Šumperk - Ještě před několika měsíci se mohli cestující těšit na výrazné novoty připravované na soukromé Železnici Desná. Novinkou měla být zejména její elektrifikace a s ní zcela nový vozový park. To vše ale bude nejspíš pouhým snem. Uskutečnění projektu téměř s jistotou pohřbily nelítostné ekonomické výpočty.
Původní plán bývalého rapotínského starosty Ondřeje Koppa počítal s tím, že motorové vozy (řady 810) mohou v budoucnu vystřídat tiché a ekologické elektrické vlakové soupravy, které by pak mohly zajíždět až do Olomouce. S novými vlaky i elektrifikací železnice je ale nejspíš konec. „Dřívější projekt posuzoval odbor ministerstva dopravy, který se zabýval zejména ekonomickými hledisky celé této záležitosti. Bohužel však ekonomické ukazatele nedopadly pro záměr této elektrifikace dobře.“ vysvětluje hlavní důvod očekávaného zmrazení projektu předseda Sdružení obcí údolí Desné Vladimír Mikulec. Podle posudku by byla investice nerentabilní.
Obrovské náklady na celou akci zřejmě zabrání i původně zamýšleným plánům na získání peněz z Evropské unie. „Jen samotná elektrifikace by si vyžádala zhruba půl miliardy korun. Dalších pět set miliónů by pak spolklo nakoupení nových vozů,“ dodává Mikulec. Obrat k lepšímu by mohl přinést jen velký nárůst železnicí přepravených lidí.
zdroj: Týden na severu
Mooooooooooc dobrý vtip:-)
Nejlepší návrh dal happy,regionova s motorem na biomasu je moderní,ekologické a dokonce i ekonomické a navíc by se pak mohli vychloubat,že při modernizacích myslí víc na životní prostředí než ČD:DDD
a pulmiliarda je opravdu prehnana, za 25 korun na milimetr bych to zvladl i s dodanim tech elektrickych jednotek
Po výměně ministrů po volbách 1998 se kormidla ujala ČSSD a její ministr dopravy měl na hospodření s penězi daňového poplatníka ve vztahu k obnově tratí poničených povodněnmi, jiný názor, tak se za finanční spoluúčasti EU tratě obnovily. Pro "Svazek obcí Desná" však byly ČD – protože vedení poslouchalo svého ministra – nedůvěryhodným partnerem a tak se hledal jiný provozovatel drážní dopravy …
Pokud jde o elektrifikaci, otázka je s jakým typem TV se tam počítá. Řetězovka je pochopitelně drahá, levněji by přišlo jednoduché vedení. S ohledem na délku tratě by se musela postavit měnírna, pokud není v okolí venkovní vedení 110 kV, na něž by se měnirna připojila nutno postavit i toto vedení. S velkou pravděpodobností by bylo třeba provést i úpravu zabezpečovacího zařízení na přejezdech atd. atd. a nyní si spočítejte návratnost takovéto investice z hlediska úspor provozních nákladů mezi motorovou a elektrickou trakcí > M810 vůči klasické soupravě tažené elektrickou lokomotivou. Bohužel, s ohledem na hmotnost klasického vozu, i kdyby jezdila E lok s jedním vozem tak to bude z hlediska energetických nákladů s tím samotným motorem levnější. Na rychlosti taky nic nezískáte.
Jediné, na čem se dá reálně ušetřit je údržba, protože elektrická kolejové vozidla mají násobně delší kilometrické proběhy mezi jednotlivými stupni údržby, jenomže ta vozidla nejsou k mání, pokud by se tam nenasadil trojdílný žabotlam.
Odhad půl miliardy odpovídá. Nejvýhodnější typem vozidla je "něco" podobného vozidlu tramvajového typu, se dvěma stanovišti a možností mnohočlenného řízení, řekněmě vzoru KT8 s nízkpodlažním středním dílem. I kdyby se z elektrikářského hlediska mohla úprava provést, technické požadavky na tramvajové kolejové vozidlo jsou jiné než drážní kolejové vozidlo, takže takováto jednoduchá možnost nepřipadá do úvahy. Vývoj kolejového vozidla v tuzemských podmínkách by byl neúměrně drahý, proto přichází do úvahy nákup. Západoevropský kolejový průmysl ochotně dodá > ve Švýcarsku jezdí typově vyhovující vozidla na trase Geneve – La Plaine – Bellegarde SNCF na trakční produové soustavě 1,5 kV =, takže přizpůsobení na 3 kV = by nebyl problém. Jenže problém budou peníze …
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.