..: Olomoucký kraj pokutuje České dráhy za zpoždění vlaků :..

Ilustrační obrázek Olomouc - Olomoucký kraj zakročil proti zpožďování vlaků ve svém regionu. ČD udělí pokutu ve výši asi 5,4 milionu korun. Je to vůbec poprvé v Česku, co se kraj takto postavil železnici. Hejtmanství opatření už schválilo, chybí mu jen podpis. Podle radního Petra Poláška pak musí ČD peníze uhradit v řádu několika dnů. "Rozhodli jsme se tak na základě výkazů, které nám dodávají samy České dráhy. Za květen bylo zpožděných asi 16 spojů, v září kolem 50," říká Polášek. Nejčastěji jde o vlaky na trase Nezamyslice - Olomouc, nebo spoje na Hranicku.

Některé vlaky byly dopravcem dokonce odřeknuty, tedy vůbec nevyrazily na trať. Sledují se přitom jen zpoždění delší než 15 minut. Nepostihují se ani zpoždění, na něž se vztahuje tzv. vyšší moc, tedy nejen živelné pohromy, ale i stavby na koridoru. ČD se o pokutě dozvěděly z médií. Podle mluvčího Ondřeje Kubaly proto neznají podrobnosti o jednání zastupitelstva, ani důvody uložení pokuty. Tvrdí, že nejsou výsledky špatné. "Například v měsíci září jsme jízdní řád v osobní dopravě v celé republice plnili na 87,1%. S ohledem na rozsáhlou stavební činnost, kterou na kolejích provádí stát, je to velmi dobrý výsledek," uvádí Kubala. Radní Polášek připouští, že chápe zásah vyšší moci, jako je rekonstrukce koridorů. Důvodem zpoždění ale prý v řadě případů bylo pozdní přistavení soupravy či pozdní nástup personálu. Olomoucké hejtmanství může pokutu udělit, protože sankční podmínky zahrnulo do smlouvy o provozování spojů. Kraj ročně přispívá na tzv. prokazatelnou ztrátu asi 350 miliony korun.

Kde není smlouva, není pokuta

Ne každý kraj ale na případné sankce myslel. To je případ Pardubic. "Současná smlouva nám neumožňuje sankcionovat ČD. Nová smlouva se bude sestavovat v prosinci, podepisovat v lednu, a zatím nevíme, zda do ní možnost sankcí vložíme," řekl serveru iDNES Ondřej Tušl z tiskového oddělení Pardubického kraje. Drobné problémy se zpožděním mají i na Ústecku, smlouva ale neumožňuje ČD pokutovat. Mluvčí krajského úřadu Veronika Kindlová uvádí, že uvažují o tom, že to změní, ale to by mohlo jít až od roku 2009, do té doby platí současná 30 smlouva. Na regionální tratě přispívá kraj drahám 375 milionů korun.

Naproti tomu v jiných regionech se zpožděním problémy nemají. "My o pokutě neuvažujeme. Zpoždění jsou v přijatelné míře a dána především technologickými problémy," uvedl Petr Vinklář z tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.

Podobně se chovají v Českých Budějovicích. Mluvčí Maria Ptáčková sděluje, že kraj v příštím roce přispěje drahám 328 milionů korun. "Připravujeme zpřesňování smlouvy tak, aby se zlepšila kultura cestování. Chceme tlačit na vyšší kvalitu cestování, to znamená, že budeme požadovat například lepší stav a čistotu vagonů," nepřímo vyvrátila sankce za zpoždění. Někteří Jihočeši však s tím, že vlaky jezdí přesně podle jízdního řádu, nesouhlasí. "Jedná se o absolutní nesmysl. Jen v posledním týdnu má vlak z Ražic do Tábora zpoždění téměř každý den zhruba 20 minut. Za poslední více než rok odjel vlak do Tábora pouze ve dvou případech na čas. Ve zbylých případech se zpozdí," říká cestující Michal Vrkoč.

zdroj: Deník a iDNES


Adys Poslat mail autorovi | 11.11.2007 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel pz 
11.11.2007 (13:00)  
ČD je dostatečně v předstihu informována o pracích na tratích (pokud se nejedná o havárii, kterou je třeba řešit ihned). Proto mohou podle toho upravit (výukový) JŘ. Koridory se nezačaly stavět letos, takže zkušenosti tu již jsou. Chce to jen chtít. Proto je pokuta oprávněná. Divím se však, že ujednání o sankcích za porušení smlouvy nemají všechny kraje!! To je školácká chyba!!
11.11.2007 (12:29)  
A ještě k vlaku z Ražic do Tábora:
Pokud by odjel včas, tak by byl absolutně prázdný, protože z Ražic nikdo nejezdí, jedná se především o přestup z rychlíku od Plzně. A ten zejména při výlukách včas nejezdí (příští rok budou v Plzni ještě kratší čekačky, takže mimo výluky by se to mělo zlepšit).
11.11.2007 (12:26)  
JnR:
Dopravci (tedy i ČD) by podle vás měli SŽDC sankcionovat za co? Bohužel, veškeré výlukové činnosti padají na vrub dopravců, kteří nesou jejich následky a musí se s nimi nějak vypořádat (včetně případné NAD).
Zákon to prakticky nijak neřeší, takže i případný Jančura by se nejspíš mohl akorát tak vztekat, ale bylo by mu to houby platné. Navíc pokud někdo někdo začne při řízení dopravy striktně vyžadovat dodržování právních norem a platných dopravních předpisů (tedy NeXák dostane přednost před osobákem apod.), tak si jistě dokážete představit, jak ot pak bude vypadat.
registrovaný uživatel LapiCB  mail  
11.11.2007 (12:09)  
JnR: Jistě, teoreticky ano, ALE... Viz. můj příspěvek níže
11.11.2007 (11:57)  
TY VAGONY TO JE DOBRY NAPAD
11.11.2007 (11:53)  
Jirka Panther: Ono se uz vi na 100%, ze se bude mezi Phou a Berounem ten tunel stavet? Nevite prosim, kde je o tom nejake podrobne info? diky, Honza
registrovaný uživatel JnR 
11.11.2007 (11:47)  
Konečně se některý kraj snaží hlídat, co dostává za svoje peníze.

Pokud je vina za zpoždění na straně SŽDC, pak by zase ČD měly pokutovat SŽDC. Mají snad sepsanou smlouvu, na základě které má SŽDC poskytovat ČD sjízdnou dopravní cestu ve smluvenou dobu. Pokud to SŽDC neplní, pak mají mít ČD právo je pokutovat.
registrovaný uživatel zaosai  mail  
11.11.2007 (11:13)  
Pokud bude takový katastrofální technický stav vozidel a k tomu ještě tak ostré obraty v koncových stanicích,tak se není čemu divit.Upřednostňuje se až nelogické ekonomické využití vozidel i personálu a potom to dopadne takto - pokuty za zpoždění.Když se podíváte do vydávaných oprav k JŘ,tak nejvíc jich je z Moravy.
registrovaný uživatel serpik 
11.11.2007 (11:12)  
násoska: třeba kdyby ty vlaky jezdli jak mají, tak by zádné ujeté připoje nebyli ;-)
Asi většina z nás by prsakala, kdyby si něco objednala a ono by to mělo nějakou vadu na kráse. A většina z nás by určitě neprskala kvůli tomu, aby se zviditelnila.
ČD podepsali nějakou smlouvu a teď se někteří naráz diví, že ji mají dodržovat.

Mmch v Údálostech komentařích se nějaká ženská z ČD vymlouvala, že většina zpoždění nad 15! minut vznikla stavbou na koridoru. Jen nějak zapoměla dotat (nebo jí to neřekly), že tam byl (je) i nějaký výlukový jízdní řád, který by s tím mohl počítal.
11.11.2007 (9:11)  
Ta pokuta je pěkná pitomost - je to jenom snaha o rádoby zviditelnění se a dělání dojmu jak se nestarají - výsledný efekt pro mne jako cestujícího co často přestupuje budou jenom ujeté přípoje.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko