Berlín - Německá vláda dnes uvolnila cestu k privatizaci posledního velkého státního koncernu, když schválila částečné odstátnění železnice. Podle zákonné předlohy státu zůstane ještě příštích 15 roků infrastruktura včetně kolejové sítě, nádraží a energetických zařízení. Společnost Deutsche Bahn je však bude moci hospodářsky využívat a prodejem svých podílů soukromým investorům má mezinárodně posílit.
O privatizaci dráhy, která disponuje 34 000 kilometrů dlouhou železniční sítí, se v Německu vedou spory celá léta. Stát se hodlá od roku 2009 zbavit až 49 procent svých podílů na dráze. Ocitnou se buď na burze nebo se prodají soukromým investorům.
Návrh zákona musí schválit obě parlamentní komory. Zejména ve sněmovně německých zemí Spolkové radě nemá předloha souhlas jistý, protože regiony se obávají o osud oblastní dopravy. Varují, že soukromý sektor nebude mít zájem na málo výnosné regionální přepravě.
Deutsche Bahn je největším dopravním podnikem Evropy. Loni německá železnice přepravila 1,9 miliardy cestujících a 300 milionů tun nákladů. Obrat v témže roce činil 30 miliard eur a zisk téměř 1,7 miliardy (50 miliard korun). DB zaměstnává 229 000 zaměstnanců.
zdroj: ČTK
Privatizovat se budou DB bez infrastruktury (koleje a nadrazi), ale DB obdrzi na pristich 15 let pravo na jejich spravovani. Pravne tak infrastruktura zustane statu, ale faktickou moc nad ni budou mit DB, vcetne moznosti infrastrukturu a hospodareni s ni zahrnovat do celkovych hospodarskych vysledku koncernu.
Navrh navic jeste nema vyhrano, protoze velka cast spolkovych zemi chce pred schvalenim predlohy garance a prepravni plan v regionalni doprave.
Myslím, že nadpoloviční vlastnictví infrastruktury je asi dobrá cesta, pokud se podaří je ve státních rukou udržet a pokud budou zákonem stanoveny zásady tohoto vlastnictví tak, aby nemohlo dojít k výše popsané situaci či dokonce zrušení tratě bez dalšího využití v jejím důsledku.
1. Vlastník bude šetřit na bezpečnosti.
Tohle lze řešit dohledem státních úřadů.
2. Snaha vlastníka monopolizovat provoz
Tohle pořádně řešit nelze, vlastník bude vždy ve výhodě.
Hlavní výhodou privatizace je samozřejmě snížení nákladů, protože soukromý vlastník se nenechá tak snadno uplatit jako státní úředník.
Z toho mi vyplývá celkem jasné řešení.
Privatizovat lokální tratě, kde je tak malý provoz, že tam o konkurenci nemá smysl mluvit. Hlavní tratě ponechat státu (v našem případě SŽDC).
Jinak německé řešení prodeje DB jako celku i s infrastrukturou je to nejhorší co mohli udělat, a pouze se monopol přenese ze státních rukou do soukromých, což je (podle mě) ještě horší.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.