..: Jde to i bez kouře :..

Ilustrační obrázekVídeň, Berlín - Po kampaních za nekuřácká nádraží, ve kterých se zdůrazňovalo, že železnice již přestala kouřit před řadou let a je tedy řada na cestujících, dává železnice u našich německy mluvících sousedů další jasný signál. Od 1. září jsou všechny německé a rakouské vlaky nekuřácké. Připojují se tak k iniciativě nastartované v roce 2005 v Itálii. Od loňska se ve vlacích nekouří ve Francii, Švýcarsku, Rumunsku a ještě letos, nejspíše se změnou jízdního řádu, se podle ÖBB připojí kromě českých vlaků i další středoevropské železniční správy a Rusko.

Zdůvodnění tohoto kroku se různí. V Rakousku se hovoří o zvýšení komfortu pro všechny, protože všichni cestující budou mít k dispozici celý vlak. Ani kuřáci tedy nebudou omezeni na nekuřácké oddíly, navíc budou ve stanicích označeny prostory, kde si mohou nerušeně svou cigaretu užít. Ředitel DB Hartmut Mehdorn hovoří o prosazení zákona o ochraně zdraví nekuřáků a jednoznačném trendu z leteckých společností. České dráhy se tváří, že zákaz prosazují samy ve snaze podporovat zdravý životní styl, což již vyvolalo u kuřáků nevoli, nicméně i naše anketa ukázala, že si valná většina čtenářů ŽelPage nekuřácké vlaky přeje.

České dráhy provozují rok od roku méně vozů, kde si mohou kuřáci zapálit, od 9. prosince 2007 bude platit s novým jízdním řádem úplný zákaz kouření ve všech vlacích na území České republiky. Německé a rakouské vlaky, ve kterých byli zvyklí cestující kouřit, budou od 1. září 2007 i na českém území nekuřácké. Pokud pojedou cestující ve voze Českých drah, kde se kouřit ještě smí, například do Drážďan, musí počítat s tím, že odjezdem z Děčína se stane celý vlak nekuřáckým.

Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah, k tomu říká, že železnice, ekologie a zdraví jsou, a měli by být, velmi úzce spojeny. V mezinárodních vlacích, které jezdí mezi Českem a Slovenskem, a které jsou sestaveny z našich nebo slovenských vozů, se už přes rok nekouří na základě oboustranné dohody. Kuřáckých vozů Českých drah ubývá a je jich v celém vozovém parku už jen několik desítek.

Maďarské ani polské železnice zatím k žádnému podobnému kroku nepřistupují, například vlak EuroCity Hungaria, který jede z Budapešti přes Prahu až do Berlína a je sestaven z maďarských vozů, zůstává dál kuřáckým spojem. Ovšem od 1. září v něm mohou cestující kouřit jen k německým hranicím. Od 9. prosince, kdy u nás začne platit nový jízdní řád a také zákaz kouření ve všech spojích, si bude možné v Hungarii zapálit jen mezi Budapeští a Kúty, což je poslední stanice na Slovensku, než vlak vjede na české území.

Historie kuřáckých vozů na české železnici

Na počátcích existence železnice se kouřilo ve vlacích všude. Bylo nepsaným pravidlem bontonu, že pokud přisedl muž k dámě, zeptal se, zda ji nebude vadit, když si zapálí. Pokud muž dámy ve vlaku nerespektoval, obracely se na průvodčího, který v této záležitosti rozhodl a kuřákovi v přítomnosti dam kouřit zakázal. Krátce před koncem 19. století byla zavedena speciální dámská kupé, aby pánové neobtěžovali dámy dýmem například z doutníků. Tato praxe k nám přišla z Německa. Šlo o speciální kupé, kam směly nastoupit pouze ženy a kde se nesmělo vůbec kouřit. Po první světové válce se podíl kuřáckých a nekuřáckých oddílů v železničních vozech ustálil na poměru 2:1 ve prospěch kuřáků, v třicátých letech už to bylo přibližně 1:1. V šedesátých letech byly tehdejší dvounápravové vozy, kde se smělo kouřit, označovány cedulkami „Kuřáci“, poměr se ovšem už snižoval na 2:1 ve prospěch nekuřáků. V 80. letech už jezdily masivně čtyřnápravové vozy, které známe z dnešní doby a podíl nekuřácké části ve voze se stále zvětšoval, přibližně na 3:1. Ve vlacích začala být zároveň naprostá většina vozů nekuřáckých. Na začátku jednadvacátého století kuřácké vozy postupně mizí. Od 9. prosince 2007 budou všechny vlaky provozované Českými drahami nekuřácké.

V současnosti si již kuřáci dle zákona nemohou zapálit ani na zastávce či na nádraží. Zákon omezující kouření na veřejnosti platí od loňského ledna.

Zdroje a odkazy: Tisková zpráva ČD, informace ÖBB, záznam z diskuse s ředitelem DB, reakce na iDnes


JRtrain Poslat mail autorovi , Zdeněk Michl Poslat mail autorovi | 30.8.2007 (23:00)
Related newsopen/close

More on Legislativa

More from Německo Rakousko Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
31.08.2007 (19:08)  
Kuřácká AB na konec vlaku? Ano, ale nezapojovat spřáhla. :)

Ne vážně, vyčleňovat kuřákům vozy, které budou poloprázdné ne-li skoroprázdné, zatím co zbytek vlaku bude obsazený? Takový luxus si ČD dovolit nemohou.
31.08.2007 (15:48)  
No sláva, konečně budu moct jezdit EC vlaky bez hulících japonců.....
31.08.2007 (13:55)  
Jakožto zapřísáhlý nekuřák mi na kuřáckých vlacích vadili nejvíc 2 věci. Nekuřácká kupé bývala plná a kuřácká poloprázdná(to byl stav cca před 5-10 lety v rychlících mezi Olomoucí a Ostravou, kde jsem jezdíval). Když se člověk odvážil to risknout a sedl si do prázdného kuřáckého kupé, tak vždycky nastoupil aspoň jeden kuřák, co zapaloval jednu od druhé. V dělených vozech velmi často kuřáci kouřili v chodbičce a nebo kouřili a aspoň nechali otevřené dveře do chodbičky. Osobně by se mi líbily vagóny, který by měli rozdělěnou i chodbičku mezi kuřáckou a nekuřáckou částí, jak to bývá mezi první a druhou třídou. Pak by mi kuřácká kupé nevadila, pokud by byla v roumném poměru k těm nekuřáckým.
Registered user DenSha  mail  
31.08.2007 (13:26)  
FFMartin:
drobný postřeh k leteckým společnostem: ony jsou i delší než hodinové lety, třeba jediný můj let v životě byl do Japonska a ten trval kolem jedenácti hodin. Letadlo Lufthansy bylo samozřejmě i v té době nekuřácké...
31.08.2007 (12:45)  
Vidím to asi tak, že nějakou dobu se o tom bude mluvit a časem to vyšumí a už nikoho ve vlaku nenapadne hledat kuřácké kupé.
Registered user Laborec425  mail  
31.08.2007 (12:37)  
Kouří se v autobusech? :)
31.08.2007 (12:12)  
Chci vidět EC Hungaria na hraničním přechodu, kde si všichni kuřáci zapálí svou poslední legální cigaretu-potom už ale ty kuřácké části nevyvětrají- jde vidět že koncepce totálního zákazu je neštastná a kompromis by byl pro všechny schůdnější (snad až na fanatické osoby, kterých je jak koukám stále dost a kteří by nepřežili představu že na druhém konci vlaku někdo kouři)
Registered user FFMartin  mail  
31.08.2007 (11:51)  
to sAd: on by to prezil bez ujmy... Cestou na prazske hl.n. se nadycha splodin vice (myslim tim auta na magistrale). Nemylte se, kuracky vagon neznamena, ze tam sedi 50 lidi, kteri neustale kouri jednu od druhe vsichni zaroven... "raz dva a vsichni spolecne... rychlost dvacet, roubik do ust..." :-)))

Mate zcasti pravdu, ale uz to trosku zavani "rejpanim" ;-)
Registered user PZ 
31.08.2007 (11:00)  
sAd: Mohl by fasovat plynovou masku:o) Ale třeba by šla kontrola jízdenek při nástupu... Třeba by těch kuřáků nebylo tolik:-/
Registered user sAd 
31.08.2007 (10:56)  
Taková menší poznámka. Jak byste potom s tím svým kuřáckým vagonem "ochránili" průvodčího-nekuřáka? Nebo by se na každý vlak nasazoval jeden průvodčí-kuřák a jeden nekuřák? :)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko