Praha - Kuřáci cestující vlakem přijdou od nového GVD o možnost vychutnat si svou cigaretu během cesty vlakem. Doposud jsou na některých rychlících řazeny vozy s kuřáckými kupé, případně oddíly. To se v prosinci změní. Již v září zmizí kuřácké vozy z vlaků na trasách do Německa a Rakouska. Tamní dopravci zavádí kompetně nekuřácké vlaky asi rok poté, co vyhnaly kuřáky z jídelních vozů. Na nekuřácké vlaky se podle průzkumů těší celých 93 procent tamních cestujících.
Zákaz kouření potěší nejen velké množství cestujících, ale i zaměstnance drah, kteří se starají o údržbu vozů. „V kuřáckých oddílech bývá daleko větší nepořádek, mnohem častěji se musí měnit propálené potahy, což zvyšuje náklady na údržbu,“ připomíná vrchní přednosta pražského depa Václav Sosna.
Silní kuřáci již dnes vyhledávají místa, kde lze zakouřit, ať už legálně či nelegálně. Jejich častým útočištěm jsou toalety. I při přistižení hrozí přestupcům zákazu jen symbolická stokorunová pokuta. Například v Itálii jsou postihy daleko tvrdší. Zapálí-li si cestující v přítomnosti těhotné ženy, hrozí mu pokuta až 550 eur, tedy asi 15 tisíc korun.
Kouření na českých železnicích:
- V 19. století se kouřením ve vlacích nikdo nezabýval, kdo kde chtěl, zakouřil si.
- Koncem století vznikla zvláštní "dámská" nekuřácká kupé
- Po 1. světové válce byla asi třetina kupé nekuřácká, jejich počet postupně rostl
- V 90. letech kuřácká kupé ve vybraných rychlících
- Od GVD 2007/08 budou všechny vlaky kompletně nekuřácké
Zdroj: MF Dnes
Co si o nekuřáckých vlacích myslíte Vy? Zúčastněte se naší ankety.

RT expres to tusim chcel riesit tak, ze pokial chcel ist niekto do fajciara (sedel v nefajciarovi), musel by si zakupit nejaky 20 (ci kolko) korunovy listok. cize tym padom by snad doslo k oddeleniu tych, co fajcit chcu (a budu vo fajciarovi) od tych, co nefajcia alebo tu chvilku vydrzia (a budu v nefajciarovi).
ad zamestnanci - teraz je vsade moda tvarit sa, ze zamestnancov treba tahat za rucicky, ze sa sami o seba postarat nevedia. ale pokial by niekomu vadilo (napr. sprievodcovi), ze musi prechadzat cez priestor kde sa fajci - vzdy ma jednu moznost: najst si ineho zamestnavatela, ktory to od neho vyzadovat nebude!
A ještě jedna věc by mne zajímala, příští rok bude mít Šohaj, část polských vozů, v nich se kouřit může? Přece nejsou ČD, i když to vidím příliš jednoduše.
Jsem rád, že ČD dbají o naše zdraví, ale spíš, kdyby uklidili, umyli hajzly (tam se dá chytit daleko víc věcí, než rakovina plic a jícnu), jezdily na čas a nakoupily nové vozy. Tohle je fakt jen k smíchu.
Jo hochu to bys ses divil když začali jezdit nový Béčka tak sme na to se starou huply.Projde průvodčí zatáhneš záclonky,uzamkneš kupé a jedeš.Ti řikám fantazie 3krát lepší než gumokol škoda 120.Jo vod tý doby sem se stal šotoušem.Ti říkám ty Béčka to je klasa,máš to přichystaný,je to prostorný a když jedeš přes veksle tak to jede samo,no a když toho máš moc tak to hodíš do záclonky.Ten kdo tohle nevyzkoušel pro mě není šotouš.Jo ještě to jde dobře v českym Bmz z první serie tam zvládneš i tři,ale takový Bmz rakouský tam jich zvládneš i 5 bab.
To zas ty puritáni tady budou šílet.
A na Cassovii mám spíše zkušenosti s opilými Slováky;-), kteří znečišťují česká B(p)ee, přitom můžou být v těch svých B, které tam teď často jezdí...
-vozy první třídy dělit na kuřáky i nekuřáky (pokud si koupím první třídu, skutečně už nechápu za co připlácím, pokud si nemohu ani zapálit)
-a na Expresech jedoucích více, jak 5 hodin mít jeden kuřácký vůz.
Jenže to něco stojí peníze, aby mohl na IC vlacích jezdit dejme tomu jeden vůz ABmz, pouze pro kuřáky a to z jedničky i ze dvojky. Milé ČD nepochopili, že lidi stejně budou kouřit, ať už z okna nebo na hajzlu, bude to "natajňačku" jako ve škole, nikdo to neohlídá. Nemám vůbec problém zapálit si před vlakem a 8 hodin vydržet bez cigára, ale pak tedy například chci, aby mi v Cassovii, nejezdili "opití Romáci". Tohle totiž lidem vadí daleko více, než když jsou ve vagoně 3 kuřácká kupé :-)
jestli to mam byt kvuli pruvodcim, kteri tim jednim vagonem projdou jednou za hodinu (ke vsemu pry temi kurackymi vagony stejne nikdo nejezdi, takze se tezko nekde zdrzi), tak je to tezky alibismus... :- ))
ja prestanu kourit az ja budu chtit, ne az mi to nejaka modni vlna vnuti (podotykam, ze jsem zacal az kdyz bylo "in" prestavat. taknejak natruc ostatnim "chytrejm")
pro nektere - pochopitelne ctim zasady ohleduplnosti - napriklad zakourit si v kupe nebo na chodbicce bez moznosti otevreni okna je nesmysl...
tady jde proste o princip - cesky clovek je proste zvykly na zakazy a prikazy (jen nedejboze aby musel o necem premyslet sam) a hlavne se musi furt neceho bat, jinak neni ve svym zivlu (po ebole, bse, ptaci chripce je to momentalne radar)
2) Jde ještě o jednu věc. Začalo s tím Irsko a šíří se to po celé Evropě. Zákazy kouření se neospravedlňují dobrým prostředím pro cestující, návštevníky restaurací a podobně, ale tím, že zaměstnavatel vytváří nekuřácké pracovní prostředí pro své zaměstnance, čili - nejde o to, jestli smrdíte spolucestujícím, jde o toho průvodčího (který samozřejmě může být kuřák, ale nemusí), který třeba pět hodin jede ve vlaku a musí procházet místy, kde se kouří.
Jinak pochybuji, opravdu silně pochybuji, že počet lidí, kteří začnou jezdit kvůli tomuto zákazu autem bude větší než 1 %.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
