..: Podíl železnice na přepravě zboží v ČR patří k nejvyšším v Evropě :..

Ilustrační obrázekPraha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.

Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.

Situace u sousedů

Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.

Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.

Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007


Samir Lepara | 11.12.2007 (10:32)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 24      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mira 
13.12.2007 (21:35)  
Společnost Smith & Smith Group sdružuje a zastupuje jednotlivce a firmy, jejichž aktivity jsou znehodnocovány tím, že železniční a silniční doprava má odlišné zpoplatnění. Na toto téma poslala tato společnost zajímavý článek.
Dopravní potřeby, u kterých je na prvním místě pružnost či individualita vašeho požadavku, uskutečníte většinou na silnici. Objem a hromadnost charakterizují železniční dopravu. O tom, kde končí pružnost a kde začíná objem, má rozhodovat liberální trh v oblasti dopravních služeb.
Není tomu tak - je to lež. Žádná liberalizace ani žádná volná soutěž neexistují.
V roce 2002 bylo uzákoněno zpoplatnění železniční sítě, od 1. 1. 2003 je uplatňováno v každodenní praxi. Nezáleží na tom, zda jedete ze Železné Rudy do Klatov, z České Skalice do Jaroměře, z Hladkých Životic do Bělotína nebo ze Smíchova do Vršovic. Na železnici jsou zpoplatněni všichni běžní uživatelé a platí za každý ujetý kilometr po kterékoli trati. Přestože je situace na českých silnicích neúnosná a neudržitelná, zůstává i v letošním roce 99 % tuzemské silniční sítě nezpoplatněno. Když se vyhnete dálnicím a rychlostním komunikacím, používáte českou silniční síť zcela zdarma.

Poplatek nákladní dopravy za použití dopravní cesty v roce 2006

SILNICE
Poplatek za 1 km TIR


Dálnice a rychlostní komunikace
0,15-1,20 Kč


Silnice I., II. a III. tř.
0,00 Kč

ŽELEZNICE
Poplatek za 1 vozový km


Celá železniční síť bez možnosti objetí zpoplatněného úseku
5-15 Kč


Zdroje: Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty

Dopravní cesta je výrobní linka, na které silniční či železniční dopravce uskutečňuje svoji podnikatelskou činnost, provozovanou za účelem vlastního finančního prospěchu. Za průvoz (tranzit) dvaceti tun zboží nezaplatíte na silnici vůbec nic, na dálnici maximálně 250 Kč a na železnici jeden průvoz stejných 20 tun stojí 2000 až 6000 Kč. Za srovnatelný celoroční přepravní výkon (400 vytížených kilometrů denně mimo neděle a svátky) nedáte na silnici ani korunu, na dálnici 14 000 Kč a železniční nákladní vůz za použití dopravní cesty zaplatí 600 000 až 1 200 000 Kč.
V porovnání se železniční dopravní cestou je silniční dopravní cesta mnohonásobně dražší z hlediska jak investičních, tak provozních nákladů. Tato všeobecně známá a nezpochybnitelná fakta se nijak neodráží v rozsahu zpoplatněných úseků silniční sítě a ve výši poplatku za jejich použití. Navrhovaný elektronický systém výběru mýtného se vztahuje znovu pouze na úzce vymezenou část tuzemské silniční sítě a navrhovaná sazba za ujetý kilometr neodpovídá ani řádově nákladům na silniční dopravní cestu.
Z uvedených skutečností je zřejmé, že je centrálně rozhodnuto o tom, kdo se na dopravním trhu uplatní více a kdo méně. Nerozhoduje produktivita práce nebo energetická náročnost vozového parku. Není důležité, jestli provozujete nákladní dopravu bezpečně nebo zabijete 154 lidí za jediný rok. Není podstatné, zda berete ohled na životní prostředí. Stačí vyhláška tuzemského ministerstva nebo směrnice EU o zpoplatnění silniční dopravy a místo liberalizovaného dopravního trhu tady máme obyčejný asfaltový fundamentalismus.
Celoplošné zpoplatnění silniční sítě je často označováno za "požadavek z jiného světa". Proč autodopravci nechtějí hradit své provozní náklady jako každý jiný podnikatel? Proč se brání něčemu, co je na české železnici běžné už několik let? Odpověď je jednoduchá. Pokud autodopravce bude platit za svoji dopravní cestu tak jako železniční dopravci, stane se jízda kamionem na větší vzdálenost podobným ekonomickým nesmyslem, jako je rozvoz rohlíků po železnici
registrovaný uživatel M 
13.12.2007 (21:31)  
miro, kdyz napisu, ze stat dava Ceskym drahem nejake dotace - budes s tim souhlasit nebo popres i tuhle elementarni informaci (pripadne nas zasypes kupou informaci o tom, ze autobusy taky dostavaji dotace, ze ty dotace nejsou nijak velky atd. atd.)?
registrovaný uživatel mira 
13.12.2007 (21:25)  
Jenže takové ceny za km nejsou ani blbou náhodou. Skutečná cena za km je několikanásobně menší a i ten poměr mezi vlakem a autobusem nedělá v žádném případě takový rozdíl. A jen tak pro zajímavost takový vlak jako je sólo 810 platí za DC 8 Kč.
registrovaný uživatel M 
13.12.2007 (21:17)  
POkud si drahy rekly o 110 korun za kilometr (plus jizdne) a autobusak na soubezne silnici o 40 korun (plus jizdne), tak by totez co M rekli i A, B, C, D.......
registrovaný uživatel pekař 
13.12.2007 (21:01)  
M: jinak doporučuju příklad tratě 132. Zde do roku 2006 jezdilo denně podle oficiálních údajů 1000lidí, čímž bylo provozování tratě opodstatněné. Po změnách v JŘ toto číslo kleslo roku 2007 na 450. A v tom přichází M a spol. a pronáší: ZRUŠIT!
registrovaný uživatel pekař 
13.12.2007 (20:58)  
M: říct, že se ten vlak musí zrušit, protože v něm jede málo lidí je hloupost. Nebudu vysvětlovat proč, to snad každý ko o tom něco ví ví.:) Jinak jsem pro zavedení rychlíku Praha - Brusel Hercule Poirot!
registrovaný uživatel M 
13.12.2007 (20:54)  
Ne, spravny je narvat co nejvic penez do zeleznicni dopravy. Ty masinky jsou totiz tak roztomily a ti lidicky, co se o masinky staraji, jsou tak prima...
At to stoji, co to stoji

Precti si, co napsal MildaIV... Co se tyce tech osobaku, tak je to neuveritelny, ale kdyby misto nekterych osobnich vlaku jezdily ne osobni auta (7 Kc/km), ale taxiky (20 Kc/km), tak se porad usetri dost penez. Ale jinak jo, at tech vlaku jezdi co nejvic, penez mame dost, ekonomika roste a statni rozpocty jsou v trvalem prebytku. Takze vzhuru utracet a kdyz uz neco, tak nejlepe luxusni statky.
A taky si myslim, ze by bylo dobre vsude budovat paralelne silnice i zeleznice i vodni cestu, protoze jinak se lidem omezi svobodna volba a to by nebylo dobre. Utracet, utracet, utracet, vsak z "mojeho" to neni:-)
registrovaný uživatel mira 
13.12.2007 (20:41)  
M:Podle teba je ale lokálka každá trať kromě 4 koridorů jak jsi napsal. Je teda zajímavý, že si to ty malý firmy objednávají a nákladní vlaky na lokálkách jezdí. Hm, proč to dělají. Vždyť to se jim nemůže vyplatit. Musí se to zarazit. A vlaky budou jezdit jenom na vzdálenosti větší jak 1000km jinak se to nevyplatí. U osobní dopravy zase zrušíme vlaky, kterými jezdí míň jak 200 lidí. Takhle je to správně?
registrovaný uživatel pekař 
13.12.2007 (19:21)  
Co třeba Německo? Nebo obnova tratí ze Švýcarska do francie, regionálních?
13.12.2007 (19:12)  
pekař: Vypadá to, že M je realista.
  1 2 3 4 5 ... 24      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko