Brno - Pohodlnější jízda čeká cestující z Brna hlavního nádraží. ČD mají totiž v úmyslu postupně obnovovat železniční vozový park, aby cestující měli větší pohodlí. Ze stanice tak bude jezdit stále více nových vlakových souprav. Průměrné stáří drážních vozidel je totiž zhruba 27 let.
Náměstek hejtmana Václav Horák říká, že Jihomoravský kraj má na modernizaci železnice velký zájem, minimálně v rámci rozšiřování IDS. ČD a region proto hledají možnosti spolupráce v této oblasti.
Náměstek Generálního ředitelství ČD Jiří Kolář uvádí, že chtějí spolupracovat s Jihomoravským krajem například na projektech rozvoje regionální železniční osobní dopravy. Díky spolupráci by totiž dráhy mohly na obnovu vozového parku získat peníze z fondů EU.

Student Agency na železnici

zdroj: Brněnský deník


Začalo to tím, že jste napsal "Rakousko – ani jeden soukromník".
Celý problém spočívá v tom, že v Rakousku, Německu, Švýcarsku "národní dopravce" a "ostatní soukromníci" kopou za jeden tým, pro spokojenost cestujícícho i "daňového poplatníka", takže cestující se až na nepatrné vyjimky (Německo) nemusí starat o to, komu (z hlediska platnosti jízdenek) patří vozidlo, které přijede - cestujícímu s roční síťovou jízdenkou je uznávana ve všech vlacích, zatímco v Česku takzvaní (samozvaní) dopravní odborníci (spíše odporníci) donekonečna omílají teorie o tom, jak kvalitu dopravy zlepší tím, že na koleje bude přivedena konkurence a různí dopravci budou stát na opačné straně hřiště a budou kopat proti sobě nebo ještě lépe řečeno, zlepšení kvality se spatřuje v tom, že železniční dopravci budou hrát jakési "Člověče nezlob se" a budou se vzájemně z dosažených políček vyřazovat.
Postrárám konkurenci na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně, Sokolov – Karlovy Vary (a dalších) kde existuje fakticky stejný monopol … a cestující se síťovou jízdenkou tam musí znovu platit, protože železniční společnosti se nemohou a nebo nechtějí dohodnout na tom, jaký podíl by měl "jiný dopravce" z roční jízdenky dostat … samozřejmě k nespokojenosti cestujícího i daňového poplatníka.
V citovaných zemích pochopili, že dostat více cestujících na koleje lze jen tehdy, když se bude táhnout za jeden provaz a nepovedou se žabomyší tlachanice o tom, jak je modernizované vozidlo toho či onoho dopravce nepovedený pokus o modernizaci (814), s tím, že Desiro (mimochodem cca 5x dražší) by bylo lepší, ale již se neřekne, že užitná hodnota toho lepšího a dražšího Desira je stejná = bude jezdit stejně rychle nebo stejně pomalu (zálaží na úhlu pohledu) jako ta 814. Totéž platí o tlachanice týkající se tzv. dumpingových cen …
Páni, nemôžem si pomôcť, ale tieto výlevy vo mne budia dojem trpkej nostalgie za zlatým časom Československých štátnych dráh, keď jeden železničný podnik bol štátom v štáte a železničiar sa cítil ako king. Teraz tu každý do krvi obhajuje ČD a nedajbože pripustiť, že sa tu bavíme o preľudnenej, neefektivnej a nepružnej organizácii vystavenej napospas odborom a byrokratom zvyknutým na desaťročia nemenené postupy a ciele.
Konkurencia na železnici? Prečo nie? Nech infraštruktúra zostane štátna a všetci dopravcovia majú rovnaké práva na využívanie. So stanicami v správe ČD je to od začiatku nezmysel a zase len prejav neskutočnej nepružnosti systému. Tak ako autobusoví alebo leteckí dopravcovia dokážu existovať v konkurenčnom prostredí s rovnakými podmienkami, môže bez všetkého existovať aj trh so železničnou dopravou. Že to ohrozí zaručené teplé miesta tisícov ľudí u ČD je vec druhá.
A prosím, nerobte z monopolného dopravcu chudáka zato, že musí voziť regionálne spoje. Veď v každom výberovom konaní sa dobre že nepretrhnú. Toto je pritom zlatá baňa, na ktorej sa dá jedine získať, keďže kraje preplácajú stratu a navyše prihadzujú "primeraný zisk". Pritom je celkom vtipné, že ČD vždy nasadnia supernízke ceny a sťažujú sa, že nedostávajú dosť. Komické je to tiež s nasadením napr. 843, ktoré sa presúvajú z DKV do DKV podľa toho, kde práve majú robiť kampaň za získanie zmluvy.
Osobne si myslím, že už je načase vystúpiť zo socializmu a začať niečo robiť, aj keď je to pre mnohých neprekonateľný zlom v životnej a pracovnej filozofii.
OK, nezdaneni paliv pro letadla jsem opomenul a castecne to moje pochyby vysvetluje, nicmene jsem stale presvedcen, ze opravdu efektivni zeleznicni doprava by mela vyjit maximalne stejne draze jako letecka.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
