..: Drážní inspekce si posvítí na Fittipaldiho :..

Ilustrační obrázekPraha - Měl to být další dobrý reklamní tah. Legendární pilot Formule 1 řídí po nejrychlejších monopostech své doby i vlajkovou loď Českých drah. Účinkování Emersona Fittipaldiho za kontrolérem českého pendolina ale zřejmě bude mít dohru před Drážní inspekcí. Té se nezdá, že mohl vlak plný cestujících řídit šedesátiletý Brazilec, který neví zhola nic o drážních předpisech. Řízení pendolina si zřejmě vyzkoušeli i další závodníci Tomáš Enge a Jarek Janiš. Oba mladí Češi také cestou do Brna zviditelňovali celý formulový seriál A1 GP i jeho brněnský závod, jehož jsou ČD partnerem. Minimálně Enge přiznal, že opravdu sám řídil.

O to, že se z již takřka tuctové reklamní akce vlaků SC Pendolino stala aféra, se postaral nejsledovanější český zpravodajský server iDnes.cz. Na zjevné porušení drážních předpisů jej upozornil jeden ze čtenářů a skandál byl na světě. Drážní inspekce nyní hodlá prověřit počínání drah a je možné, že jej shledá nepřípustným. Inspekce i Drážní úřad přitom doposud excesy kolem pendolin spíše tolerovali, například za porušení traťové i konstrukční rychlosti při pokusu o rychlostní rekord nakonec udělil DÚ jen symbolickou pokutu. Pendolino se přitom tehdy řítilo rychlostí 237 km/h, ačkoli běžná traťová rychlost byla bezmála o osmdesát kilometrů nižší a výjimečně povolená testovací 230 km/h.

Mluvčí ČD Ondřej Kubala považuje stížnosti serveru za neopodstatněné. "Fittipaldi si tam sedl jen kvůli fotografování. Pouze seděl, v žádném případě neřídil," citoval Kubalu iDnes. Strojvedoucí prý byl po celou dobu vedle něj, navíc ještě spolu s dalším kolegou.

Je sice možné, že Fittipaldi skutečně jen pózoval, ačkoli ČD původně neváhaly do tiskové zprávy uvést mnohoznačné "Emerson Fittipaldi si vyzkoušel i práci strojvedoucího." I kdyby zmiňovaná práce strojvedoucího spočívala jen v položení ruky na páku kontroléru, jeden bývalý pilot Formule 1 zřejmě pendolino opravdu řídil.

"Přidával jsem a ubíral rychlost, strojvedoucí mi vše vysvětlil. Ujel jsem asi 10 kilometrů," přiznal iDnesu bezelstně jedenatřicetiletý Tomáš Enge. "Ze začátku jsem byl trochu nesvůj, protože jsme jeli 160 kilometrů za hodinu a sloupy elektrického vedení ubíhají docela rychle. Kdyby bylo něco na kolejích, tak bych ani nemohl uhnout. Ale zvykl jsem si," nezastíral Enge, že opravdu řídil. I jeho účinkování přitom zkoušel Kubala bagatelizovat a popírat, po zjištění Engeho přiznání ale zmírnil. "V takový okamžik je vlak pod ochranou automatického strojvůdce," prohlásil záhy Kubala. O působení třetího závodníka Janiše zatím není nic známo.

České dráhy na známých osobnostech postavily svou novou image. Jakmile přišla pendolina do provozu, začaly se objevovat celebrity. Nejprve poslušně mezi cestujícími, později začaly chodit i na stanoviště strojvedoucího. Nikomu to nevadilo, ačkoli řadoví strojvedoucí přibráním svého potomstva či mladých nadšenců na stanoviště často riskují postih ze strany vedení. Na drahách například stále koluje jako odstrašující příklad nedávná výmluvná "stížnost" cestujícího, který se přes internetové stránky ČD zajímal, zda strojvedoucí postupoval správně, když ho na jeho dotaz jako zájemce vzal na stanoviště strojvedoucího. Pohár trpělivosti však zřejmě přetekl a opět u toho byl Tomáš Enge. Ten Enge, jehož kariéru ve Formuli 1 zřejmě definitivně zhatil marihuanový dýchánek a po sérii havárií začíná být v nelibosti i v jiných sériích. Nyní záleží na Drážní inspekci, k jakému závěru dojde. Pokud zjistí, že Enge či Fittipaldi opravdu řídili, celebrit na stanovištích strojvedoucího se zřejmě už nedočkáme. Aspoň ne takto bezelstně stojících na odiv veřejnosti.

zdroj: Článek iDNES.cz, který skandál rozpoutal.


Honza Beránek / JTB | 14.10.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   
24.10.2007 (12:16)  
Já už nejezdím hodně dlouho, ale trvám na svém. Na stanoviště bych nikdy nikoho, kdo tam opravdu nemá co dělat za žádnou cenu nepustil, i kdybych s tím měl na fleku seknout.
23.10.2007 (22:17)  
Ad Ážetďák:už naposledy-je jistý rozdíl mezi svezením kamaráda na stanovišti 810 po lokálce a reklamním svezením VIP na nejprestižnějším vlaku ČD.U toho se motá tolik lidí a je tolik papírů,že popřít existenci oficiálního povolení je prostě absurdní.Zvláště je-li svezeným VIP,cizí státní příslušník a je u toho kameraman.Nevidím jediný důvod,proč by kdyby se něco stalo někdo z managementu v tomto případě pronásledoval strojvedoucího.A protože v tomto případě ono,,kdyby" stejně chybí,věnujme se nějakému hodnotnějšímu tématu.
22.10.2007 (20:44)  
Tak vidíte. A zastrašit kdekoho dnes není pro oprsklý management problém. A policie řekne: Dokumenty nejsou, svědčit taky nikdo nechce, tím pádem nejsou důkazy a případ se odkládá. A na vás si pak management ,,smlsne"!
22.10.2007 (17:21)  
Ad Ážetďák:a vy si opravdu myslíte,že by někdo po střetnutí,na které by doplatili civilisté s povolením vedoucích zaměstnanců prohledával mrtvoly či zraněné,aby jim povolení vytáhl z kapsy?A co druhý strojvedoucí, vlastně kontrolor vozby,jeho svědectví o tom,že povolení, které viděl bylo v pořádku?Že jsem v důchodu jsem rád,ale podle toho,co jsem zažil na dráze za více než tři desetiletí tvrdím,že jakmile by se dokumenty ztratily,je to jasný důkaz toho,že je někdo zničil.Mně se totiž něco podobného stalo.
21.10.2007 (22:49)  
Opakuji znovu: Teorie je na hony vzdálena praxi a praxe by vypadala tak, že byste to odnesl vy, protože veškeré dokumenty by se v případě průšvihu okamžitě ,,ztratily". To jste opravdu tak naivní, že si myslíte, že by se váš nadřízený nechal zavřít za to, že k vám na stanoviště neoprávněně někoho pustil? Jestli ano, tak buďte rád, že už jste v důchodu a nemusíte dělat nikomu fackovacího panáka.
21.10.2007 (20:50)  
Ad Ážetďák:pane,je nutné si uvědomit,jaký je stav:strojvedoucí je výkonný zaměstnanec firmy,v tomto případě ČD.Jestli vedoucí zaměstnanec téže firmy vydá povolení ke vstupu a pobytu na stanoviště strojvedoucího, tak to strojvedoucí musí respektovat(pokud je dodržen předpis).Jestliže je v povolení napsáno,že platí pro konkrétní osobu,tak se dotyčný prostě prokáže průkazem totožnosti a vůbec nemusí být zaměstnancem ČD,rovněž není nutné,aby byl občanem ČR.A pokud by se něco stalo(střetnutí a pod.),tak strojvedoucí za osobu s povolením nezodpovídá.Proto nechápu úvahy o právním zastoupení,vždyť v tomto případě se nejedná o civilistu, který na stanovišti neměl co dělat,ale o osobu,která měla platné povolení ke vstupu od vedoucího zaměstnance ČD.A vydání takového povolení není problémen prokázat,takže ono padající h.... na strojvedoucího nedopadne.
21.10.2007 (20:33)  
Já jsem pro to, s tímhle okamžitě a navždy přestat! A pokud by někdo nemohl dál žít bez toho, že by si zkusil řídit lokomotivu, nechť si pronajme okruh v Cerhenicích, projde nějakým základním školením a je mu zapůjčeno vozidlo, které bude možno dálkově kontrolovat.
registrovaný uživatel PES38 
21.10.2007 (19:36)  
Já jsem pro to dát V.I.P. nebo civilům podepsat revers a ať jedou na vlastní nebezpeční. Pokud by se jim něco stalo, mohli by si za to oni sami a nikdo by jim nic nedal a nemusel se z ničeho zpovídat.
21.10.2007 (10:51)  
A ještě něco. Existuje dnes někdo, kdo je oprávněn mi nařídit, abych do kabiny naložil civilistu, který tam evidentně nemá co dělat? A pokud existuje, kdo mi zaručí, že v případě nehody se z odpovědnosti nevyvlékne? Jak je takový případ legislativně ošetřen? (Úraz s trvalými následky, nebo smrt)? Co na to příslušná pojišťovna, pokud ten dotyčný vůbec nějak pojištěn je? Co bude ten ,,odpovědný" dělat, když se na něj sesypou pozůstalí a budou chtít několikamilionové odškodné? Že se tentokrát čirou náhodou nic nestalo, neznamená, že zítra nemůže k tragedii dojít!
21.10.2007 (10:45)  
Šedá je teorie a zelený strom života (Goethe). Věřte tomu, že pokud se něco stane, bude to o tom, kdo bude mít lepšího právníka, protože se velmi rychle zjistí, že ten postižený s vámi jel neoprávněně. Taková je realita,,právního" státu, kterým ČR po sametu je. Jinak řečeno, ať se stane cokoli, vždy za to může ten nejnižší. (Za mých mladých let se tomu říkalo zákon padajícího hovna). O tom, že stanoviště strojvedoucího je nejnebezpečnější část vlaku, zejména v zemi, kde běžně padají na koleje vraky aut, házení kamení na jedoucí vlaky je oblíbeným sportem a blikající červená světla na přejezdech řidče velkých vozidel naprosto nevzrušují také není třeba diskutovat, to je prostě smutná realita. Takže, nevím, jak vy, ale pokud by vedle mne v kabině seděl někdo, kdo tam nemá co dělat (a to je každý, kdo není zaměstnancem ČD s příslušným oprávněním), tak s tím vlakem neodjedu, i kdych měl na fleku skončit.
  1 2 3 4 5 ... 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko