..: Brněnské nádraží bude stát na jihu města v roce 2014 :..

Ilustrační obrázekBrno Odsun brněnského nádraží se již zdá být hotovou věcí. Teď se budou muset obyvatelé města připravit na sedm let diskuzí o podobě nového nádraží, omezení a rozkopanou jižní část města. Investoři, kteří budou platit stavbu nového brněnského nádraží, udělali velkou tečku za diskuzí o tom, která varianta je pro vlakové nádraží lepší. A brněnským radním nezbývá nic jiného, než spolupracovat. Jejich rebelie by totiž mohla ohrozit 8,5 miliard korun dotací z Bruselu.

„Budeme pokračovat s projektem, který jsme zahájili už v roce 1994. Není jiná možnost,“ řekl náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek. Podle zástupců Správy železniční dopravní cesty je pokračování stavbou nového nádraží na jihu také jistá věc. „Už jsme vypracovali první projekty pro Evropskou unii,“ podpořil Kocourkova slova ředitel SŽDC Jan Komárek. Podle něj analýza, kterou si nechalo zpracovat město, jasně říká, že z dopravního hlediska je nová odsunutá poloha nádraží výhodná. „Z ostatních poznámek v analýze se necháme poučit a návrhy na zlepšení zkusíme zapracovat do již rozběhnutého projektu,“ dodal Komárek.

Podle Jiřího Mlynáře ze Stavební správy v Olomouci se začne s přípravou přesunu ihned. „Do konce roku vypracuje ministerstvo dopravy technicko - ekonomické zadání, pak bude rok a půl trvat, než se vyberou firmy, které nádraží postaví. Nejpozději v roce 2009 se může začít stavět. Za pět let by pak mohli Brňané odjíždět do evropských zemí z nového nádraží,“ upřesnil Mlynář.

Projekt, který měl původně stát třicet miliard korun, úředníci po důkladném přepočítání zlevnili o deset miliard. „Rozpočet na tuto stavbu by neměl přesáhnout dvacet miliard korun. Šestimiliardovou budovu nádraží bude muset zaplatit město, kraj a České dráhy. Evropské peníze budou určeny především na stavbu tratě,“ řekl primátor Roman Onderka.

Původně byla ve hře i tzv. přisunutá varianta, která by nádraží odsunula jen o 200 metrů. Šance na její realizaci i šance odpůrců samotného odsunu nádraží jsou ale po rozhodujícím zasedání grémia téměř nulové.

Výstavbu nového nádraží v centru města prosazují pouze Strana zelených a tým Jiřího Zlatušky Brno 2006, kteří mají v pětapadesátičlenném zastupitelstvu pouze deset křesel. Odsunutou polohu naopak dlouhodobě prosazují občanští demokraté, lidovci a komunisté. Jediný, kdo se dosud otevřeně nepřihlásil k žádné variantě, jsou sociální demokraté. Podle Onderky se ale vedení strany dohodlo na tom, že v zastupitelstvu nebude prosazovat změnu stávajícího projektu. "Jakékoliv kroky, které by byly činěny na zrušení tohoto projektu, by v žádném případě nedokázaly nastavit projekt jiný. Máme proto obrovský strach z toho, že bychom peníze z Bruselu nedostali a že by se v Brně nepostavilo nic," dodal Onderka, který současně SŽDC vyzval, aby zjistila veškeré informace o možnosti financování projektu přestavby ŽUB z Bruselu.

V evropských penězích je slabé místo projektu i podle odpůrců odsunu. Jejich závěry však nejsou jednotné. "Nevěřím, že Unie dá peníze na prokazatelně špatný projekt," uvedl brněnský radní Jiří Zlatuška, jehož strana spolu se zelenými stále trvá na variantě s nádražím v centru.

Podle zápisů z jednání o operačních programech mají evropští úředníci na nádraží opravdu "políčeno" a řadí je mezi projekty, vůči nimž mají výhrady.

zdroj: Bahnworld.info, iDNES, ČTK; doplnil -výpravčí- a JTB


BAHN | 11.9.2007 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel baca 
19.09.2007 (15:29)  
Tak abych taky něco přihodil do debaty....
Nejprve by mě zajímalo kolik z vás jezdí pravidelně do Brna?
Kdo jezdí, tak moc dobře ví jak hlavák vypadá ve špičce...katastrofa nejen po strance konfortu cestujících, ale taky po dopravní stránce. Dokaď to jezdí na čas tak v poho ale jakmile se něco zaseká např. EC je to tam na posrání. Proč si myslíte že nekdy stojíte u vjezdu kloidně pět, deset minut...že by na vás zapoměli?... Težko!
Já sem pro odsun hlaváku a nedokážu si představit že by se mělo nadro pohnout jen o 200m na jih a nebo nechat na stavájícím místě.
Už když se projektovala trať Břeclav-Praha tak bylo naplánovaný hl.n. na místě dolního nadraží....stavající stav byl pouze provizorní než se vybuduje nové s lepšími parametry a za skoro 170let se nic nestalo.
A že to bude z centra daleko...ste líní!Jak dlouho vám trvá chůze na zvonařku? Chvilku.
Počkejte za sedum let to si bude pochvalovat jak to nové nádraží je super...přijedete vlakem sjedete po eskalátoru dolů a rovnou skočíte do autobusu nebo na šalinu.
Já osobně se moc těším na nové nadraží, protože nynější stav mi dost nevyhovuje jako cestujícímu i jako zaměstnanci ČD.
17.09.2007 (21:16)  
Jsem proti odsunu, i když nejsem Brňan. To je zbytečné, vždyť pára už dávno nefouká...
BAHN 
18.09.2007 (10:52)  


A to je důvod? To je trapné ...
registrovaný uživatel hank 
16.09.2007 (19:32)  
:-)
ze jsem byl v Brne naplava, protoze jsem tam bydlel a pracoval - omlouvam se vsem rodilym Brnakum
registrovaný uživatel M 
14.09.2007 (23:41)  
Co to je "Ja jsem byl Brnakem"?
To zni jako "Dva roky jsem byl Anglicanem, potom tri roky Francouzem a ted uz jsem deset let stastny Nemec...":-)
registrovaný uživatel hank 
14.09.2007 (22:15)  
Já jsem byl Brňákem v letech 1984-90 a 1989-90 jsem pracoval u HÚŽ (třeba to ještě někomu něco řekne - Hospodářská ústředna železnic) v zásobovacím skladě Brno, pracoviště bylo na 6. peróně a v Malé Americe a na to rumiště vedle Prioru jsem denně koukal.

Ten prostor byl koncem války vybombardovaný a pak tam byla celá léta stavební uzávěra - právě kvůli nevyjasněnému odsunu nádraží, ne proto, že by o ten prostor nebyl zájem. O odsunu se diskutovalo už za 1. republiky - v r. 1990 staří projektanti ze SÚDOPu oprášili návrhy z r. 1938 a předložili je k diskusi. Ti dědci tehdy mimochodem chtěli nádraží zachovat, akorát chtěli narovnat to esíčko, aby se kolem perónů mohlo jezdit rychleji, a rozšířit o dva peróny na jih. Ale snížená průjezdní rychlost byla podmíněna hlavně zabezpečovacím zařízením z roku 1908 - ještě v r. 1990 tam byly drátovody, dnešní stav neznám.

BTW, podobně jako ten plac mezi Priorem a Opuštěnou celá léta vypadala dnešní Morávka. (Třeba si ještě někdo vzpomene na "bramborové koleje"...) Tam se věci hnuly, až se ŽS podařilo dostat do pozice loutkovodičů, kteří tahají za špagátky každou brněnskou radniční mafií od r. 1990. Proč asi? (Nejde jen o nádraží, viz třeba Špalíček a jiné eklhafty...)

Jo a Prior stojí tam, kde je, protože KSČ nechtěla bůhvíproč dopustit, aby se současné hl. n. rozšířilo na jih. Tak to tam flákli, prože věřili, že to nikdy nikdo nezbourá. Je až zarážející ta kontinuita myšlení dnešních a tehdejších nomenklaturních kádrů. Ale oni jsou to stejně většinou bývalí komunisti, tak čemu se divím, že...

Vůbec se tu taky nediskutuje výhodnost oddělení nákladního tranzitu od osobní dopravy. Všechny náklady kromě směru Chrlice - Holubice jezdí přes Rosické (=dolní) nádr. Nebo se nepočítá s návratem nákladů na koleje, až bude nafta stát 100 Kč/litr? A ona bude, to si pište.

Tak mi odpusťte těch pár postřehů dědka - pamětníka. Kdybych byl Brňákem, hlasoval bych PROTI odsunu. Ale vy to budete mít tak, jak si to uděláte. Na rozum nemáme patent nikdo.
14.09.2007 (16:40)  
Pánové klid. Než se bude stavět VRT, tak to už tady nebudeme...
14.09.2007 (12:09)  
BAHN: Kromě toho je tunel v místech, které popisujete neproveditelný. Takže zdývá varinta tunelu pod Obřany a Soběšicemi a nebo souběžná s dálnicí D1 - i tato byla opuštěna.
Ve zkratce: pokud přivedete VRT na stávající Hlavní, tak ve stopě stávajících kolejí a pak tunelem, který bude TOTOŽNÝ s tunelem pro přivedení VRT na odsunuté nádraží.
Zde, modře čárkovaně: http://gisbrno.tmapserver.cz/tms/html/uzemni_plan/index.php?BBOX=-597702%2C-1159349%2C-592556%2C-1155066&client_lang=cz_win&subproject=up&MAP=uzemni_plan_html&client_type=map_html&WIDTH=650&HEIGHT=541&m_next_time=1&m_next_time=1&m_polohopis=false&m_orientplan=false&m_orto_2004_5=false&m_map_size=middle_map#
14.09.2007 (11:53)  
BAHN: Díval jsem se do Územního plánu města Brna. VRT je v něm zaústěna do severního zhlaví Maloměřic. Odtud lze vést trat do obou poloh hlavního nádraží. Vzhledem k tomu, že všechny vlaky jedoucí po VRT budou v Brně zastavovat, je zbytečné trasovat trať na více než 160 do vzdálenosti zhruba 2 km od místa zastavení vlaku.
Pokud by byla trať trasována tak, aby bylo nutno podejít Špilberk, který je o asi 40 až 50 metrů výš než je kóta kolejí stávajícího nádraží. Tedy pokud se chceme při sklonu do 12 promile dostat zhruba na současnou úroveň kolejí na Hlavním, tak podcházíme vrchol Špilberku v hloubce cca 30 metrů s nadložím tunelu asi 23 metrů.
Takže Vaše tvrzení o bourání Špilberku je BLÁBOL!!
registrovaný uživatel BAHN 
13.09.2007 (23:41)  
ofil : Vím, že ti pozemkový úřad nic neříká, ale tam je 2/3 stav bez povolení.Tudíž půjdou k zemi.A i tudíž osud je s těmi některými stavbami jasný ... Extra současný podchod doposud nemá ani stavební povolení,kolaudaci, žádost o dodatečné stavební povolení ...
Kocourek Jiří :A díval jste se dobře VRT zaústit do současného znamená zrušit i Petrov a Špilberk při současném trasování dle vlády ČR. Při současném podtlunelování Brna je toto více, jak dosti nebezpečné .. A netvrďte mě, že chcete sáhnout na památkové objekty, které mají přísuny peněz do rozpočtu města extra velký podíl. Tesco při zachování přijde o možnost navážení zboží, protože se mu vezme ze současného prostoru pro nájezd vozů. Taky zásahem do vstupních prostor a poté dojde na umístění poslední hrany kolejí od Tesca( 5,5 metru ... Je to potom bezpečné?Ani omylem a na toto vám žádný bezpečák nedá schváleno, ani peníze. Zkuste si projít dobře mapy města a poté si projít nezaujatě dostavbu kolejí, kam budou a jak zasahovat. Zjistíte to časem všichni kopa keců a zbytek velké bláboly od zeleného stolu v podání několika bláznů - ekologů.Stačí, aby někdo z občanů města požádal stavební úřad o odstranění černých staveb od nádraží a uvidíte, jak to zmizí rychle. Bude tam pusto !
Jonáš : Nechej si vytáhnout požadavky na nové domy na Jihu města a to k čemu nás zavázaly ČSSD,ODS několik let po sobě 1994,1995 a 1996, kdy se zavázaly o nové nádraží v Brně a o celou novou infrastrukturu města. Jenom až teď mají všichni hromadu keců.Ono prosazovat jednu variantu, ať to stojí co to stojí se nedá, ale taky musíte vědět více o tom co je vše v pozadí .. V podstatě je rozhodnuto o novém nádrtaží z poloviny 90-tých let minulého století.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko