Liberec - Včerejší a dnešní přívaly sněhu v podhorských oblastech zkomplikovaly železniční dopravu. Největší problémy byly dnes ráno u Turnova a na Semilsku. Popadané větve zablokovaly trať číslo 030 v úseku Turnov - Malá Skála a Sychrov - Turnov, dopravu se podařilo obnovit až před sedmou hodinou. Větve a sníh rovněž zastavily do čtvrt na sedm provoz na trati 042 v úseku Poniklá - Hrabačov.
Intenzivně sněžilo již v sobotu dopoledne, přičemž teploty se na severu a východě republiky pohybovaly kolem nuly. Mokrý sníh a zesilující vítr polámaly stromy a větve, větší zpoždění nabíraly vlaky na území Moravy, východních a severních Čech. Zpožděny byly rychlíky i osobní vlaky, například na trati 230 měl R 678 zpoždění 80 minut, R 679 ve Ždáru nad Sázavou 113 minut. Na tratích 040 a 030 se pohybovalo zpoždění od 30 - 120 minut. Podobně tomu bylo na trati 070 a na Jihlavsku, kde stromy popadaly na trať 225 v úseku mezi Kostelcem u Jihlavy a Rantířovem.
Na Liberecku připadlo nejvíce sněhu v noci na dnešek, ve vyšších polohách kolem 20 cm. Rychlíky Liberec - Pardubice jely dnes vzhledem k ranní kalamitě posunuty o 120 minut, R 987 byl na svém příjezdu v Pardubicích opožděn 55 minut, R 989 jede s větším zpožděním (20 minut) ve své časové poloze. Spěšné vlaky Trutnov - Chlumec nad Cidlinou nabíraly zhruba 20 - 30 minutová zpoždění.
Vlaky na trati 020 také ode dneška zdržuje výluka mezi stanicemi Káranice - Velký Osek, která trvá do 21. listopadu. Rychlíky jsou v úseku Hradec Králové - Poděbrady nahrazeny náhradní autobusovou dopravou (NAD), osobní vlaky jsou odřeknuty pouze v určitých částech úseku Chlumec nad Cidlinou - Velký Osek. U prodejních okének jízdenek ve stanicích dnes visela informace o mimořádných rychlících Hradec Králové - Pardubice - Praha, nicméně v podrobnostech výluky na stránkách Českých drah prozatím tato informace není. Podle vyhledávacího systému IDOS jsou jízdní řády těchto rychlíků následující:
Stanice / Vlak | R 33904 | R 33906 | R 33908 | R 33910 | R 33912 | R 33914 |
---|---|---|---|---|---|---|
Hradec Králové hl.n. | 6:00 | 7:00 | 8:00 | 16:00 | 17:00 | 18:00 |
Pardubice hl.n. (odj.) | | | | | | | | | | | 18:20 |
Praha hl.n. (příj.) | 7:51 | 8:42 | 9:46 | 17:45 | 18:45 | 19:45 |
Praha hl.n. (odj.) | 7:53 | 8:47 | 9:51 | 17:50 | 18:50 | 19:50 |
Praha-Smíchov | 8:00 | 8:54 | 9:58 | 17:57 | 18:57 | 19:57 |
Praha - Hradec Králové:
Stanice / Vlak | R 33903 | R 33905 | R 33907 |
---|---|---|---|
Praha-Smíchov | 13:53 | 14:53 | 15:53 |
Praha hl.n. (příj.) | 14:00 | 15:00 | 16:00 |
Praha hl.n. (odj.) | 14:11 | 15:11 | 16:11 |
Pardubice hl.n. (odj.) | | | | | | |
Hradec Králové hl.n. | 15:46 | 16:55 | 17:46 |
Po dobu výluky je nutné počítat se zpožděním, které například dnes u rychlíku R 652 činilo v Poděbradech 45 minut. Do této doby je však také nutno započítat zpoždění přípojného spěšného vlaku Sp 1864 v Chlumci nad Cidlinou (+20 min), na který autobusy NAD R 652 čekaly.
a) omezení práv vlastníka - zda trvalé, zda je stojící les ohrožením dráhy atd. - soudní cestou.
b) k § 10, odst. 1: zda vlastník udržuje les podle Zákona o lesích, to už je druhá věc, sněhová kalamita je přírodní vliv.
c) dle občanského zákoníku za úhradu.
ještě se vrátím k § 10, odst. 1:
Na trati 280 mezi stanicemi Špičky a Černotín je omezena rychlost na 50 km/h a v jedné koleji dokonce na 30 km/h vzhledem k nezajištěnému skalnímu masivu. P. Binko ve svých materiálech uvádí, že toto zapříčiňuje zrátu na trakční energii asi 1 mil Kč ročně. A nikdo s tím nic nedělá, zřemě není zájem ani ze strany ČD ani ze strany SDC.
Takže proč nutit soukromníky k preventivním opatřením, když není zájem ani o snížení vlastní ztráty z důvodu omezení dopravy vlivem trvalého ohrožení.
Ochranné pásmo dráhy
§ 8
(1) Ochranné pásmo dráhy tvoří prostor po obou stranách dráhy, jehož hranice jsou vymezeny svislou plochou vedenou
a) u dráhy celostátní a u dráhy regionální 60 m od osy krajní koleje, nejméně však ve vzdálenosti 30 m od hranic obvodu dráhy,
b) u dráhy celostátní, vybudované pro rychlost větší než 160 km/h, 100 m od osy krajní koleje, nejméně však 30 m od hranic obvodu dráhy,
c) u vlečky 30 m od osy krajní koleje,
d) u speciální dráhy 30 m od hranic obvodu dráhy, u tunelů speciální dráhy 35 m od osy krajní koleje,
e) u dráhy lanové 10 m od nosného lana, dopravního lana nebo osy krajní koleje,
f) u dráhy tramvajové a dráhy trolejbusové 30 m od osy krajní koleje nebo krajního trolejového drátu.
(2) Pro dráhu vedenou po pozemních komunikacích a vlečku v uzavřeném prostoru provozovny nebo v obvodu přístavu se ochranné pásmo nezřizuje.
§ 9
(1) V ochranném pásmu dráhy lze zřizovat a provozovat stavby, provádět hornickou činnost a činnost prováděnou hornickým způsobem, provozovat střelnici, skladovat výbušniny, nebezpečné odpady a zřizovat světelné zdroje a barevné plochy zaměnitelné s návěstními znaky jen se souhlasem drážního správního úřadu a za podmínek jím stanovených.
(2) Provozovatel dráhy a dopravce je oprávněn v ochranném pásmu dráhy vstupovat na cizí pozemky, popřípadě na stavby na nich stojící, za účelem oprav, údržby a provozování dráhy, odstraňování následků nehod nebo poškození dráhy a za účelem odstraňování jiných překážek omezujících provozování drážní dopravy. Přitom je povinen dbát toho, aby užívání pozemků, popřípadě staveb na nich stojících, bylo co nejméně rušeno a aby vstupem a činnostmi nevznikly škody, kterým je možno zabránit. Výkon těchto oprávnění musí být omezen na nezbytnou dobu a nezbytnou míru. Tímto ustanovením není dotčeno právo na náhradu škody podle občanského zákoníku.
(3) Provozovatel dráhy a dopravce je oprávněn ve stavu nouze nebo v naléhavém veřejném zájmu na provozování dráhy nebo na provozování drážní dopravy na nezbytnou dobu v nezbytné míře a za náhradu použít nemovitost vlastníka v ochranném pásmu dráhy, nelze-li dosáhnout účelu jinak.
(4) Vlastník nemovitosti přilehlé k dráze tramvajové nebo dráze trolejbusové je v nezbytně nutných případech na nezbytnou dobu povinen za jednorázovou úhradu strpět omezení vlastnického práva ke své nemovitosti spočívající v umístění a provozování pevných trakčních, signalizačních nebo zabezpečovacích zařízení. Rozhodnutí o omezení vlastnického práva a o výši úhrady vydává na návrh provozovatele dráhy tramvajové nebo trolejbusové drážní správní úřad. Provozovatel dráhy je povinen při umístění a odstranění tohoto zařízení na cizí nemovitosti uvést nemovitost při ukončení prací do původního stavu, a není-li to možné s ohledem na povahu provedených prací, do stavu odpovídajícího původnímu účelu nebo užití dotčené nemovitosti.
§ 10
Ochrana dráhy
(1) Vlastníci nemovitosti v sousedství dráhy jsou povinni strpět, aby na jejich pozemcích byla provedena nezbytná opatření k zabránění sesuvů půdy, padání kamenů, lavin a stromů nebo jejich částí, vznikne-li toto nebezpečí výstavbou nebo provozem dráhy nebo přírodními vlivy; vznikne-li toto nebezpečí z jednání těchto vlastníků, jsou povinni učinit nezbytná opatření na svůj náklad. O rozsahu a způsobu provedení nezbytných opatření a o tom, kdo je provede, rozhodne drážní správní úřad.
(2) Drážní správní úřad zjišťuje zdroje ohrožování dráhy a zdroje rušení drážního provozu na nich. Zjistí-li zdroj ohrožení jiný, než je uveden v odstavci 1, nařídí drážní správní úřad jeho provozovateli nebo vlastníku odstranění zdroje tohoto ohrožení. Nevyhoví-li provozovatel nebo vlastník zdroje ohrožení, drážní správní úřad rozhodne o odstranění zdroje ohrožení na jeho náklady.
**********************
Teď jde o to, kdo je např. "vlastníkem" pozemků podél trati, pokud se jedná o majetek státu, zda nese odpovědnost SŽDC s.o. nebo Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.
U "soukromých" vlastníků by to neměl být problém. Jenže pro DÚ je jendodušší patlat se v pseudořízení Pendolina "třetí osobou" než vyrazit do terénu a procházet tratě a hledat zdroje ohrožování dráhy.
http://img4.imgup.eu/DSC06957.JPG
http://img6.imgup.eu/DSC06958.JPG
http://img7.imgup.eu/DSC06959.JPG
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.