nového integrovaného dopravního systému. Cestujícím by tak stačila jediná čipová karta použitelná pro všechny druhy hromadné dopravy v kraji. Od sjednocení tarifů si představitelé kraje slibují nejen zlepšení dopravní obslužnosti díky nově vzniklým přestupním vazbám, ale také zatraktivnění veřejné dopravy pro obyvatele, kteří by za jiných okolností pro cestu do zaměstnání zvolili automobil. Záměr vybudovat IDS ale zatím blokují České dráhy, které v současnosti nemají zájem projekt podpořit.
Podle kraje jsou už nyní autobusy v regionu mnohdy výrazně levnější než železniční spoje, což může způsobit další odliv cestujících z vlaků. Nemalou mírou k tomu přispěl i nový tarif ČD, platný od 9. prosince, který zvýšil ceny traťových a síťových jízdenek o desítky procent. Krajský úřad proti tak výraznému zdražení protestoval již koncem listopadu, kdy k podobnému kroku vyzval i ostatní kraje jakožto objednavatele základní dopravní obslužnosti. Zvyšování cen jízdného považuje vedení kraje za nesystémové a obává se, že kromě nárůstu automobilové dopravy může mít za následek i likvidaci některých ztrátových regionálních tratí. České dráhy kritiku odmítají a cestujícím doporučují zakoupení In-karty, díky které cenový rozdíl oproti starému tarifu není tak markantní.
Projekt integrovaného dopravního systému by ale měl obyvatelům Liberecka přinést i další výhody - zejména možnost zvolit si pro cestu mezi dvěma místy jakýkoliv druh veřejné dopravy bez ohledu na konkrétní trasu, nebo jednodušší přestupy mezi vlaky, autobusy a systémem MHD. Lze přitom předpokládat, že ceny jízdného v tarifu IDS budou nižší, než ty aktuální u ČD. Plány Libereckého kraje ovšem zatím narážejí na nezájem Českých drah podepsat příslušnou dohodu o integrované dopravě. Podle Stanislavy Jakešové, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu v Liberci, má nyní kraj necelý rok na jednání s ČD. Pokud se i po této době nepodaří dosáhnout vzájemnou dohodu o společných tarifech, ztratí projekt IDS smysl.
Využíváte jízdenky IDS pro cestu vlakem? Odpovězte v naší anketě.
zdroj: Česká televize
Spoj linky 250 je návaznost na poslední metro B, které přijíždí na Černý Most. Posunutím spoje o pár minut později by vám většina cestujících "poděkovala".
Mezi námi - takový přestup v Běchovicích by mě vážně nenapadl...
1. největším problémem jsou a vždy budou finance a těch je prostě omezené množství
2. problém spatřuji ve stále nevyřešené liberalizaci železničního trhu a v provázanosti SŽDC a ČD
3. společnosti typu Veolia, Railtrans jsou možná schopné převzít dopravu na dvou nebo třech linkách, ale domnívám se, že jejich velikost v současné době neumožňuje převzetí všech linek v kraji
Domnívám se rovněž, že ani v budoucnu nebudou tyto společnosti vážnějším protivníkem ČD na českém železničním trhu. Mnohem zajímavější může být spíše příchod takových společností jako DB...
Dle mého názoru může IDS vzniknout všude, kde se touto problematikou někdo vážněji zabývá. Kde není vůle, tam se nic neděje a vzpomíná se doby minulé ...
1. velmi tezko se meni i dopravce autobusovy (viz ustecky kraj - des a hruza)
2. kazdy jiny MUSI byt drazsi nez CD (mnohokrat omylane duvody)
3. vznikne neprovazyn system zel. dopravce s jinymi kraji
Uz nyni, zda se, vznika 13 nezvislych zeleznic, resp. dopravnich oblasti. Mezi sebou spatna provazanost.
Soucasne zrizeni je lepsi nez predchozi, ale neni dokonale. Lepsi variantou by mohlo byt nezavisle odborne pracoviste koordinujici dopravni system cele CR a vsech dopravcu. Uzka spoluprace s kraji (=krajske pobocky), tvorba JR a elektronicke databaze, finacovani nekterych dopravnich staveb (napr. prestupnich terminalu), tvorba a koordinace IDS atp.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.