..: Jde to i bez kouře :..

Ilustrační obrázekVídeň, Berlín - Po kampaních za nekuřácká nádraží, ve kterých se zdůrazňovalo, že železnice již přestala kouřit před řadou let a je tedy řada na cestujících, dává železnice u našich německy mluvících sousedů další jasný signál. Od 1. září jsou všechny německé a rakouské vlaky nekuřácké. Připojují se tak k iniciativě nastartované v roce 2005 v Itálii. Od loňska se ve vlacích nekouří ve Francii, Švýcarsku, Rumunsku a ještě letos, nejspíše se změnou jízdního řádu, se podle ÖBB připojí kromě českých vlaků i další středoevropské železniční správy a Rusko.

Zdůvodnění tohoto kroku se různí. V Rakousku se hovoří o zvýšení komfortu pro všechny, protože všichni cestující budou mít k dispozici celý vlak. Ani kuřáci tedy nebudou omezeni na nekuřácké oddíly, navíc budou ve stanicích označeny prostory, kde si mohou nerušeně svou cigaretu užít. Ředitel DB Hartmut Mehdorn hovoří o prosazení zákona o ochraně zdraví nekuřáků a jednoznačném trendu z leteckých společností. České dráhy se tváří, že zákaz prosazují samy ve snaze podporovat zdravý životní styl, což již vyvolalo u kuřáků nevoli, nicméně i naše anketa ukázala, že si valná většina čtenářů ŽelPage nekuřácké vlaky přeje.

České dráhy provozují rok od roku méně vozů, kde si mohou kuřáci zapálit, od 9. prosince 2007 bude platit s novým jízdním řádem úplný zákaz kouření ve všech vlacích na území České republiky. Německé a rakouské vlaky, ve kterých byli zvyklí cestující kouřit, budou od 1. září 2007 i na českém území nekuřácké. Pokud pojedou cestující ve voze Českých drah, kde se kouřit ještě smí, například do Drážďan, musí počítat s tím, že odjezdem z Děčína se stane celý vlak nekuřáckým.

Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah, k tomu říká, že železnice, ekologie a zdraví jsou, a měli by být, velmi úzce spojeny. V mezinárodních vlacích, které jezdí mezi Českem a Slovenskem, a které jsou sestaveny z našich nebo slovenských vozů, se už přes rok nekouří na základě oboustranné dohody. Kuřáckých vozů Českých drah ubývá a je jich v celém vozovém parku už jen několik desítek.

Maďarské ani polské železnice zatím k žádnému podobnému kroku nepřistupují, například vlak EuroCity Hungaria, který jede z Budapešti přes Prahu až do Berlína a je sestaven z maďarských vozů, zůstává dál kuřáckým spojem. Ovšem od 1. září v něm mohou cestující kouřit jen k německým hranicím. Od 9. prosince, kdy u nás začne platit nový jízdní řád a také zákaz kouření ve všech spojích, si bude možné v Hungarii zapálit jen mezi Budapeští a Kúty, což je poslední stanice na Slovensku, než vlak vjede na české území.

Historie kuřáckých vozů na české železnici

Na počátcích existence železnice se kouřilo ve vlacích všude. Bylo nepsaným pravidlem bontonu, že pokud přisedl muž k dámě, zeptal se, zda ji nebude vadit, když si zapálí. Pokud muž dámy ve vlaku nerespektoval, obracely se na průvodčího, který v této záležitosti rozhodl a kuřákovi v přítomnosti dam kouřit zakázal. Krátce před koncem 19. století byla zavedena speciální dámská kupé, aby pánové neobtěžovali dámy dýmem například z doutníků. Tato praxe k nám přišla z Německa. Šlo o speciální kupé, kam směly nastoupit pouze ženy a kde se nesmělo vůbec kouřit. Po první světové válce se podíl kuřáckých a nekuřáckých oddílů v železničních vozech ustálil na poměru 2:1 ve prospěch kuřáků, v třicátých letech už to bylo přibližně 1:1. V šedesátých letech byly tehdejší dvounápravové vozy, kde se smělo kouřit, označovány cedulkami „Kuřáci“, poměr se ovšem už snižoval na 2:1 ve prospěch nekuřáků. V 80. letech už jezdily masivně čtyřnápravové vozy, které známe z dnešní doby a podíl nekuřácké části ve voze se stále zvětšoval, přibližně na 3:1. Ve vlacích začala být zároveň naprostá většina vozů nekuřáckých. Na začátku jednadvacátého století kuřácké vozy postupně mizí. Od 9. prosince 2007 budou všechny vlaky provozované Českými drahami nekuřácké.

V současnosti si již kuřáci dle zákona nemohou zapálit ani na zastávce či na nádraží. Zákon omezující kouření na veřejnosti platí od loňského ledna.

Zdroje a odkazy: Tisková zpráva ČD, informace ÖBB, záznam z diskuse s ředitelem DB, reakce na iDnes


JRtrain Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 30.8.2007 (23:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Německo Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
31.08.2007 (10:50)  
Já mám zase zážitek z Chlumce nad Cidlinou. Kouření jednoho týpka ve vlaku skončilo zásahem policie a pokutou 4000 Kč.
registrovaný uživatel FFMartin  mail  
31.08.2007 (10:28)  
Ad PZ: Ano, genialni, na principu "kourenky" v Railtransu... to by mohlo byt prinosem pro vsechny, hlavne pro nekuraky, kteri by s kourem doopravdy neprisli do styku. Potom (ad inkognitus) bych byl pro prisne postihy lidi, co si zapali jinde (obcansky prukaz, vysoka pokuta, klidne i prestupkove rizeni). Takto se obavam, v nasi ceske dzungli, ze bude pribyvat i v nasich vlacich pripadu, jak to popsal MIC. I kdyz take uz mam podobnou zkusenost z 810 na trati K.Vary - Potucky, stydel jsem se pote tak, ze jsem si zapalil az hodne daleko od nadrazi, aby me s tou "chatrou" nikdo nespojoval... :-(

Ad vsichni: dekuji za postrehy z Rumunska
registrovaný uživatel mic 
31.08.2007 (10:09)  
to FFMatrin: Rumunsko: Není to ani měsíc, co jsem v rumunském osobáku Simeria-Petrosani-Lupeni zažil nekompromisní zásah průvodčího proti bandě mladíků, kteří na chodbičce kouřili. Nerozuměl jsem sice všechno, ale dotyční se tvářili poněkud chcíple a po posledním žíznivem doušku zahazovali típlé vajgly z oken. Průvodčí od nás obdržel pochvalu a byl viditelně potěšen, prý s tím bývá občas problém, zvláště s partami "mladých" Jednotlivci prý respektují a kouří venku.
31.08.2007 (10:05)  
je to blbost. kuřáci když budou chtít tak ve vlaku kouřit budou, i přes pokuty a tak. Zakázané ovoce nejvíc chutná...
registrovaný uživatel PZ 
31.08.2007 (9:57)  
FFMartin: Nebylo to myšleno na vás osobně... Ale budiž. Osobně si myslím, kdyby to kuřácký AB na konec vlaku, tak by to byl docela rozumnej nápad, ale ti, co by si do něj sedli už by se nesměli vracet. Prostě kdo by chtěl kouřit, musel by si koupit kuřáckou místenku a nepřesouvat se do nekuřáku... Asi tak nějak... Proti slušnej kuřákům nic nemám, ale bohužel vám tu reputaci kazí ti "chytřejší".
registrovaný uživatel FFMartin  mail  
31.08.2007 (9:52)  
PZ: Zavidim Vam, je videt, ze o zavislostech nemate ani poneti :-))) Ale vazne, o to prave jde... jednim z duvodu, proc jsem si na delsi cesty po Evrope vybiral zasadne vlaky (pres vyssi cenu, i delsi jizdni dobu), byla moznost jit se projit, pozorovat krajinu, jit si na kafe do jidelniho vozu a pri zapadu slunce si v kurackem kupe v pohode zapalit... Proste pro mne idealni zeleznicni romantika...Nevidim duvod, proc bych nyni mel nekdy az za trojnasobnou cenu a nekolikanasobne delsi jizdni dobu jeste trpet abstakem... :-)
registrovaný uživatel PZ 
31.08.2007 (9:31)  
FFMartin: Žijeme v moderní době, kdy existují náplasti a další nesmradlavé náhražky cigaret. Na tu jednu cestu se to přece bez kouře musí dát vydržet...
registrovaný uživatel tomi  mail  
31.08.2007 (9:08)  
FFMartin: Myslím, že všetky rýchliky a IC v Rumunsku sú bez fajčiarskych vozňov, ale v osobákoch sa bežne fajčí. Na staniciach som tiež nevidel žiadne značky Zákaz fajčenia ani vyhradené priestory pre fajčiarov.
registrovaný uživatel FFMartin  mail  
31.08.2007 (8:50)  
"jednoznačném trendu z leteckých společností" ... ano, to je v poradku, nikdy by mne nenapadlo si zapalit v letadle pri hodinovem letu, nebo pri ceste vlakem napr. Praha - Plzen. Ovsem desetihodinova cesta vlakem na Slovensko bez cigarety pro mne uz bohuzel neni (a to nemluvim o useku Moskva - Ulan Ude - Peking:-))). Prijde mi to jako nesmysl - jiz leta jsem rikal (jako tezky kurak), at zrusi koureni ve velkoprostorech a v kazdem vagone v casti - nechaji jednu kupatkovou celou kurackou AB na konci vlaku a bude klid - nikdo nikoho nebude otravovat. Ja jsem osobne jiz vlakem na delsi vzdalenosti prestal jezdit, takze nemuzu posoudit soucasny stav, nicmene od pratel slychavam, ze soucasna situace je pro nekuraky paradoxe jeste horsi... nikde vyhrazene misto a tedy ti sobectejsi z nas kouri vsude... P.S. Nevite nekdo, jak to vypada v Rumunsku v soucasne dobe? prislo mi, ze tam kouri i kojenci, tak by mne zajimalo, jak se tam tento zakaz dodrzuje...:-)))
31.08.2007 (0:02)  
sAd: pamätám sa ale, keď to fungovalo aj v Bpee a bolo to pekne nechutné. Neviem, či to rozdelenie u ČD niekedy takto platilo, ale v období okolo 2001-2002 som to zažíval pomerne často. Potom už sa to presunulo len do Bee, ale aj tam to bol pekný humus.
Tá Hungaria bude asi jediná výnimka, pričom je zaujímavé, že na Slovensku sú už myslím nefajčiarske všetky vlaky ZSSK, ale očividne sa to nevzťahuje na všetky vlaky plošne...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko