..: Na přejezdech budou pomáhat informační samolepky :..

Ilustrační obrázekLiberec - I přes pokračující snahu Českých drah a Drážní inspekce je počet neštěstí na železničních přejezdech i nadále alarmující. Jen v roce 2006 došlo k 288 nehodám, při nichž zahynulo 45 osob. Nejednou se přitom jako největší problém projevila špatná komunikace mezi záchrannými složkami a provozovatelem železniční dopravy. Tomu by měly nově zabránit informační samolepky obsahující základní údaje o přejezdu a můžou tak pomoci některým nehodám předcházet nebo umožnit záchranářům přijet na místo v kratším čase. V uplynulých dnech se tyto štítky objevily na přejezdech v Libereckém kraji. Díky nim budou odteď záchranáři i železničáři přesně vědět, kde se havárie odehrála. Účastníci nebo svědci si přečtou údaje o poloze přejezdu a při telefonování na tísňové linky nebudou muset zdlouhavě popisovat místa havárie.

"Samolepky jsou na všech 588 přejezdech v kraji a místo nehody mezi vlakem a automobilem snadno určí i lidé, kteří jsou z jiných částí Česka a nevyznají se tady," uvedla Stanislava Jakešová, vedoucí Odboru dopravy Libereckého kraje. Na území kraje se v současnosti nachází 290 přejezdů se zvukovou a světelnou signalizací. V loňském roce se na nich odehrálo devět nehod a stejný počet havárií se vyskytl i na 298 přejezdech s výstražnými kříži. Při těchto střetech zemřeli loni v Libereckém kraji dva lidé; v letošním roce přišel do konce září při osmi nehodách na přejezdech o život jeden člověk a další tři lidé utrpěli lehká zranění.

Nedostatky v komunikaci záchranářů s pracovníky železnice se v plné míře projevily už několikrát. Například při největším novodobém neštěstí v březnu 2007 přítomná policejní hlídka nahlásila výpravčímu žst. Vraňany chybnou polohu přejezdu a ten pak zastavil dopravu na nesprávné trati. Výsledkem bylo vykolejení celé soupravy rychlíku a poškození traťového úseku I. tranzitního koridoru. Jiný incident se odehrál jen o několik týdnů později na Vsetínsku, kde elektrická lokomotiva smetla uvízlý tahač na přejezdu nedaleko obce Jablůnka.

Od listopadu se s informačními samolepkami setkávájí i řidiči v Ústeckém kraji. V obou krajích bude nyní probíhat vyhodnocení účinnosti tohoto řešení a pokud se osvědčí, počítá se s jeho nasazením v celé republice. Za realizací projektu v obou vybraných krajích stojí Policie ČR, České dráhy, správci silnic a krajská samospráva.

Je paradoxní, že tragické nehody se často vyskytují na nejvíce přehledných železničních přejezdech. Může za to snížená opatrnost řidičů, ale i fakt, že se většinou jedná o úseky hlavních tratí, kde vlaky jezdí rychle. Vzhledem k brzdné dráze dosahující až několik stovek metrů má strojvedoucí jen minimální šanci střetu zabránit.

zdroj: ČTK, Drážní inspekce


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 30.11.2007 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
03.12.2007 (18:49)  
zirecek: On tam opravdu uvíznul. Poruchy silničních vozidel se neřídí Silničním zákonem. A ruku na srdce, nehoří jenom náklaďáky.

Sorry za offtopic.
03.12.2007 (13:53)  
MirekM: Ano, jednoduché srovnání s poměry na křižovatce, taková kampaň by byla hodně přínosem.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
03.12.2007 (7:22)  
zirecek: Taky mi v těch zprávách často připadá, že stojí na straně automobilistů. Jenže jak bychom to chtěli říkat? Když řeknou, že vlak narazil do auta, je to pravda. Smetení je jen expresivnější forma téhož. To slůvko uvízlý by ale určitě chtělo nahradit něčím, co by lépe vystihovalo, že tam nemá co dělat.

Chtělo by to „rovnítkovou kampaň“: Vysvětlit veřejnosti, že dvě červené na přejezdu jsou totéž jako červená na křižovatce (při té příležitosti také objasnit význam předzváněcí doby) a zhaslé PZZ je totéž jako zhaslý semafor na křižovatce. A kříž je samozřejmě značka Dej přednost v jízdě vlaku.
03.12.2007 (6:41)  
Snad se ony informační tabulky rozšíří brzy do dalších krajů. Nalepení na zadní stranu je spíše levné řešení, ale i tak funkční, což je hlavní.
"I přes pokračující snahu Českých drah a Drážní inspekce je počet neštěstí na železničních přejezdech i nadále alarmující." Slovíčko alarmující při srovnání s počtem mrtvých na silnicích je trochu neadekvátní, bulvární.
"Elektrická lokomotiva smetla uvízlý tahač na přejezdu nedaleko obce Jablůnka." Kdo koho smetl, kdo byl na špatném místě, auto nebo vlak?
Je to slovíčkaření, které ale vede k postupnému nepravdivému pohledu na danou věc, :-(.
02.12.2007 (21:10)  
Pracoval jsem na Sokolovské Uhelné a tam má každý přejezd své jedinečné číslo na žluté tabulce 15x15 cm tak, že je krásně vidět i z několika metrů v mlze bez problémů. Vznikne-li nehoda, tak stačí zavolat podnikového dispečera, číslo přejezdu, a jeto. Ještě jsem nebyl na světě a už to tam měli. Zase někdo objevil ameriku.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
02.12.2007 (7:59)  
Semík: Já se na Novu normálně nekoukám a jsem na to hrdý. ;-)
registrovaný uživatel Semík  mail  
01.12.2007 (12:33)  
2 MirekM: Kdybe ses díval na Novu, tam to ukazovali ve zprávách jak to tam lepí. Vypadalo to jako bílý obdélníček cca 15x6cm s několika řádky textu.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
01.12.2007 (11:49)  
Mohl by někdo, kdo to viděl, konečně rozumně popsat, jak ty cedulky vlastně přímo na místě vypadají, jak je to značeno atp.? Nebo ještě lépe nafotit, ale to už bych toho asi chtěl moc… :D
registrovaný uživatel M 
30.11.2007 (23:25)  
Railfort - souhlas. Proste to "158" vi kazde male dite, ale jestli je tam o cislo vic (a je funkcni a dotycny pochopi, o cem je rec), tak nemyslim, ze je to nejaka nevyhoda a proc ne (natoz proc by to mel byt nesmysl)...

Martin Chovanec - ty Vranany bych radsi nechal byt:-)
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
30.11.2007 (21:57)  
Martin Chovanec: Ano. Důležité je, aby se to okamžitě dozvěděl ten, kdo tu dopravu skutečně zastaví a ne řetězec operátorů a dispečerů různých složek.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko