..: České firmy se chtějí podílet na modernizaci bulharských železnic :..

Ilustrační obrázekPraha - České firmy se chtějí podílet na připravované modernizaci železniční sítě v Bulharsku, které leží na hlavní pozemní cestě mezi Evropou a Blízkým východem. Novinářům to ve čtvrtek po jednání s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Římanem řekl místopředseda bulharské vlády a ministr zahraničních věcí Ivajlo Kalfin.

"Velké české firmy mají zájem zapojit se do rekonstrukce železniční infrastruktury v Bulharsku i do jiných oblastí, které jsou významné," uvedl Kalfin. Konsorcium tvoří podle Římana například stavební firma OHL ŽS Brno, Třinecké železárny, které vyrábějí koleje, či AŽD Praha. "Jsou to firmy, které v uplynulých 15 letech získaly zkušenosti na obdobných rekonstrukcích železničních tratí v ČR," podotkl Říman.

Společnost AŽD Praha loni v bulharské Sofii otevřela továrnu, do níž investovala 100 milionů korun. Bude zde vyrábět především zařízení pro železniční a silniční dopravu. Ze získaných zakázek jsou zatím nejvýznamnější dodávky zabezpečovacího zařízení pro dvě stanice sofijského metra. Bulharsko má pouze zhruba 330 kilometrů dálnic a nové projekty se po pádu komunismu prakticky zastavily. Zastaralá železniční síť v zemi navíc výrazně zaostává za standardy v EU. Bulharská vláda chce železnici modernizovat s pomocí peněz z evropských fondů.

"Pan ministr mě ujistil, že za českými investory stojí stát se svými mechanismy a institucemi pro financování a exportní garantování. Jsem toho názoru, že v oblasti infrastruktury má naše spolupráce mimořádné dobrou budoucnost," prohlásil Kalfin.

České firmy patří podle Kalfina mezi nejvýznamnější investory v Bulharsku. Například energetická společnost ČEZ se nedávno přihlásila do tendru na výběr strategického partnera v bulharské jaderné elektrárně Belene. ČEZ již v Bulharsku koupil tři distribuční společnosti a elektrárnu Varna.

Česko má s Bulharskem dlouhodobě kladnou obchodní bilanci. Loni české firmy do Bulharska podle údajů Českého statistického úřadu vyvezly zboží v hodnotě bezmála 8,5 miliardy korun, naopak dovoz z Bulharska obnášel 2,4 miliardy korun. Negativní saldo bulharské obchodní bilance jen zčásti kompenzuje turismus.

zdroj: ČTK


Honza Beránek / JTB | 30.6.2007 (1:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Česká republika (celá) Bulharsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Semík  mail  
01.07.2007 (22:25)  
2 Venca Burgán: A kolikrát jsi v Bolharsku jel vlakem, mají minimálně o 30 Desir více než ČD. Jak to, že si soukromí dopravci v Bulharsku kupují lokomotivi z Anglie a Dánska?. Tam asi problém z kolejovýma obvodama nebude. Navíc Bulhaři používají hodně vozů od DB. To je přání mnoha lidí zde v ČR. Mám pokračovat. Např k jízdence do Ex místenka zdarma a pod.
01.07.2007 (3:08)  
Vousáč: ne. těch 50 mil. odpovídá tak přibližně sociálním dávkám lidem, kterým se nechce dělat
30.06.2007 (22:48)  
Ad zdenek84:Nebyl jste u toho když házeli v antickém Římě starce do Tibery,aby jim neujídali z hubeného krajíce?Asi ano,protože ten váš nápad je tomu římskému řešení dost podobný
30.06.2007 (14:43)  
No dobrá tak jo plácám,ale už vidim jak jim židárna AŽD tam dá ty slavný kolejový vobvody jako u nás na koryto,aby si Bulhaři nemohli koupit žádnou loko Taurus apod,maximálně českej ešus a možná 380.
30.06.2007 (13:46)  
to Venca: A zese pletet jabka s hruskama. Za prve: Nase firmy nemaji nic spolecneho s nasim statem (ted uz maximalne tak vlastnictvi akcii) a je naprosto jejich vec kde investuji. Jejich cilem je generovani zisku a pokud se bude generovat v Bulharsku, tak no problem. Za druhe: To jak je to u nas v cajku nezalezi na nasich firmach, ale na na nasme statu. Tedy na tom, kolik se uvoli investovat a jak. A za treti: Nic jim neradime, jen firmy udelaji praci, co si Bulhari objednaji.
30.06.2007 (12:10)  
já myslím, že u nás stát do železnice celkem investuje, ale mohlo by to být mnohem lepší. já osobně bych sebral rozpočtu sociálních věcí 50 miliard a dal to na dopravní infrastrukturu
30.06.2007 (11:56)  
V Bulharsku se narozdíl od nás zřejmě vydali cestou modernizace železnic namísto stavby nových dálnic. To se to panu Římanovi hodí, naše železnice by nejradši zrušil, ale s Bulharskem je to pro něj obchod... Inu, náš stát na železnici tolik nedá, tak firmy musí hledat práci v Bulharsku. Je to smutné, ale aspon něco pozitivního v železničním světě.
30.06.2007 (10:41)  
To Venca: Ale my jim do toho nekecáme, jen naše firmy tam chtějí investovat, což považuju za hodně kladný...
30.06.2007 (10:27)  
Ať si to daj do cajku nejdřív u nás a pak se můžou cpát ven.A my jsme ty pravý kde všechno funguje super a tak jim do toho můžem kecat.
registrovaný uživatel Sova 
30.06.2007 (10:04)  
Jak jsem v jedné staré dráze četl,že 300km na Bulharských tratích urazili za 9hodin tak mě to bohatě stačilo.Byl jsem v Burgasu na nádraží a byla to hrůza sama, kromě jednoho naleštěného vozu A to tam vypadalo dost uboze, rychlík do Sofie měl nablýskanou mašinu, již zmíněnou nablýskanou jedničku a jinak to byly polorozpadlé vozy, které bych kvalitou přičlenil k našim vozům Bg.A nástupiště kromě jednoho samozřejmě nekryté takže jste se cestou k lokomotivě pořádně zpotili.Mám z tama pár dobrých fotek, bohužel jsem v té době neměl digitál:_(

Snad jediná dobrá věc byla,že jsem tam neviděl jedinný grafit...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko