..: Brněnské nádraží bude stát na jihu města v roce 2014 :..

Ilustrační obrázekBrno Odsun brněnského nádraží se již zdá být hotovou věcí. Teď se budou muset obyvatelé města připravit na sedm let diskuzí o podobě nového nádraží, omezení a rozkopanou jižní část města. Investoři, kteří budou platit stavbu nového brněnského nádraží, udělali velkou tečku za diskuzí o tom, která varianta je pro vlakové nádraží lepší. A brněnským radním nezbývá nic jiného, než spolupracovat. Jejich rebelie by totiž mohla ohrozit 8,5 miliard korun dotací z Bruselu.

„Budeme pokračovat s projektem, který jsme zahájili už v roce 1994. Není jiná možnost,“ řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Podle zástupců Správy železniční dopravní cesty je pokračování stavbou nového nádraží na jihu také jistá věc. „Už jsme vypracovali první projekty pro Evropskou unii,“ podpořil Kocourkova slova ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj analýza, kterou si nechalo zpracovat město, jasně říká, že z dopravního hlediska je nová odsunutá poloha nádraží výhodná. „Z ostatních poznámek v analýze se necháme poučit a návrhy na zlepšení zkusíme zapracovat do již rozběhnutého projektu,“ dodal Komárek.

Podle Jiřího Mlynáře ze Stavební správy v Olomouci se začne s přípravou přesunu ihned. „Do konce roku vypracuje ministerstvo dopravy technicko - ekonomické zadání, pak bude rok a půl trvat, než se vyberou firmy, které nádraží postaví. Nejpozději v roce 2009 se může začít stavět. Za pět let by pak mohli Brňané odjíždět do evropských zemí z nového nádraží,“ upřesnil Mlynář.

Projekt, který měl původně stát třicet miliard korun, úředníci po důkladném přepočítání zlevnili o deset miliard. „Rozpočet na tuto stavbu by neměl přesáhnout dvacet miliard korun. Šestimiliardovou budovu nádraží bude muset zaplatit město, kraj a České dráhy. Evropské peníze budou určeny především na stavbu tratě,“ řekl primátor Roman Onderka.

Původně byla ve hře i tzv. přisunutá varianta, která by nádraží odsunula jen o 200 metrů. Šance na její realizaci i šance odpůrců samotného odsunu nádraží jsou ale po rozhodujícím zasedání grémia téměř nulové.

Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté. Podle Onderky se ale vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.

V evropských penězích je slabé místo projektu i podle odpůrců odsunu. Jejich závěry však nejsou jednotné. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.

Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.

zdroj: Bahnworld.info, iDNES, ČTK; doplnil -výpravčí- a JTB


BAHN | 11.9.2007 (18:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user Přema 
13.09.2007 (17:45)  
SergeS: Taťka pamatuje Brno jaké bylo za komunistů a pamatuje jak chodil do Prioru (dnes Tesco u nádraží) a jak chodil těmi myšími dírami pod nádražím a tam a oni to chtějí bourat? Dyť to Brno je tím charakteritické připojením na MHD atd. Oni jsou fakt blbý...
13.09.2007 (14:58)  
Když už se zde vzpomněla Praha nedá mi to, nevzpomenout na krále Karla IV. Tento král, když stavěl Nové město, překonával bariéru rozdělující Nové a Staré město - totiž Vltavu. Vyřešil to tím, že postavil most, který tyto dvě části města spojit a slouží pro pěší dodnes.
Nyní se tvrdí, že nádraží v Brně tvoří bariéru, že jeden průchod je trvale uzavřen. Že se bude bourat Tesco, přitom ve variantě nádraží v centru by bylo zachováno. Že v blízkosti nádraží v centru není nákupní centrum, a co je potom TESCO? Že do nádraží v centru nelze zaústit VRT jinak než dlouhým tunelem, který zůstane na tom samém místě i pro odsunutou polohu. Že by se muselo moc bourat a i obytné budovy, přitom triangl v Židenicích má snad být rekonstruován - pro zvětšení oblouků se bourat bude muset.
Smutné :(
13.09.2007 (11:26)  
Přesný. Pole je tam proto, že prostě po nějakých nových centrech neni poptávka, a to se nezmění ani kdyby se nádraží posunulo až do Břeclavi. Pražskej Karlín za Negrelliho viaduktem, bejvalej ranžír Těšnova, byla taky skladištní step, a najednou tam vyrostly baráky jak kráva, ani ten viadukt bariérovej nemusel nikdo zbourat (stačilo jen vyklidit squattovaný oblouky).
13.09.2007 (2:47)  
M - naprostý souhlas.

Až bude nové nádraží a poklesne počet cestujících na úkor IAD, budou politici a možná i obyvatelé obviňovat své předchůdce za tuto kravinu.

Odhaduji, že se toto tvrzení objeví do 5 let od dokončení. Vzhledem k mé úspěšnosti mých odhadů dění v oblasti dopravy bych na to vsadil i Palackého.
Registered user M 
13.09.2007 (2:01)  
nojvo - a jak souvisi hnusna jizni cast Brna s polohou nadrazi? Co sem slysel, tak misto stavajici trate mezi Kolistem a Zidenicemi ma byt taky krasny mestsky bulvar... No a kudy povede pokud se nezmeni jineho? Pres fabriky, sklady a zdemolovany byty. Jsou tam tyhle tri veci jen kvuli tomu, ze je tam vlak? Vypada okoli vlaku/S-bahnu v Berline nebo Vidni tak jak v Brne (jako v Praze to taky neni zadna slava, spis jeste horsi)? Ne, nevypada. Zmizi shorelej barak na roli tim, ze tam uz nebude nadrazi nebo to s nadrazim nesouvisi? Ne, ne, ne
Jestli jsou ted na jihu Brna nekde zahradky a chatky, tak to nesouvisi s tim, ze nadrazi je nekde. Kdyz by nekdo prisel, cely to tam vykoupil, postavil by tam 50patrovy vezaky, k tomu napojeni na dalnici, co je kamenem dohodil, tak to bude stejne uspesne (nebo neuspesne) financni centrum bez ohledu na polohu nadrazi. To, ze zeleznice necemu brani jsou jen keci v kleci. Vinohrady a Lisen jsou taky podle tehle logiky "odriznute" od zbytku sveta a stejnak tam zije petina Brna. Cernovice jsou celkem zajimave se rozvijejici prumyslova zona. Autobazar u nadrazi viz chatky a zahradky. Rekl bych, ze poloha pro cokoliv je tam naprosto dokonala a stejnak je tam pitomej autobazar. Mezi Zvonarkou a Svratkou je pole a tenisovy kurty - aji tam muze byt cokoliv, ale je tam pole. Proste nadrazi v centru byt nemusi, ale jsem fakt alergickej na kecy typu "vlak je bariera, jih nemuze zit". Parcely kolem ulice Opustene neomezuje ani hovno...
Registered user hnatikk  mail  
12.09.2007 (23:31)  
"vlaky na VRT budou mít stanice mimo města a od nich budou cestující dojíždět jinými vlaky". Přece neni takovej problém dát tam pár vlaků do centra které by čekaly na určý rychlíky a expresy z prahy vídně a tak...Přece tam nebudou dávat 30 minutový čekání...:))
Registered user henry 
12.09.2007 (21:28)  
Ve Švícarsku mají běžně nádraží v oblouku a nic neděje. Další argument je málo nástupištních hran. To se dá řešit ve stávající poloze, kusýma kolejema, chtějí přeci vratné soupravy. Samozřejmě napřímit a na zhlavích 60km a výš, stejně tam každej vlak staví. Zase to zaplatíme všichni!!
Registered user nojva  mail  
12.09.2007 (19:25)  
Frantisek: Neříkám že by trolejbusy nešly rozšířit, ale že s novým nádražím, přijde nové přímé spojení trolejbusy do Slatiny a do oblasti Starého a Nového Lískovce a Kohoutovic.
Podívejte se na řešení MHD http://www.zeleznicni-uzel-brno.cz/galerie/obrazky/1180522305-v.jpg
Není pravda že by se ty šaliny točily na smyčce, ale pojedou od Petrova k nádraží bulvárem a zpět cestou více na východ, to se týká linek 1 a 8. Linky 9 a 12 jedou ze severu města a pokračují na jih, v tomto směru se přidá podle mě i linka 4, protože už ve vizualizaci není šalina na Masarykovu čtvrť --> nejspíš pojede k novému nádraží a dále na jih...

Další argument pro "odsun" je: Když jedete vlakem do Brna od jihu tak projíždíte absolutně nevyužitou a zarostlou krajinou na jih od centra ... bariéra železnice moc nedovoluje rozvoj města na jih viz. jak jsou daleko Řečkovice od centra na sever... na jihu je za chvíli prázdno. Můžete se také podívat např. na www.mapy.cz
Brnem prochází zbytečně moc kolejí, při přesunu se zruší mnoho tratí, zjednoduší se průjezd atd... Pravděpodobně bude odkryta a zrekonstruována historická památka - viadukt z roku 1839 přivádějící první železniční trať z Vídně. Podívejte se na vizualizaci: http://www.zeleznicni-uzel-brno.cz/index.php?nav01=6299&nav02=8069

Pokud se někomu z vás líbí jižní část Brna tak se vám hodně divím. Já tudy jezdím do centra někdy vlakem, někdy MHD, je to "hnus"...
Toť můj názor.
Registered user SergeS 
12.09.2007 (19:21)  
ofil: kuli prostoru , at to neni v take zatacce to nadrazi
Registered user Přema 
12.09.2007 (17:55)  
Na těch stránkách http://zpravy.bahnworld.info/index.php/News/Projekty-zeleznice/Pravda-o-Uzlu-Brno.html je napsáno, že kdyby se zahovalo nádraží součastné, tak by se muselo odstranit Tesco, které je u nádraží... Nechápu proč!!!
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2025 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko