..: Doplněno: Nová vozidla pro ČD: nejen řady 671, 961 a 755 :..

Ilustrační obrázekPraha - Před několika týdny ŽelPage přinesla první souhrné informace o možných novinkách ve vozovém parku ČD pro období následujících několika let. Zatímco u některých konceptů se jednalo pouze o předběžné úvahy, jiné záměry již dostaly zelenou na nedávném zasedání Představenstva Českých drah. Řídící vůz řady 961, dvousystémová elektrická jednotka řady 671 nebo motorové lokomotivy řady 755 - to by měly být první realizované projekty v rámci programu obnovy parku vozidel na českých kolejích.

Projekty plánované pro rok 2008

Řídicí vůz řady 961 vznikne přestavbou vozu řady Bdt279. Kromě modernizace interiéru do něj bude dosazeno zařízení pro dálkové řízení elektrického hnacího vozidla, což umožní vytváření vratných souprav a přinese tak zkrácení nutných pobytů v koncových bodech trasy. Návrh úpravy vychází ze zkušeností s vozidly řady 954, jež jsou v současnosti postupně uváděny do služby. První dvě přestavby na řadu 961 budou hotovy v roce 2008. Stane se tak pravděpodobně v rámci programu podpory obnovy parku regionálních vozidel.

Ilustrační obrázekDalším projektem, o kterém již ŽelPage informovala, by měla být modernizace lokomotiv řady 753. V průběhu zkušebního provozu dvou prototypů nově vzniklé řady 755 se prokázalo zlepšení jízdních i nákladových parametrů, úspora pohonných hmot, nižší požadavky na údržbu, zvýšení spolehlivosti i zlepšení podmínek pro strojvedoucí. I proto představenstvo schválilo záměr pokračovat v programu rekonstrukcí a doporučilo dceřiné společnosti ČD Cargo zařadit do podnikatelského plánu modernizaci osmi lokomotiv řady 753.

Další novinkou pro příští rok by měl být nákup 100 osobních vozů Bimz a Bimdz od DB, pro které jsou tyto vozy již nadbytečné. Jedná se o starší vozy, které byly v letech 1991 až 1994 modernizovány.

Ilustrační obrázek Pro dálkovou dopravu se rovněž připravuje modernizace 40 vozů již jednou modernizovaných řad Aee, Apee, Bee a Bpee. Od první zmí­nky o tomto záměru na našich stránkách se objevilo několik nových informací, podle nichž by se mělo jednat o kompletní rekonstrukci, zahrnující nejen dosazení klimatizace, zásuvek na 230 V a výměny sedaček za nové (v 1. třídě sedačky známé z vozů Ampz143, v druhé obdobný typ jako Borcad SEH, použitý u jednotek řady 680), ale také kompletní opravu vozové skříně, výměnu oken a buňky WC, dosazení nového CZE a úpravu pro provoz rychlostí 200 km/h. Modernizace by se zřejmě měla týkat 5 vozů Aee, 5 Apee, 15 Bee a, konečně, 15 kusů Bpee. Použitelné komponenty odebrané z původních vozů, (například sedačky) budou později využity při drobných rekonstrukcích vozů určených pro rychlíky a osobní vlaky.

Menší modernizace by se měla dotknout i několika vozů řady B: měly by dostat čalouněné sedačky místo dosavadních koženkových, ale podstoupí také další dílčí opravy, jako je například výměna podlahové krytiny či obnovení vnějšího nátěru. Tyto vozy by měly být nasazeny primárně na nově zavedené expresy mezi Prahou a Brnem.

Ilustrační obrázek

V roce 2008 by měl být také dokončen prototyp rekonstrukce vozu Bdmtee, na jehož základě by pak měly probíhat sériové modernizace v následujících letech.

Dalším významným směrem rekonstrukcí jsou vozy upravené pro přepravu jízdních kol. Počítá se s dalšími přestavbou vozů BDs na řadu Bvt, která přinese nejen zvýšení přepravní kapacity, ale hlavně pohodlnější manipulaci s koly při nakládání a vykládání z vozu. Podle dostupných informací lze předpokládat i vyšší počet rekonstrukcí přípojných vozů 020/022 na řadu 023 (BDdtx766).

Po několikaměsíčním odkladu původního záměru se opět pracuje na přípravě modernizace vozů BRm/BRcm na klimatizované bistrovozy řady ARmpee61. Měla by proběhnout do konce roku 2008.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Plány do budoucna

EMU 671 - Ilustrační obrázek Rozbor aktuální provozní situace prokázal, že není efektivní dále vyvíjet jednotky pouze pro jednu trakční soustavu. Proto představenstvo požádalo Dozorčí radu o udělení souhlasu k zadání veřejné zakázky na dodávku série dvousystémových regionálních jednotek pro rychlost 160 km/h. Nová elektrická jednotka řady 671 vznikne úpravou již existujícího konceptu řady 471 CityElefant; bude ale schopná jezdit i na tratích napájených střídavým systémem 25 kV, 50 Hz. Oproti původně zveřejněným informacím ovšem tato vozidla nebudou použitelná na systému 15 kV, 16,7 Hz, používaném v sousedním Rakousku nebo Německu. Na dodavatele 30 kusů těchto jednotek bude vyhlášeno výběrové řízení; přičemž první dvousystémové jednotky by se měly na tratích objevit v roce 2010.

U vhodných řad kolejových vozidel v dálkové i regionální dopravě probíhá vypracování studie pro možné úpravy interiéru v zájmu zvýšení standardu cestování pro cestující. Mezi základní prvky by měly patřit nové sedačky, vákuové WC, lité podlahy, centrální ovládání dveří, vlakový rozhlas, přípojky 230 V nebo zesilovač GSM signálu. České Dráhy ale zároveň upozorňují, že všechny plánované projekty v značné míře závisí od dostupnosti finančních prostředků z vlastních a externích zdrojů.

Pokračují stávající dodávky nových a modernizovaných vozidel (aktualizováno 29. 11. 2007)

Kromě představených projektů budou i v příštím roce probíhat dodávky již objednaných nových i modernizovaných vozidel: jen v roce 2008 by mělo na kolejích přibýt 29 Regionov (z toho 7 v provedení Trio), 9 modernizovaných vozů řady 054, čímž se řada rozšíří na 27 kusů; ale také 6 řídicích vozů řady 954.2 s provedením interiéru s oddílem 1. třídy, které vznikají přestavbou z již nepotřebných poštovních vozů. Do konce roku 2008 budou mít ČD k dispozici celkem devět vozů řady 954.2 společně s osmi kusy původní řady 954, obsahující pouze oddíl 2. třídy. Do konce letošního roku by navíc mělo být v provozu již 34 jednotek řady 471 CityElefant a v příštím roce jich přibude dalších 8. Cestující se s touto řadou kromě pražské a ostravské aglomerace nově setkají i na úseku Bohumín - Zábřeh na Moravě díky páru osobních vlaků 3302/3309. Po konstrukční stránce se u nových jednotek počítá s několika dílčími úpravami, včetně zvýšení maximální rychlosti na 160 km/h.

Regionova Trio Souprava 854+054+954 Řídicí vůz 954.2 Řídicí vůz 954 EJ 471 CityElefant

Zdroj: Železničář, České Dráhy, Železniční zajímavosti, foto: MOVO spol. s r.o., uživatel Livingproof


JiříK. | 30.11.2007 (4:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
30.11.2007 (10:39)  
MZ: Trafo pro oba trakční systémy udělat jde, jenomže bude větší, těžší a dražší. Pokud bude vetšina 671 jezdit ve vnitrozemí, tak by to nikdy nevyužila. Obdobný problém vznikl při "modernizaci" řady 240 na řadu 340, ale tam se to vyřešilo tak, že se nechalo původní trafo dimenzované na 25KV a na 15KV poskytuje nižší výkon. To je dostačující pro zajetí/vyjetí soupravy do/z přechodové stanice.
Registered user Glagol  mail  
30.11.2007 (8:13)  
Liška Ryšavá-ad.15-25kV. Použije se přepínání odboček vinutí trafa (ať už prim. nebo sek.).
29.11.2007 (22:30)  
Vozy od DB jsou ty, které kdysi jezdívaly na INTEREXPRESECH Berlín – Praha / Varšava apod., čili jsou to vozy RICové s automatickým voličem napětí. S tím není problém. Bohužel nejde koupit ojetíny SBB, ÖBB a DB používané na "regionálních" vlacích, které mají topný systém 1000 / 1500 V 16,7 Hz a svým komfortem převyšují "B"éčkové koženky ČD.

Trafíčko na 16,7 Hz se nacpe do ICE3 "pod podlahu" a jezdí se s tím s osmi vozy rychlostí 330 km/h, takže to by zase nemusel být tak neřešitelný problém.
Nacpat do jednoho prostoru trafo na 25 kV a 15 kV na elektrickém voze by se patrně nepovedlo (pokud není nějaké společné trafo > na Taurusech nebo 1014 jsou dvě trafa ???)), ale pak je tu možnost mít "francouzský model", tj. jeden elektrický vůz bude jako "671" (3 kV = / 25 kV 50 Hz) a druhý jako "571" s na 15 kV 16,7 Hz přičemž napájeny budou trakčním proudem budou napájeny motory na obou M vozech.
Podobně jako je trakční výzbroj rozdělena na ICE 3 / Pendolinech, ať italských, švýcarských nebo českých do dvou vozidel.
Registered user Tomo 
29.11.2007 (20:15)  
to: martin749: Eh, omlouvám se za naprostou dezinformaci, psal jsem ten příspěvek ve stresu a porovnal pouze obrázky. Ty tramvaje jsou na první pohled podobné a článek jsem četl, už to bude nějaká doba. Prostě jsem to v presu zmotal. No asi toť vše, takže ještě jednou omluva.
29.11.2007 (15:41)  
Tomo: Kde se v tom článku píše o vozech 03T (ASTRA)? V tom článku se píše o modernizaci vozu typu RT6N1 z produkce bývalé ČKD Zličín. Pražákům se spíš u ASTRY nelíbila nízká kapacita.
Registered user Tomo 
29.11.2007 (10:23)  
Ad Astra: no řekl bych že tyhle tramvaje měly problémy ve více městech. Příkladem budiž i Praha:
http://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2007041701
29.11.2007 (7:22)  
No ja nevim jak v jinych mestech, ale v Olomouci byly s Astrami takove problemy (nespolehlivost), ze ted uz kupujeme z Ostravy a ne od Skodovky.
Registered user Luxian  mail  
28.11.2007 (22:25)  
MildaIV: Měl jsem na mysli technické problémy, ne konstrukční.
Pokud vím, tak jsou solehlivé. To že, nemají otočné podvozky, je sice smutné, ale tak byly holt projektované. 15T by měla mít podvozky otočné.
28.11.2007 (18:28)  
MildaIV: Problémy v obloucích jsou daný tím, že Astra nemá otočné podvozky a má pouze nucené natáčení sskříní v obloucích. To že nemá podvozky má ten důvod aby byla co nejnižší podlaha nad nimi, typuju, že Vídeňský ULFko má stejný problémy.
28.11.2007 (15:18)  
Luxian: S Astrou nejsou problémy ? Absolutně se nehodí na tratě, kde jsou oblouky menších poloměrů, a těch je u nás většina. Malá kapacita míst k sezení sice není problém konstrukční, ale užití. Když však místo K2 přijede Astra tak jsem nasranej, protože to většinou znamená, že budu čekat na další tramvaj, ve které snad už místo bude.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko