..: Jde to i bez kouře :..

Ilustrační obrázekVídeň, Berlín - Po kampaních za nekuřácká nádraží, ve kterých se zdůrazňovalo, že železnice již přestala kouřit před řadou let a je tedy řada na cestujících, dává železnice u našich německy mluvících sousedů další jasný signál. Od 1. září jsou všechny německé a rakouské vlaky nekuřácké. Připojují se tak k iniciativě nastartované v roce 2005 v Itálii. Od loňska se ve vlacích nekouří ve Francii, Švýcarsku, Rumunsku a ještě letos, nejspíše se změnou jízdního řádu, se podle ÖBB připojí kromě českých vlaků i další středoevropské železniční správy a Rusko.

Zdůvodnění tohoto kroku se různí. V Rakousku se hovoří o zvýšení komfortu pro všechny, protože všichni cestující budou mít k dispozici celý vlak. Ani kuřáci tedy nebudou omezeni na nekuřácké oddíly, navíc budou ve stanicích označeny prostory, kde si mohou nerušeně svou cigaretu užít. Ředitel DB Hartmut Mehdorn hovoří o prosazení zákona o ochraně zdraví nekuřáků a jednoznačném trendu z leteckých společností. České dráhy se tváří, že zákaz prosazují samy ve snaze podporovat zdravý životní styl, což již vyvolalo u kuřáků nevoli, nicméně i naše anketa ukázala, že si valná většina čtenářů ŽelPage nekuřácké vlaky přeje.

České dráhy provozují rok od roku méně vozů, kde si mohou kuřáci zapálit, od 9. prosince 2007 bude platit s novým jízdním řádem úplný zákaz kouření ve všech vlacích na území České republiky. Německé a rakouské vlaky, ve kterých byli zvyklí cestující kouřit, budou od 1. září 2007 i na českém území nekuřácké. Pokud pojedou cestující ve voze Českých drah, kde se kouřit ještě smí, například do Drážďan, musí počítat s tím, že odjezdem z Děčína se stane celý vlak nekuřáckým.

Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah, k tomu říká, že železnice, ekologie a zdraví jsou, a měli by být, velmi úzce spojeny. V mezinárodních vlacích, které jezdí mezi Českem a Slovenskem, a které jsou sestaveny z našich nebo slovenských vozů, se už přes rok nekouří na základě oboustranné dohody. Kuřáckých vozů Českých drah ubývá a je jich v celém vozovém parku už jen několik desítek.

Maďarské ani polské železnice zatím k žádnému podobnému kroku nepřistupují, například vlak EuroCity Hungaria, který jede z Budapešti přes Prahu až do Berlína a je sestaven z maďarských vozů, zůstává dál kuřáckým spojem. Ovšem od 1. září v něm mohou cestující kouřit jen k německým hranicím. Od 9. prosince, kdy u nás začne platit nový jízdní řád a také zákaz kouření ve všech spojích, si bude možné v Hungarii zapálit jen mezi Budapeští a Kúty, což je poslední stanice na Slovensku, než vlak vjede na české území.

Historie kuřáckých vozů na české železnici

Na počátcích existence železnice se kouřilo ve vlacích všude. Bylo nepsaným pravidlem bontonu, že pokud přisedl muž k dámě, zeptal se, zda ji nebude vadit, když si zapálí. Pokud muž dámy ve vlaku nerespektoval, obracely se na průvodčího, který v této záležitosti rozhodl a kuřákovi v přítomnosti dam kouřit zakázal. Krátce před koncem 19. století byla zavedena speciální dámská kupé, aby pánové neobtěžovali dámy dýmem například z doutníků. Tato praxe k nám přišla z Německa. Šlo o speciální kupé, kam směly nastoupit pouze ženy a kde se nesmělo vůbec kouřit. Po první světové válce se podíl kuřáckých a nekuřáckých oddílů v železničních vozech ustálil na poměru 2:1 ve prospěch kuřáků, v třicátých letech už to bylo přibližně 1:1. V šedesátých letech byly tehdejší dvounápravové vozy, kde se smělo kouřit, označovány cedulkami „Kuřáci“, poměr se ovšem už snižoval na 2:1 ve prospěch nekuřáků. V 80. letech už jezdily masivně čtyřnápravové vozy, které známe z dnešní doby a podíl nekuřácké části ve voze se stále zvětšoval, přibližně na 3:1. Ve vlacích začala být zároveň naprostá většina vozů nekuřáckých. Na začátku jednadvacátého století kuřácké vozy postupně mizí. Od 9. prosince 2007 budou všechny vlaky provozované Českými drahami nekuřácké.

V současnosti si již kuřáci dle zákona nemohou zapálit ani na zastávce či na nádraží. Zákon omezující kouření na veřejnosti platí od loňského ledna.

Zdroje a odkazy: Tisková zpráva ČD, informace ÖBB, záznam z diskuse s ředitelem DB, reakce na iDnes


JRtrain Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 30.8.2007 (23:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Legislativa

More from Německo Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
07.09.2007 (15:02)  
Pro Bovlk: Já chci, aby se cigarety nikdy neprodávaly.
Jsem NEKUŘÁK!!!
04.09.2007 (9:29)  
Drobné doplnění k těm 60 letům, poměrně krátkou dobu předcházelo označování vozů cedulkami "kuřáci" používání cedulek "nekuřáci", vedlo to k tomu, že kuřák se vyklonil a cedulku poslal do kopřiv, vagon už byl kuřácký. Jednalo se o plechové tabulky - stejné jako jsou do současnosti používané pro označení směru jízdy vlaku.
02.09.2007 (13:26)  
Úsměvné nebude nic, prostě až bude území ČD "nekuřácké", tak bude kouřící cestující zkasírován za porušení zákazu kouření, bez ohledu na to, co je na to co je na piktogramu; pokud nebude chtít zaplatit, tak bude z vlaku vystoupen za dozoru Policie ČR. Totéž s ním udělají v Německu …
Na území dané železnice musíte dodržovat "její" pravidla hry, bez ohledu na to, co je namalováno na vagoně cizí železnice…
Stěžovat si bude moci leda u MÁV …, že pod kuřáckým piktogramem není upozornění, že tento piktogram platí jen na území MÁV … soud mu nepomůže, protože zakoupením jízdenky se zavázal dodržovat přepravní podmínky dané železnice, tedy dodržovat i zákaz kouření …
Buďte si jist, že DB mají páky na to, aby MÁV k nasazování nekuráčkých vozů donutily … když chcete psa bíti, hůl si vždycky nejdete (nefunkční WC / nefunkční klimatizace / nefunkční síť 230 V > vůz se vyřadí a místo něj pojede vůz DB).
Vozy MÁV nejsou nic moc a nějakou drobnou závadičku si tam najdete vždycky …
Připomínám kauzu vozů ČD na rychlících do Mnichova a Norimberka, kde vadilo, že vozy ČD nemají funkční blokování dveří za jízdy …ačkoli vozy splňovaly podmínky RIC, tak se ve Furth im Wald přestupovalo … Pro DB není problém, ukončit soupravu MÁV s kuřáckými vozy v Dresden (v BSch to z důvodu stavebních praci nejde …)
01.09.2007 (14:28)  
Miroslav Zikmund: Máte pravdu nejlepším řešením by bylo donutit MÁV nenasazovat kuřácké vozy, ale do té doby bych řekl, že bude docela úsměvné pozorovat, jak české čety přesvědčují cestující, že je to nekuřák a přitom tam budou piktogramy kuřáka a popelníky.
01.09.2007 (13:47)  
Ve čtvrtek 30.8. krátce po 19 hodině jsem jel z Mindenu do Hannoveru německým IC a při přesunu do oblíběného řídícího vozu jsem prošel dvěma velkoprostory, kde si v kuřácké části slatně užívali kuřáci s blaženým výrazen ve tváři. Škodolibě jsem jim to potěšení přál … už si budete holoubci užívat "jen necelých 30 hodin" …
Noční směna 31.08. / 01.09. byla u DB určitě zajímavá, posílené čety v rámci údržby přelepovali kuřácké piktogramy nekuřáckými.

Ad Václav Žamberský a KC 1:
Vlakové čety ČD nastupují v Břeclavi, nikoli v Kútoch.
Základní problém je v tom, že KC1 je konstruován pro vnitrostátní dopravu a s mezinárodkou vůbec nepočítá.
Například dle KC1 nelze v mezinárodce přeznačovat jedničku na dvojku, DB klidně místo dvojky dají v Hamburgu na EC ojetou jedničku, která ovšem vypadá lépe než všechny standardní české jedničky … Na cedulce "2" není žádný štemplík, takže podle KC1 je takováto tabulka neplatná a nastupující četa v BSch / DC by ji měla "zlikvidovat" a prakticky cestující s jízdenkou na dvojku "vymístit" …

Jiná věc je, že takového ustanovení v KC1 je naprosto stupidní, protože neřeší situaci, kdy souprava vlaku s kuřáckým vozem bude pokračovat na nekuřáckém vlaku … a je proto jako takové zbytečné (ostatně jako celá řada dalších).

Totéž platí i o kuřáckých vozech … Nikdo na hranicích nic přelepovat nebude, podobně se tak nedělo u "kuřáckých" vozů, které jezdily do nekuřáckého prostoru (Rakousko / Německo > Itálie, Švýcarsko).

Bylo úsměvné, jak vlakový rozhlas v Basel Bad Bf opakovaně hlásil, že následuje stanice Basel SBB a na území SBB NENÍ kouření dovoleno ani v kuřáckých oddílech …

Když sem MÁV pošlou vozy s kuřáckými oddíly, tak budou míst cestující smůlu a buď kouřit nebudou nebo budou z vlaku vystoupeni (před tím bude jejich portmonka odlehčena o příslušný poplatek za nedovolené kouření … )a pro další jízdu si zvolí takového dopravce, který jim umožní kouřit.

Na území ČD platí SPPO, k jejichž dodržování se cestující zavázal zakoupením jízdenky (uzavřením přepravní smlouvy) …

(Ono asi nebude dlouho trvat a DB donutí MÁV k nasazování nekuřáckých vozů… )
01.09.2007 (11:52)  
PZ: Nevyplatí, ale nevím, jak to souvisí s kuřáckými vozy. To jako že by kuřáci vlak naplnili?
01.09.2007 (9:16)  
Zajímalo by mě jak prakticky budou české čety řešit nekouření např. Hnulíkovou zmiňované Hungárii. Když bude sedět např. Maďar (s tím se nikdo nedomluví, pakliže nebude znát nějaký jiný jazyk) v maďarském voze, který bude označen jako kuřák z Budapešti. Podle předpisu by měli postupovat takle dle článku v KC1:
205. Pokud je z provozních důvodů v osobním vlaku místo vozu pro nekuřáky zařazen vůz (oddíl) pro kuřáky, výchozí ŽST vlaku (vozu) zajistí přeznačení kuřáckých vozů (oddílů) nálepkou "Nekuřák" (735 1 4181), opatřenou evidenčním razítkem ŽST. Pokud toto přeznačení provádí průvodčí, stanice je povinna ho nálepkou “Nekuřák” vybavit.
Dojde-li během jízdy vlaku ke stržení nálepky (nálepek), požádá průvodčí ve vhodné nácestné ŽST o náhradní nálepku (nálepky), a zajistí opětovné přeznačení. ŽST je povinna průvodčímu na požádání náhradní nálepky zajistit. Změny označení provedené přeškrtnutím fixem, propisovací tužkou apod. nejsou přípustné ani platné.
Tím pádem by měli hned za Kútama české čety naběhnout a dveře vozu polepit i kupé, to bych chtěl vidět v praxi. Pakliže to neudělají, tak nebudou smět nikomu nic zakazovat z nekuřácké iniciativy ČD a zákony České republiky cestující též neporušuje, takže proveditelnost kampaně ČD bude jalová. Ale ve skutečnosti praxe ve vlacích bude taková, že všichni stejně budou kouřit na přestavkách a na záchodech. Přiznejme si to. Takže místo toho, abychom měli zakouřený jeden kuřácký vůz, tak teď budou postupně zakouřeny všechny záchody ve vlaku, hlavně se to bude týkat vlaků směr Slovensko a výsledek bude ještě horší.
Registered user M 
01.09.2007 (1:56)  
Jeste nekdo ma zkusenost s EC plnyma hulicich Japoncu?
Registered user Bovlk 
31.08.2007 (22:08)  
Teda ja nekourim a nemam rad smrad z cigaret, ale tohle tazeni proti kurakum mi vadi. Chapal bych kampan vedenou z pohledu zdravotnickeho, protoze koureni evidentne skodi zdravi. Ale to, co se ted deje, povazuji za dalsi priklad vitezstvi zbytecne byrokracie a neschopnosti se normalne domluvit nad zdravym rozumem.

Netusim, proc by si kurak nemohl zapalit na nastupisti, kde to vitr rozfouka, a kdyz nebude coudit nekomu pod nos. Netusim, proc by nemohlo byt par kurackych kupe. A netusim, proc neni zakaz koureni v restauracich, kde mi to vadi daleko vic - i kdyz daleko logictejsi reseni by mi prislo, aby restaurace bud mela kurackou a nekurackou cast, jako treba moje oblibena cina, nebo proste byla zvenku oznacena jako kuracka / nekuracka. At si tam klidne coudi, kdyz je to bavi, ja pujdu jinam, ale chci jit jinam, kde zase budu mit ja jistotu, ze mi nikdo nebude kourit pod nos.

Celkove mi to prijde jako dalsi tazeni na tema, ze kdyz se neumime dohodnout sami, nekdo vynalezne zakon, ktery narozdil od vzajemne dohody lidi na zastavce tezko muze postihnout vsechny situace.

Ja vim, ze zrovna koureni by mi jako nekurakovi mohlo byt fuk, ale uz se zacinam citit, jako ze tech zakonu je nejak moc a o cim dal vestich blbostech. Na pravidla silnicniho provozu se kasle, proc by se taky mela dodrzovat, ale cim vetsi blbost, tim vic se to dodrzuje. Narizeni o koureni by mi to teoreticky mohlo byt jedno, ale potkavam radu jinych zakonu a prikazu, ktere jsou stejnym dusledkem neschopnosti se domluvit, a ktere omezuji me osobne. Nahrazovani vzajemne ucty a domluvy zakonem je sice moderni, ale nikam to nevede. Desim se toho, kdy znovu dojde treba na manicky (vzbuzuji pohorseni, ze) nebo nejakou dalsi skupinu obyvatel.
Registered user PZ 
31.08.2007 (21:35)  
Cestující: Zatímco vozit 4vagony na osobáku ve kterých sedí dohromady 3 lidi se vyplatí... Vlastně jo, tam to platí kraj...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko