Ustí nad Labem - Méně vlaků bude jezdit od příštího grafikonu v Ústeckém kraji. S Českými drahami se na tom dohodl Krajský úřad v Ústí nad Labem, který plánovanou redukci spojů až o 15 % odůvodňuje snižováním nákladů. Starostové místních obcí s podobným krokem ovšem nesouhlasí - říkají, že lidé vlakové spojení nutně potřebují.
V regionu se přitom nejedná o první podobné rušení spojů. V porovnání se situací před několika lety mají dnes obyvatelé k dispozici o desítky spojů méně. Ústecký hejtman Jiří Šulc argumentuje tím, že se jedná pouze o zrušení neefektivních a málo využívaných spojů. Postižené obce ale protestují. Již nyní je na mnoha místech železniční provoz oproti minulým rokům sotva poloviční, přičemž mnoho místních využívá právě vlak pro dojíždění do škol nebol zaměstnání.
O tom, které spoje budou definitivně zrušeny, by se mělo rozhodnout v září. Krajský úřad obce ujišťuje, že v rozhodování bude zohledňovat jejich stanoviska. Starostové ovšem tvrdí, že zatím se jich nikdo neptal. Kraj navíc musí vyřešit tzv. souběhy, kdy na mnoha trasách dotuje souběžnou železniční, autobusovou, a případně i tramvajovou dopravu, což odporuje evropským normám a pro kraj může znamenat sankce.
zdroj: Česká televize
Naprosto správná analýza stavu, plně souhlasím.
Pro zpestření (vlastní zkušenost z Úst.K):
Bývalo zvykem navážet směny na elektrárny smluvní dopravou. Bývalo neřešitelné dohodnout s dopravcem (např. DP Most-Litvínov) optimalizovaný jízdní řád dle potřeb elny. Požadavek "statutárního" dopravce na to, aby linkový (MHD) bus zajížděl k bráně (cca 2x500m zajížďka) a cestujících nejméně na 2 vozidla - požadován připlatek / dotace dopravci v takové výši, že bylo opět levnější sjednat privátní linku se soukromníkem.
A perlička na závěr: Žst. Tŕebušice cca 250 m od brány elny. Historicky zmlsané zaměstnance nemožno na vlak dostat, protože by v MO i CV museli zase přesednout na MHD. (a údajně suma nákladu přepravy hrazená cestujícím by byla vyšší, i u pravidelně se opakující přepravy).
Když jsem pak pracoval i v jiných obcích (např. ČB, MO a okolí), připouštím, že jako Pražák jsem se divil a nepodřídil určitým tlakum a snahám zapojit mne do místního dění. Prostě mne nebere, když někdo dýchá tím, zda lokálně společensky má jít do dveří mlékárny napřed paní má, nebo paní lékárníková. Z hlediska oné menší obce jsem asi byl VIP, ale jako pražák jsem na to mimo přímý pracovní proces z vysoka kašlal. A i mi to bývá k smíchu, jak takovéto lokálně společenské blbiny mohou (zpravidla v oněch menších obcích) zatemnit jinak moudrým lidem mozky, když mají posoudit a rozhodnout objektivně třeba onu dopravní obslužnost.
Jen velmi málo autobusových linek zajíždí do Brna, většina končí na nejbližším nádraží. Kordis 'donutil lidi přestupovat' - jim se to nelíbí a brblají. Co ale už nevidí, že se tím jednak naplnily vlaky (= zlevnily pro objednatele) a druhak zkrátily trasy bus linek (= za stejnou cenu lze objednat více spojů). Ušetřené peníze nemizí v rozpočtu, ale opravdu se platí více spojů - na železnici i na silnici - takže člověk má jistotu, že se dostane kam potřebuje, a dokonce i zpět.
Jinak, že je to děs a strašná škoda, na tom se shodneme. Při 'antikoncepční' dopravní politice ÚK se dost pravděpodobně stane, že bude zastavena osobní doprava i na úseku (úsecích), kde by při promyšlenějším řešení celého systému zastavena být nemusela. Možná i nevratně, protože když lidi vlaku odvyknou, těžko se vrací. Na druhou stranu zachování lokálek za každou cenu (stylem čtyři spoje v X a dva o víkendu) akorát vyhání lidi do aut, protože kdyby tam za stejné peníze jezdil dvakrát častěji autobus, už se to začne blížit použitelné veřejné dopravě ...
Ja tvrdim, ze v soucasnosti jsou lokalky nespravne udrzovany (zanedbany), jesou vybaveny starymi vozidly a jeste jsou pro kraje drahe (DC). Tyto tri faktory hraji hlavni roli, ze jsou lokalky na zruseni. Ale to za uz za par let nemusi platit!
Navic kazda lokalka ma obrovskou nakladni kapacitu a mnoho z nich i potencial.
Mam pocit, ze Racka nikdo nemuze vinit z toho, ze by byl fanda do "gumokolu". Jenze jakkoliv jsou jeho slova bolestna a muzou se spatne cist, tak jsou setsakramentsky pravdiva. Jen jde o to, je alespon chtit vnimat...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.