..: Ústecký kraj zruší vlakovou dopravu na Lovosicku :..

Ilustrační obrázekÚstí n. L. - I přes dlouhodobé úsilí starostů obcí na Lovosicku zruší Ústecký kraj osobní železniční dopravu na trati 113 Lovosice - Most. Definitivně o tom rozhodli krajší zastupitelé na svém zasedání ve středu 7. listopadu. Od 9. prosince tak budou obyvatelé regionu moci využívat na cesty do školy nebo do zaměstnání pouze autobusy.

Nejedná se přitom o první významnou redukci železniční dopravy v Ústeckém kraji: již v červenci avizoval hejtman Jiří Šulc snížení objemu objednaných výkonů přibližně o 15 procent od začátku platnosti GVD 2007/2008. Krátce poté bylo oznámeno, že kraj od začátku platnosti nového grafikonu zruší železniční spoje na tratích 132 z Oldřichova do Děčína a 137 z Chomutova do Vejprt, načež řada obcí zůstane zcela bez železniční dopravy. V téže době bylo oznámeno, že vlaky od prosince nevyjedou ani na trase z Lovosic do Mostu, kterou se ale pokusili místní zachránit alespoň peticí, kterou podepsalo tři a půl tisíce místních obyvatel. Kraj ji ale nyní odmítl a dal zastavení provozu punc definitivnosti.

Spor o vlaky trvá už několik měsíců

Zástupci obcí přítomni na zasedání netajili své zklamání z rozhodnutí zastupitelů. Nahrazení vlakových spojů autobusy považují za nešťastné. Upozorňují nejen na skutečnost, že osobní železniční doprava je v regionu stále využívaná pro každodenní dojíždění do zaměstnání či škol, ale i na to, že vlaky výrazně usnadňují přesuny lidem s dětskými kočárky nebo jízdními koly. Představitelé kraje ovšem tento postoj nesdílejí. "Kdyby alespoň polovina z těch lidí, kteří petici podepsali, skutečně jezdila vlakem, tak bychom dnes tuto situaci vůbec nemuseli řešit", vzkazuje iniciátorům petice hejtam Jiří Šulc.

Krajský úřad kritiku odmítá

Kraj dále argumentuje tím, že provoz vlaků je skoro dvakrát dražší než u autobusů, přičemž jimi ale jezdí méně lidí. Odkazuje se rovněž na platnou legislativu Evropské unie, která zakazuje souběhy konkurenčních druhů dotované veřejné dopravy na stejných trasách. "Někde v kraji jsme zrušili autobusy, a tak je logické, že někde zase nebudeme objednávat vlaky," dodává Jiří Šulc.

V roce 2006 Ústecký kraj dotoval osobní železniční dopravu částkou 335 mil. Kč. Příspěvek na provoz autobusů činil přibližně 60 % této částky - 269,6 mil. Kč. Schválený rozpočet pro rok 2007 přinesl navýšení objemu dotací v obou sektorech veřejné dopravy - pro České dráhy byla vyčleněna částka 375 mil. Kč, autobusoví dopravci by měli dostat 288 milionů. I přesto dochází v kraji již poněkolikáté k redukci výkonů ve veřejné dopravě.

Obce budou hledat náhradní řešení

Zástupci postižených obcí se ovšem nevzdávají a v průběhu příštího roku jsou rozhodnuti pokusit se najít alternativní způsob financování osobní vlakové dopravy i bez krajských dotací na základní dopravní obslužnot. Určité možnosti by v tomto směru mohly poskytovat nové dotační programy Evropské unie pro období let 2007-2013, domnívá se Josef Seifert, starosta obce Třebivlice.

Využití evropských dotací pro zachování regionální vlakové dopravy přitom není nereálné - např. jen v rámci Regionálního operačního programu NUTS II Severozápad pro období 2007-2013 je pro prioritní osu Doprava předběžně alokováno více než 35 % veškerých zdrojů programu, tedy přibližně 262 milionů eur. Podstatná část těchto prostředků bude určena především na dobudování a rekonstrukci silniční sítě v kraji, nicméně obce i tak mohou zaměřit na oblast podpory "Rozvoj dopravní obslužnosti", která mj. klade důraz na ekologizaci veřejné dopravy a zlepšování dopravní dostupnosti pro všechny skupiny obyvatel. Nebude-li takto financovaný provoz vlastních vlakových spojů vykazovat vyšší příjmy, mají žadatelé nárok na podporu ve výši až 85 procent nákladů; nicméně i tak se obce budou muset na financování podílet z vlastních zdrojů. Nezodpovězenou otázku zatím představuje i dlouhodobá udržitelnost projektu po ukončení finanční podpory ze strukturálních fondů EU. Obce na Lovosicku se ale zatím mohou částečně inspirovat projektem Železnice Desná, jenž už několik let úspěšně realizuje Svazek obcí údolí Desné s napojením na Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje.

zdroj: Česká televize, Ústecký kraj, Regionální operační program NUTS II Severozápad a související dokumentace

Doporučený materiál: Problematika IDS v ČR


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.11.2007 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Jízdní řád

Ďalšie z regiónu ČR Ústecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ JnR 
10.11.2007 (10:16)  
xAnri05: Dá se ten evropský předpis najít někde na internetu?
dopisovateľ alebo člen ŽP Railfort  mail  
10.11.2007 (10:12)  
Nelíbí se mi formulace, že kraj "zrušil osobní dopravu", když pouze "zastavil její dotování". Je to zavádějící hlavně z hlediska možného budoucího vývoje.
10.11.2007 (9:25)  
http://www.oil-price.net/index.php?lang=de
http://zlomropy.blogspot.com/
Jen aby nám ty koleje zůstaly, budou se brzo hodit, dráty se už natáhnou.
Apropo - kdy budou krajské volby?
registrovaný užívateľ otiko 
10.11.2007 (9:24)  
nebylo by levnější nežli dotovat ČD, platit lidem z těch postižených obcí taxíky ? ?
registrovaný užívateľ xAnri05  mail  
10.11.2007 (9:08)  
LapiCB: u CD tentokrat urcite ne! Kraji jde bezesporu o to, jak lokalky zlikvidovat, a nic mu v tom nezabrani.
Dukazem budiz napr.: predchozi systematicka destrukce JR, pokrouceny vyklad evropske legislaty k soubehum* ci usetreni nekolika malo milionu**.

*Pozn.: soubehy existuji i jinde a mohou existovat (viz clanek), cetl jsem ten evropsky predpis, ktery to za urcitych podminek (napr. ekologie) vyslovne dovoluje
**Pozn.: podobnych uspor by se dosahlo i nahrazenim nevyuzivanych "dlouhych" souprav na hlavnich tratich ve vecernich ci rannich hodinach (kraj se ani nepokusil to spocitat)
registrovaný užívateľ LapiCB  mail  
10.11.2007 (8:28)  
No já bych nehledal chybu pouze na straně kraje, ale také ČD, musí se přeci chovat trochu jako obchodníci!!!
dopisovateľ alebo člen ŽP Miloš  mail  
10.11.2007 (8:10)  
Nemůžu říci nic jiného, že dnešní svět je jen o penězích a o schopné vládě, bohužel ani jedno Česká republika nemá!
Jak se může po těch kolejích jezdit víc než sto let a najednou šmitec... Tolik párů vlaků za den a najednou žádný. Skoro jako kdysi na trati 257...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko