Praha - Podíl železnice v přepravě zboží patří v Česku k nejvyšším v celé Evropě. ČR se se svou jednou pětinou zařadila těsně za železniční velmoci jako Švýcarsko s Rakouskem. "Ve většině zemí západní Evropy je tento podíl od nuly do 15 %," prohlásil tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala. Dle jeho názoru je železnice oproti silnici v dnešním globalizovaném světě diskriminována hned z několika aspektů. Mezi ně prý patří vysoká cena za užití dopravní cesty. "Železniční dopravci mají ve srovnání se silničními nerovné podmínky při platbách za užití dopravní cesty", řekl Kubala.
Dle statistiky jsou největším českým nákladním dopravcem právě ČD, konkrétně dceřinná společnost ČD Cargo. Jejich podíl je odhadován až na 95 % a jde o pátou největší nákladní železniční společnost v Evropě. Na druhém místě se drží severomoravská OKD Doprava s 2,24 %. Třetí v tabulce je Viamont s 1,29 %, kterému šlape na paty Unipetrol Doprava a její 1,19% podíl.
Situace u sousedů
Mezi země s nejkonkurenčnějším prostředím v nákladní železniční dopravě v bývalém východním bloku patří náš severovýchodní soused Polsko. Státní PKP Cargo přepravilo v letech 2005 a 2006 pouze 82 % ze všeho zboží odeslaného po železnici. Zbytek si rozdělili menší soukromí dopravci, jejichž žebříček vede CTL Rails s 5,6 %, hezké druhé místo obsazuje PCC Rail s 2,65 %. Polští soukromníci patří také mezi velké zákazníky ČD Cargo a Cargo Slovakia, od kterých si pronajímají elektrické lokomotivy řad 181/2/3 a 140.
Na rozdíl od Polska se na Slovensku daří státním drahám udržovat monopol. Společnost Cargo Slovakia, která vznikla v roce 2005 oddělením od tehdejších ŽSR, ovládá 97% trhu. Za jediného významnějšího soukromníka bychom mohli považovat BRKS s pouhým 1,48 %. Podíl zboží přepravného jinými dopravci nepřesáhl svou kvantitou 0,4 % trhu.
Zdroj: ČT 24, Železniční magazín 9/2007
Dopravní potřeby, u kterých je na prvním místě pružnost či individualita vašeho požadavku, uskutečníte většinou na silnici. Objem a hromadnost charakterizují železniční dopravu. O tom, kde končí pružnost a kde začíná objem, má rozhodovat liberální trh v oblasti dopravních služeb.
Není tomu tak - je to lež. Žádná liberalizace ani žádná volná soutěž neexistují.
V roce 2002 bylo uzákoněno zpoplatnění železniční sítě, od 1. 1. 2003 je uplatňováno v každodenní praxi. Nezáleží na tom, zda jedete ze Železné Rudy do Klatov, z České Skalice do Jaroměře, z Hladkých Životic do Bělotína nebo ze Smíchova do Vršovic. Na železnici jsou zpoplatněni všichni běžní uživatelé a platí za každý ujetý kilometr po kterékoli trati. Přestože je situace na českých silnicích neúnosná a neudržitelná, zůstává i v letošním roce 99 % tuzemské silniční sítě nezpoplatněno. Když se vyhnete dálnicím a rychlostním komunikacím, používáte českou silniční síť zcela zdarma.
Poplatek nákladní dopravy za použití dopravní cesty v roce 2006
SILNICE
Poplatek za 1 km TIR
Dálnice a rychlostní komunikace
0,15-1,20 Kč
Silnice I., II. a III. tř.
0,00 Kč
ŽELEZNICE
Poplatek za 1 vozový km
Celá železniční síť bez možnosti objetí zpoplatněného úseku
5-15 Kč
Zdroje: Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty
Dopravní cesta je výrobní linka, na které silniční či železniční dopravce uskutečňuje svoji podnikatelskou činnost, provozovanou za účelem vlastního finančního prospěchu. Za průvoz (tranzit) dvaceti tun zboží nezaplatíte na silnici vůbec nic, na dálnici maximálně 250 Kč a na železnici jeden průvoz stejných 20 tun stojí 2000 až 6000 Kč. Za srovnatelný celoroční přepravní výkon (400 vytížených kilometrů denně mimo neděle a svátky) nedáte na silnici ani korunu, na dálnici 14 000 Kč a železniční nákladní vůz za použití dopravní cesty zaplatí 600 000 až 1 200 000 Kč.
V porovnání se železniční dopravní cestou je silniční dopravní cesta mnohonásobně dražší z hlediska jak investičních, tak provozních nákladů. Tato všeobecně známá a nezpochybnitelná fakta se nijak neodráží v rozsahu zpoplatněných úseků silniční sítě a ve výši poplatku za jejich použití. Navrhovaný elektronický systém výběru mýtného se vztahuje znovu pouze na úzce vymezenou část tuzemské silniční sítě a navrhovaná sazba za ujetý kilometr neodpovídá ani řádově nákladům na silniční dopravní cestu.
Z uvedených skutečností je zřejmé, že je centrálně rozhodnuto o tom, kdo se na dopravním trhu uplatní více a kdo méně. Nerozhoduje produktivita práce nebo energetická náročnost vozového parku. Není důležité, jestli provozujete nákladní dopravu bezpečně nebo zabijete 154 lidí za jediný rok. Není podstatné, zda berete ohled na životní prostředí. Stačí vyhláška tuzemského ministerstva nebo směrnice EU o zpoplatnění silniční dopravy a místo liberalizovaného dopravního trhu tady máme obyčejný asfaltový fundamentalismus.
Celoplošné zpoplatnění silniční sítě je často označováno za "požadavek z jiného světa". Proč autodopravci nechtějí hradit své provozní náklady jako každý jiný podnikatel? Proč se brání něčemu, co je na české železnici běžné už několik let? Odpověď je jednoduchá. Pokud autodopravce bude platit za svoji dopravní cestu tak jako železniční dopravci, stane se jízda kamionem na větší vzdálenost podobným ekonomickým nesmyslem, jako je rozvoz rohlíků po železnici
At to stoji, co to stoji
Precti si, co napsal MildaIV... Co se tyce tech osobaku, tak je to neuveritelny, ale kdyby misto nekterych osobnich vlaku jezdily ne osobni auta (7 Kc/km), ale taxiky (20 Kc/km), tak se porad usetri dost penez. Ale jinak jo, at tech vlaku jezdi co nejvic, penez mame dost, ekonomika roste a statni rozpocty jsou v trvalem prebytku. Takze vzhuru utracet a kdyz uz neco, tak nejlepe luxusni statky.
A taky si myslim, ze by bylo dobre vsude budovat paralelne silnice i zeleznice i vodni cestu, protoze jinak se lidem omezi svobodna volba a to by nebylo dobre. Utracet, utracet, utracet, vsak z "mojeho" to neni:-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.