..: Olomoucký kraj pokutuje České dráhy za zpoždění vlaků :..

Ilustrační obrázek Olomouc - Olomoucký kraj zakročil proti zpožďování vlaků ve svém regionu. ČD udělí pokutu ve výši asi 5,4 milionu korun. Je to vůbec poprvé v Česku, co se kraj takto postavil železnici. Hejtmanství opatření už schválilo, chybí mu jen podpis. Podle radního Petra Poláška pak musí ČD peníze uhradit v řádu několika dnů. "Rozhodli jsme se tak na základě výkazů, které nám dodávají samy České dráhy. Za květen bylo zpožděných asi 16 spojů, v září kolem 50," říká Polášek. Nejčastěji jde o vlaky na trase Nezamyslice - Olomouc, nebo spoje na Hranicku.

Některé vlaky byly dopravcem dokonce odřeknuty, tedy vůbec nevyrazily na trať. Sledují se přitom jen zpoždění delší než 15 minut. Nepostihují se ani zpoždění, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. ČD se o pokutě dozvěděly z médií. Podle mluvčího Ondřeje Kubaly proto neznají podrobnosti o jednání zastupitelstva, ani důvody uložení pokuty. Tvrdí, že nejsou výsledky špatné. "Například v měsíci září jsme jízdní řád v osobní dopravě v celé republice plnili na 87,1%. S ohledem na rozsáhlou stavební činnost, kterou na kolejích provádí stát, je to velmi dobrý výsledek," uvádí Kubala. Radní Polášek připouští, že chápe zásah vyšší moci, jako je rekonstrukce koridorů. Důvodem zpoždění ale prý v řadě případů bylo pozdní přistavení soupravy či pozdní nástup personálu. Olomoucké hejtmanství může pokutu udělit, protože sankční podmínky zahrnulo do smlouvy o provozování spojů. Kraj ročně přispívá na tzv. prokazatelnou ztrátu asi 350 miliony korun.

Kde není smlouva, není pokuta

Ne každý kraj ale na případné sankce myslel. To je případ Pardubic. "Současná smlouva nám neumožňuje sankcionovat ČD. Nová smlouva se bude sestavovat v prosinci, podepisovat v lednu, a zatím nevíme, zda do ní možnost sankcí vložíme," řekl serveru iDNES Ondřej Tušl z tiskového oddělení Pardubického kraje. Drobné problémy se zpožděním mají i na Ústecku, smlouva ale neumožňuje ČD pokutovat. Mluvčí krajského úřadu Veronika Kindlová uvádí, že uvažují o tom, že to změní, ale to by mohlo jít až od roku 2009, do té doby platí současná 30 smlouva. Na regionální tratě přispívá kraj drahám 375 milionů korun.

Naproti tomu v jiných regionech se zpožděním problémy nemají. "My o pokutě neuvažujeme. Zpoždění jsou v přijatelné míře a dána především technologickými problémy," uvedl Petr Vinklář z tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.

Podobně se chovají v Českých Budějovicích. Mluvčí Maria Ptáčková sděluje, že kraj v příštím roce přispěje drahám 328 milionů korun. "Připravujeme zpřesňování smlouvy tak, aby se zlepšila kultura cestování. Chceme tlačit na vyšší kvalitu cestování, to znamená, že budeme požadovat například lepší stav a čistotu vagonů," nepřímo vyvrátila sankce za zpoždění. Někteří Jihočeši však s tím, že vlaky jezdí přesně podle jízdního řádu, nesouhlasí. "Jedná se o absolutní nesmysl. Jen v posledním týdnu má vlak z Ražic do Tábora zpoždění téměř každý den zhruba 20 minut. Za poslední více než rok odjel vlak do Tábora pouze ve dvou případech na čas. Ve zbylých případech se zpozdí," říká cestující Michal Vrkoč.

zdroj: Deník a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 11.11.2007 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Přema 
11.11.2007 (9:05)  
Mimo téma: K článku je přiložená pěkná fotka! A zdá se mi to nebo má ten vozík nakreslenou pusu?
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
11.11.2007 (8:17)  
O čem se tady sakra bavíme?
Opravy tratí=stát z rozpočtu
Dotace od krajů=stát z rozpočtu
Provozování dráhy=stát z rozpočtu (+nasraní cestující)

Krásný troúhelník, že?

Jinak snaha kraje je pro mne pochopitelná (protože se k němu dostane více peněz ze st. rozp.)
Vlaky budou jezdit pořád stejně, protože tam budou pracovat pořád stejní lempli. (Tímo se omlouvám těm, co se snaží)
11.11.2007 (7:59)  
Na jednu stranu to je blbost, když ČD jezdí po troskách čehosi, co před sto lety bylo moderní dopravní infrastrukturou, ale na druhou snahu v polovině případů není vidět ani snaha a to pak vypadá, že ČD zaměstnává stádo blbů. Například v úseku Praha - Beroun je tak hustá doprava, že při 5 minutách sekyry vzniká rovnoběžný grafikon a rychlíky jezdí hezky za žabotlamami. Předjetí se nekoná, protože to prakticky znamená 10 minut pro žabotlamu navíc (není zde autoblok)a už by nestíhala včas obrat. Takže R dostane 5-10 minut a jinde si to spravte. Ještěže se postaví ten tunel.

S výlukami na jednokolejkách je to jasné, to je průser všeobecně známý.

S výlukami na dvojkolejkách jsem několikrát urgoval, aby to někde viselo, protože to udělá i větší paseku než náhradní autobusová doprava. Poté, co jsem je u nás dořval, když kvůli tomu, že provezli jeden R bez 3 minut zpoždění sekli další 4 Os a 2 R o 110 minut celkem navíc se přeci snaží rozložit zpoždění tak, aby nebylo na vlaku víc jak 15 minut. Druhá věc je to, zda jsou cestující informováni, nebo ne. Bohužel informovanost o výlukách se podstatně zlepšila, ale natruc se pořád neinformuje o výlukách na dvojkolejkách.
Kouknul jsem nedávno na slovenské informace a tam je to napsáno velmi podrobně včetně čísla koleje a co se na ní děje (oprava kolejí, mostů, trakčního vedení...).

Takže pokuta by se neměla týkat jen dopravce, ale hlavně správce, který necítí potřebu minimalizovat a efektivně využívat výluky. Třeba si v klidu dá 14 dní výluku na dvojkolejce pro řezání křoví.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko