..: Orient-Express přes Slovensko, Polsko a Česko :..

Ilustrační obrázekVSOE - Orient-Express, celým názvem Venice Simplon-Orient-Express, legendární historický luxusní vlak, opět zavítá nejen do České republiky, ale letos poprvé pojede novou trasou a to přes Slovensko a Polsko do Prahy. Vlak pojede v trase Benátky - Vídeň - Banská Bystrica - Krakow - Varšava - Malbork - Praha, odkud pak dále pojede do Frankfurtu a Paříže. Pro cestující je po celé trase a zejména pak v Polsku připraven bohatý program a mnoho zastávek.

Orient-Express poprvé spatřil světlo světa v roce 1883. Vlak s luxusními goblény, sametovými závěsy a křišťálovými číšemi, projekt Belgičana Georga Nagelmackerse, se vydal 4. října 1883 z Paříže do Konstantinopole. Na palubě bylo čtyřicet cestujících a cílové stanice se jim podařilo dosáhnout za šedesát sedm hodin (tehdy ještě nebyla mezi oběma městy po celé délce železnice, takže se nejelo jen vlakem, ale i lodí). O šest let později propojil Orient-Express Londýn a Paříž. Z anglického hlavního města byli tehdy pasažéři dopraveni do Doveru vagóny Pullman a po přeplutí Kanálu pokračovali neméně věhlasnými vozy Wagon-Lits. Tak je tomu dodnes, jen La Manche se zdolává Eurotunelem. Časem přibyly Orient-Expresu další zastávky. Poté, co začal využívat na cestě do Istanbulu Simplonský tunel (1921) - tenkrát nejdelší na světě (20 km), začalo se mu na této trase říkat Simplon-Orient-Express, na cestách do Benátek pak Venice-Simplon-Orient-Express. Do oněch dob, kdy patřilo k dobrému vychování navštívit alespoň jednou za čas někdejší hlavní město Východořímské říše Istanbul, zasadila také Agatha Christie děj svého detektivního románu. Vražda v Orient-Expressu nakonec proslavila nejen ji, ale i samotný vlak.

Druhá světová válka napáchala na evropských železnicích obrovské škody a vagóny Orient-Expressu rozmetala nadlouho po celé Evropě. V roce 1977 se dva z nich se objevily na aukci Sotheby v Monte Carlu, kde je prezident sítě hotelů Orient-Express James B. Sherwood okamžitě koupil. Od toho dne si nedal pokoj, dokud zbývající vagóny Pullman a Wagon-Lits nenašel. Jeho úsilí bylo korunováno úspěchem 25. května 1982, kdy nádherně restaurovaný nejslavnější vlak historie vykonal po letech cestu z Londýna do Benátek. Pana Sherwooda stála rekonstrukce 11 miliónů liber.

Do Prahy Orient-Express poprvé zavítal v roce 1994. Od té doby jezdí trasu Benátky - Vídeň - Praha - Frankfurt - Paříž - Londýn třikrát až čtyřikrát do roka. Z Benátek vyjíždí většinou ve středu večer a do Prahy přijíždí ve čtvrtek odpoledne. Z Prahy pak pokračuje až v sobotu odpoledne, kdy pokračuje dále do Londýna, kam vlak přijíždí v neděli. Sice jedinou oficiální zastávkou na území ČR je Praha, vlak zastavuje z provozních důvodů ještě v dalších stanicích (Břeclav, Brno, Plzeň, Cheb,...). Souprava má zpravidla 17 vozů, původních rekonstruovaných vagonů Pullman a Wagon Lits. Délka soupravy činí 400m a hmotnost 920t. Ačkoli je to výjimečný historický vlak, není tažen historickými lokomotivami a to ani v jiných státech, kudy projíždí. Na našem území je většinou tažen elektrickými dvousystémovými lokomotivami řady 363. Vlak je pojat jako vyhlídkový a jezdí rychlostí max. 120 km/h, byť vozy jsou schopné jet až 140km/h. Jízdenka v celé trase pro jednu osobu stojí v přepočtu přes 80000,- Kč.

Ilustrační obrázek

Na Slovensko poprvé

Vlak se 16 vozy vyjíždí z Benátek v pondělí 9.7. večer, s příjezdem do Vídně v úterý v dopoledních hodinách. Z Vídně na Slovensko pak pokračuje až ve středu 11.7. dopoledne, kdy bude mít malou zastávku (16:00 - 19:30) v Banské Bystrici. Zajímavá je trasa na slovenském území i nasazení lokomotiv. Kdo by čekal parní lokomotivu, bude ovšem zklamán. Vlak přijede z Vídně přes Bratislavu Petržalku, kde se provede výměna lokomotiv. V čele s Laminátkou (240) pojede přes Levice a Zvolen do Banské Bystrice. Odtud bude vlak tažen dvojicí Brejlovců (2x 754) do Martina, kde se vymění za dvojici Peršinků (2x 163) a přes Priekopskou spojku odjede dále přes Štrbu, Spišskou Novou Ves, Kysak (spojka), Prešov do Plavče a do Polska (Muszyna). Zajímavostí je jistě postrk v trase Zvolen - B.Bystrica - Čremošné, kdy bude nasazen Pomeranč 775.012.

Ilustrační obrázek

Polsko a ČR

Do Krakowa přijede Orient-Express ve čtvrtek kolem poledne, kde je pro cestující připraven bohatý program. Odjezd z Krakova je stanoven až na sobotní dopoledne, kdy vlak přepraví cestující do Varšavy. Z Varšavy Orient-Express odjíždí v neděli ráno k známému hradu Malbork. Odtud večer vyrazí vlak do Prahy. Na české území (Meziměstí) dorazí v pondělí 16.7. ráno a do Prahy přijede odpoledne. Po dvoudenní přestávce pak pokračuje standardní trasou přes Plzeň a Domažlice do Norimberka, Frankfurtu a Paříže.

Podle webových stránek společnosti VSOE nebude tato trasa ojedinělá. Příští rok v červenci jede opět. A ještě malé upozornění na závěr - vlak Orient-Express není určen pro veřejnost, tedy není možné do něj vstupovat bez souhlasu společnosti VSOE. Podrobnosti o jízdním řádu a trase jsou na webu JRtrain, kam je možné zasílat fotografie z této jízdy.

Podrobnosti a jizdní řád , Oficiální web VSOE


JRtrain Poslat mail autorovi | 9.7.2007 (12:00)
Related newsopen/close

  1 2 3      Zpráv na stránku:   
11.07.2007 (22:21)  
Z Borohradku na Moravany to asi urcite ne, ta trat je hodne spatna. Ale slo by to a byl bych rad, ale tohle je nerealny.
Registered user Best  mail  
11.07.2007 (19:19)  
bez úvratě by to šlo také Meziměstí - Týniště - Borohrádek - Moravany - Praha
11.07.2007 (14:51)  
Je otázka, zda na české území vstoupí v tom požadovaném řazení. Právě v té Chocni by to mohli srovnat. Nakonec to ale můžou udělat otočkou přes ONJ či jízdou přes Malešice. 16. 7. má začít šestitýdenní výluka 4. a 2. koleje v Běchovicích a tak jsem si myslel, že to raději poženou přes Lysou. No uvidíme.
11.07.2007 (18:47)  


co se týče řazení, ikdyž do Prahy přijede opačně, než pojede dál do Německa, tak jej otočí přes ONJ. Ale jak přijede z Polska nevím.
Registered user JardaK 
11.07.2007 (14:06)  
Ad: radekedar
Jo, tak si to pamatuju dobře, dvojitá úvrať Starkoč i Václavice, to je dobře! Z tohoto pohledu by to byla nejjednodušší možnost, jak zachovat řazení vozů z Polska, využít tu první trasu. Ovšem zatím to vypadá na Choceň, ale raději bych ho poslal po 020 na Prahu, ať je nějaká změna a "hradečáci" - ať maj taky radost, včetně Louise v Poděbradech :-).
11.07.2007 (11:44)  
Z Prahy do Plzně by měla jet 363 057 (modrobílá) a z Plzně do Domažlic 754 058 jako vlaková a 754 019 přípřežní ( má nejčistější střechu).
11.07.2007 (18:47)  


Díky za info ;-)
Editor or ŽelPage Administrator RaPa  mail  
11.07.2007 (9:07)  
JardaK: Moje chyba, teď sem si uvědomil že to je vlastně dvojitá úvrať (Václavice i Starkoč) takže by to sedělo.
JRTrain: 151.001 už není Duhovka, ale reklamka na EC/IC ;-)
11.07.2007 (18:41)  


a vida, zapomněl jsem... no uvidíme co nasadí
Editor or ŽelPage Administrator JRtrain  mail  
10.07.2007 (16:02)  
Zdravím, omlouvám se za drobné chybičky, již je opraveno..
Co se týče jízdy z Meziměstí do Prahy, zde ještě nemám vhodné podklady, nicméně se hovoří o jízdě přes Choceň. Z Meziměstí by měl jet OE přibližně v 9:30, v Chocni by mohl být cca 12:00 - 12:30 (plus/mínus) a do Prahy by mohl přijet již ve 14 hod, pokud nebude nějak omezován. Detaily snad budou známy co nejdříve ;-) Nasazení loko mi není známo, ale tipuji to na 2x 754 z Meziměstí do Chocně (s možným postrkem), z Chocně nějaká pěkná, zřejmě reklamní stejnosměrka - jistě by ladila 151.001 (ČEZ - Duhová energie). Max. rychlost vlaku by se měla pohybovat v rozmezí 60 - 80 km/h.
Registered user Raven  mail  
10.07.2007 (15:02)  
JardaK: Díky moc. Já bych si také přál tu první variantu, ale druhá nevadí :-D Pokud se HK vyhne, tak se budu muset posunout k PCE nebo Týništi.
Jinak, pokud si dobře vzpomínám, když jsem jel naposledy z Náchoda do HK, tak z Václavic byla souprava sunuta HV do Starkoče, a odtamtud pokračovala klasicky dál - směr Česká Skalice, Jaroměř, HK..
Registered user JardaK 
10.07.2007 (12:31)  
Ad radekedar: Tak jsem se asi zmýlil s tou úvratí, jel jsem tam jenom jednou, jelikož jsi z Náchoda, asi máš pravdu. Ale mám stejně pocit, že jsme ze Starkoče "couvali" bez postrku do Václavic a dál pokračovali vlastní silou... ale už je to minimálně 10let zpátky. Zaústění kolejiště ve Starkoči si pamatuji přesně, u Václavic už ne... Nicméně ty tři trasy jsou v platnosti, nepředpokládám že by se jelo z Týniště do Borohrádku a pak na Moravany a Pardubice (čtvrtá varianta).
Editor or ŽelPage Administrator RaPa  mail  
10.07.2007 (12:07)  
JardaK: ale vždyť ta první je taky úvrať (ve Václavicích)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko