..: Stávky omezují dopravu v celé Evropě :..

Ilustrační obrázekBerlín Železniční doprava na západě Evropy se zmítá v chaosu. Ve Francii od včerejšího večera jezdí vlaky jen v omezeném rozsahu, spoje do Španělska a Itálie nejedou vůbec. Příčinou je stávka odborářů proti chystané penzijní reformě. Do Belgie, Nizozemí a Německa jezdí jen asi polovina spojů a ještě s možností přesměrování do jiné cílové stanice. Jen málo se stávka dotkla spojů do Velké Británie. Aby toho nebylo málo, stávka se dnes dopoledne opět vrátila i na německé koleje.

Německo

Od 2 hodin v noci až do 11 hodin dopoledne stávkovali odboráři GDL na všech regionálních tratích a S-Bahn. Stávka se proto dotkla téměř 75 % spojů; cesta, která obvykle zabere pouhých 30 minut, dnes leckdy zabrala i jednu a půl hodiny. Naprostá většina všech spojů u velkých města byla odřeknuta, a když už jela, tak výrazně přeplněná oproti normálním dnům. Kolaps se následně přelil i na silnice. Dle DB by se vše mělo vrátit do původních kolejí až v průběhu pátečního večera.

Stávka se sice dálkové dopravy tolik nedotkla, přesto ČD jednu mimořádnost zaznamenaly. Rychlík R 451 z Mnichova do Prahy si vezl už od začátku své cesty devadesátiminutové zpoždění, a tak musela z Plzně vyrazit náhradní souprava, která odvezla cestující mířící ze západočeské metropole.

Francie

Francouzští železničáři vstoupili do stávky ve středu večer na protest proti chystané reformě penzí ve veřejném sektoru. Provoz na drahách se má normalizovat až během pátku. Chaos na dráze byl tak velký, že francouzská média mluví o "černém čtvrtku". Vyjednávání je zároveň prvním velkým měřením sil mezi odbory a novým prezidentem Nicolasem Sarkozym.

Odbory protestují proti vládnímu záměru zrušit preferenční penzijní systém pro některé kategorie státních zaměstnanců včetně železničářů, pracovníků metra nebo energetických společností EDF a GDF. Ti mohou nyní odejít do penze po odpracování 37,5 roku, zatímco ostatní až po 40 letech. Sarkozy prohlašuje, že toto privilegium už nemá žádné oprávnění. Jeho záměr má podporu většiny veřejnosti, ale paradoxně nejnovější průzkumy ukázaly, že mírně nadpoloviční většina Francouzů považuje nynější protestní akce za oprávněné. O zrušení penzijních privilegií se už v roce 1995 pokusila tehdejší vlády premiéra Alaina Juppého. Pod tlakem stávek a protestů se toho nakonec musela vzdát.

zdroj: Bahnworld.info ; Česká Televize. Doplnil JTB.


BAHN | 18.10.2007 (18:59)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti

Ďalšie z regiónu Evropa


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ mašinka  mail  
20.10.2007 (21:43)  
Každý chce přidat. Nejen strojvedoucí a stávka je jediné právo námezdního dělníka. Naše ČD stávkám předešli. Část fírů a nejen těch propustili a zbytek si přesčasovou prací zvýší plat. V Německu a Francii by tento systém neprošel a proto ty stávky.
20.10.2007 (20:30)  
Neznám situaci ve Francii,ale velmi dobře znám situaci,ve které se ocitají strojvedoucí a ostatní zaměstnanci v železniční a městské dopravě.Oboje jsem si vyzkoušel na vlastní kůži.A když mne v 58 letech vyhodili,na štěstí do předčasného důchodu,byl jsem rád že jsem ještě živ a relativně zdráv.A to předpokládám,že Francii,několikrát větší než Česká republika,je obtížnost takové služby ještě vyšší.Takže přeji všem,nejen železničářům,aby se nedali a bojovali za své výhody.Generální ředitelé a pod.si ,,mastí kapsy",(pro ně peníze na stromě asi rostou),proč by na to měl doplácet věrný a poctivý služebník.
registrovaný užívateľ M 
20.10.2007 (9:55)  
Asi tak...
registrovaný užívateľ Bovlk 
19.10.2007 (22:14)  
V navrzich odboru a dalsich "obrancu pracujicich" bych rozlisil dve veci: legitimitu a rozumnost. Ze se vyjadruji legitimni urcite je, otazka zni, zda se vyjadruji rozumne. Neznam situaci ve Francii, ale z nekterych ceskych obrancu pracujicich, ktere osobne znam, mam dojem, ze si predstavuji, ze penize rostou na strome.
19.10.2007 (21:06)  
Ad M:k řešení ekonomických otázek,majících dopad na členy odborů se odbory vyjadřují zcela legitimně.Je to logicky jejich hlavní úloha.A jestliže se ekonomické otázky mají řešit v neprospěch odborářů-jako třeba nyní ve Francii-tak se odbory nejen vyjadřují,ale pořádají i rozsáhlé nátlakové akce.Je to jejich právo.To musel uznat i premiér Alain Jupéé v roce 1995.
registrovaný užívateľ M 
19.10.2007 (19:28)  
Tak prijde mi logicke, ze k ZP se odbory vyjadruji a nikdo s tim nema problem. Prijde mi nelogicke, kdyz se odbory natlakove vyjadruji k reseni ekonomickych otazek...
19.10.2007 (16:52)  
Ad Dispatcher:

Nelžete. Kdyby se neschválil nový ZP, nestalo by se vůbec nic, pořád by platil ten stávající. To že ODS chce co nejširší smluvní volnost je u pravicové strany těžko překvapivé.
19.10.2007 (13:17)  
Ad foxx:

A díku komu si myslíte, že tady ten zákoník práce ještě je ? Bylo to především odbory, které ho připomínkovaly a tlačily na soc. dem. aby ho protlačili ještě za jejich vlády. O veřejném tajemství, že byl ve stole šuplíkový návrh zákoníku práce pro vládu ODS vymyšlený Svazem průmyslu a dopravy (to jsou taky v podstatě odboráři, jenomže modří) je asi zbytečné mluvit, protože odbory jaksi nejsou IN.
registrovaný užívateľ BAHN 
19.10.2007 (12:48)  
Ale notak pánové ... Vždyť každý představitel státu, nebo poslanic si každoročně přidávají o 15-30% více na platu. A je to zcela zbytečné. Takto se zbytečně rozmrhá cca 2% státního rozpočtu u nás v ČR. Takže ve Francii či Německu těžko říci, kolik je to % státního rozpočtu. Ale i tak se zbytečně rozhazují platy ve státní sféře nepotřebným pracovníkům (ČD,a.s. jich vlastní na 10 tisíc - ročně okolo 2,4 miliary korun dle Statistiků k 1.12.2005 při 58 tisících pracujících) Kolik by se tímto ušetřilo? Kolik ve Francii efektivnější prací, méně přebytečných lidí zbytečné odměny pro nic a za nic - víz ČEZ atd ...
registrovaný užívateľ Foxx  mail  
19.10.2007 (12:20)  
Glagol,M : asi tak, máme rok 2007, doba vykořisťování proletariátu zlým kapitalistou je dávno pryč. Takové věci dnes řeší zákoník práce.
Spíš mi příjde že jedinou jejich starostí je vyhádat co největší nárůst platů. O peníze jde vždy až v prní řadě.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko