Praha - Kuřáci cestující vlakem přijdou od nového GVD o možnost vychutnat si svou cigaretu během cesty vlakem. Doposud jsou na některých rychlících řazeny vozy s kuřáckými kupé, případně oddíly. To se v prosinci změní. Již v září zmizí kuřácké vozy z vlaků na trasách do Německa a Rakouska. Tamní dopravci zavádí kompetně nekuřácké vlaky asi rok poté, co vyhnaly kuřáky z jídelních vozů. Na nekuřácké vlaky se podle průzkumů těší celých 93 procent tamních cestujících.
Zákaz kouření potěší nejen velké množství cestujících, ale i zaměstnance drah, kteří se starají o údržbu vozů. „V kuřáckých oddílech bývá daleko větší nepořádek, mnohem častěji se musí měnit propálené potahy, což zvyšuje náklady na údržbu,“ připomíná vrchní přednosta pražského depa Václav Sosna.
Silní kuřáci již dnes vyhledávají místa, kde lze zakouřit, ať už legálně či nelegálně. Jejich častým útočištěm jsou toalety. I při přistižení hrozí přestupcům zákazu jen symbolická stokorunová pokuta. Například v Itálii jsou postihy daleko tvrdší. Zapálí-li si cestující v přítomnosti těhotné ženy, hrozí mu pokuta až 550 eur, tedy asi 15 tisíc korun.
Kouření na českých železnicích:
- V 19. století se kouřením ve vlacích nikdo nezabýval, kdo kde chtěl, zakouřil si.
- Koncem století vznikla zvláštní "dámská" nekuřácká kupé
- Po 1. světové válce byla asi třetina kupé nekuřácká, jejich počet postupně rostl
- V 90. letech kuřácká kupé ve vybraných rychlících
- Od GVD 2007/08 budou všechny vlaky kompletně nekuřácké
Zdroj: MF Dnes
Co si o nekuřáckých vlacích myslíte Vy? Zúčastněte se naší ankety.

L425: Já kdysi četl, že v Polsku se v autech nesmí kouřit v obci (ve městech). Ale to lovím opravdu v hodně hlubokých patrech paměti...
Ale byl jsem teď v Německu a tak v rámci odhulování stanic zavedli kuřácké zóny. U nás taky byly, ale péčí drah a policie na ně všichni kašlali, tak je zrušili a hulí se zase všude...
A kuřáci by si měli opravdu uvědomit, že jenom ONI diskriminujou ostatní. Ne my nekuřáci.
hezky poslat verejnou dopravou, ale napriklad dve cesty, co me cekaji ted do konce srpna (Pha - Prachatice - Klatovy - Sušice - Pha) a (Pha - Melnik - Louny - Most - Pha). s cca hodinovym jednanim na kazde destinaci bych se asi zblaznil :- )).
Mirosla Zikmund: s vasim nazorem urcite souhlas! je nevim, jestli s tim u antismokefashos uspejete :- ))
Druhou půvabnou představou je postih kuřáka, pokud za deset hodin jízdy italským dálkovým vlakem není cestující "obtěžován" průvodčím kontrolujícím jízdenky.
Italové ten zákaz (kupodivu) dodržují, takže po zastavení se často vyřítí několik lidí na peron a tam houfně kouří, když to nemohou vydržet, tak vlezou mezi vozy na přechodový můstek a tam si užívají …
Zajímavou zkušenost udělali ve Švýcarsku. Před několika lety (možná deseti) se v "příměstských" vlacích zrušila kuřácká oddělení - tehdy půl / půl. Všechny vozy se polepily nekuřáckými piktogramy. Asi po roce SBB sdělily, že cca 25 % cestujících patří do kategorie "kuřák" a protože kuřák je taky "vážený zákazník", tak se v příměstských vlacích zase obnovil kuřácký prostor, ale jen v části elektrického vozu.
Média pochopitelně spustila kritiku, že se jedná o plýtvání finančními prostředky, protože se příslušné elektrické vozy zase musely polepovat novými piktogramy …
No a pointa nakonec – tuším před dvěma lety spatřil světlo světa zákon, který kouření ve vlacích nedovoluje vůbec a SBB zase hezky kuřácké piktogramy přelepily nekuřáckými …
ad Stará paní :
já bych rozhodně nepovažoval průzkum za zmanipulovaný. Výsledky jakéhokoli průzkumu se dají různě vykládat a zaleží na tom, jak a komu je otázka položena (stuktura respondentů).
Já jsem přesvědčen, že skutečně 93 % cestujících těší.
Ostatně v příměstské dopravě v Rakousku jezdí "nekuřácké vlaky" odhadem 10 let … je jistě zajímavé, že u nočních vlaků směr Zürich / Bregenz jsou vymístenkována nekuřácká kupé, takže cestující nekuřák, pokud nechce jet ve stoje musí vzít zavděk místem v kuřáku a doufat, že se sejde dalších 5 nekuřáků a nebo trpět … pokud se jedná o vagon se stahovacími okny, pak lze s kuřáky bojovat tím, že jim otevřete okno a nebo otevřete dveře do chodbičky a na jejich protesty odpovědět, že v kupé je odporný zápach …
Je vcelku známo, že mnoho kuřáků si přeje cestovat v nezakouřeném prostředí a do kuřáckých prostor chodí jen kouřit.
To dělají i v tom Rakousku. Místo si rezervují v nekuřáku a pak chodí do kuřáckého kupé otravovat nekuřáky, kteří mají smůlu, že jim kuřáci obsadili místa v nukuřáku …
Já bych kuřákům – proč je omezovat v jejich zábavě - vyšel u dálkových vlaků vsříct. Kromě 1. a 2. vozové třídy by existovala "K" třída, tedy kuřácká třída, tedy speciální kuřácký vagon – s kuřáckým jízdným (ekonomickým, bez nároku na nějakou slevu, v praxi tedy asi trojnásobek jízdného ve druhé třídě.)
Takovýto vůz (standardní dvojková koženka) by byl doprovázem zvláštním stevardem, který by za poplatek 100 Kč (tzv. kouřenku) umožnil cestujícím kuřákům z jiných (nekuřáckých) vozů navštívit kuřácků vůz a tam si vychutnat cigaretu.
Nepochybuji o tom, že o takto "levnou" službu by kuřáci zájem neměli a dala by se na základě ročního zkušebního provozu zrušit.
"Kouřenky" do kuřáckého vozu plánoval i pan Šimral v RT Expresu. Tohle řešení se mi moc líbilo …
Pokud bude někomu nemožnost koužření v dálkových vlacích vadit, pak se otvírají dveře pro "zluté autobusy", kde pan Jančura jistě novým zákazníkům umožní kouření.
Je fakt že ta cena je tím že jsem student a navíc <26
Argument pro vlak je, že cestou můžu pracovat.
ale jak jsem tvrdil, ze auto je pro me levnejsi nez vlak tak zduraznuju PRO ME! jezdim prakticky jen pracovne, zatimco vlak dostanu proplacene jizdne, za cestu soukromym autem fasuju cestak ve vysi 6,80-/km. takze pro me osobne je ekonomicke projezdit co nejvice vlastnim autem :- ))
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.
