Warszawa - V Polsku byla dokončena modernizace 81 osobních vozů určených pro rychlíkové spoje. Cena modernizačních prací dosáhla téměř 70 milonů zlotých (v přepočtu 503 milionů Kč) a byla financována z fondů Evropské unie a ze státního rozpočtu. Pro společnost PKP Przewozy Regionalne to znamená velký úspěch - finanční podporu na modernizaci vagonů z fondů EU se jí podařilo získat historicky poprvé.
Co konkrétně modernizace v polském podání přináší?
- kompletní výměna interiéru
- v celém vagoně tepelná a zvuková izolace
- dosazení nových oken (lepší světelnost a estetický dojem)
- zabudovány nové toalety
- vyměněny nástupní dveře (s blokováním během jízdy)
- nové odkládadací prostory pro zavazadla
- vagony také získaly nový lak s ochranou proti grafitti
- instalováno elektronické počitadlo ujetých kilometrů
- a další úpravy pro zvýšení bezpečnosti
Na stránkách PKP Przewozy Regionalne si můžete prohlédnout fotogalerii z průběhu modernizací.
První modernizované vozy se vydaly na trasu rychlíku Krakowianka během května 2006. V dalších měsících pak práce pokračovaly na ostatních vozech. Spolu s novým vzhledem nabídnou cestujícím především vyšší úroveň komfortu, bezpečnosti a vylepšené technické parametry. Z celkového počtu 81 modernizovaných vagonů je 24 nově přístupných i pro zdravotně postižené cestující.
Na kterých vlacích se s těmito vozy můžete setkat? Až na jednu výjimku (litevské Šestokai) se jedná výhradně o vnitrostátní spoje:
Pogoń ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok
Konopnicka ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok
Hańcza ... Warszawa – Tłuszcz – Małkinia – Białystok – Sokółka – Augustów – Suwałki - Šestokai
Krakowianka ... Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Leszno – Poznań – Piła – Kołobrzeg
Roztocze ... Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Bieszczady ... Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Światowid ... Szczecin - Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Galicja ... Szczecin – Poznań – Leszno – Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl
Trasy vlaků, na které jsou modernizované vozy nasazovány, si také můžete prohlédnout na mapě.
zdroj: PKP Przewozy Regionalne
Mými oblíbenými vagonama PKP jsou ABB Henschel.
1 klasa:
http://www.ic.rail.pl/album_page.php?pic_id=315
2klasa:
http://www.ic.rail.pl/album_page.php?pic_id=316
Popis polsky :
http://www.wagony.net/index.php?url=Z1A
http://www.wagony.net/index.php?url=Z1B
Jezdí taky na EC Polonia (část vlaku, která jezdí do Varšavy, protože krakovská část je něco jinýho).
Zajímaveé jsou taky:
Z2A
http://www.wagony.net/index.php?url=Z2A
152A
http://www.wagony.net/index.php?url=152A
154A
http://www.wagony.net/index.php?url=154A
Některé typy vagonô jse dočekaly taky i zajímavých modernizací:
http://www.wagony.net/katalog/XB-przedzial2.jpg
http://www.wagony.net/index.php?url=XB
Pro M: V Polsku jsou hory a to vyšší než-li české:)
--
Krzysztof Waszkiewicz
http://www.kolej.eu.org/twb/ http://www.eu07.pl http://www.kolej.pl
BTW - do tech prihradek u dveri se to uz neveslo?
Pendolino proste neni urcene k preprave lodnich kufru. Muzete navrhnout umisteni znacky do zahlavi vlaku... Mimochodem - kdyz budu mit tezkej kufr, tak s povdekem uvitam mozna nechat ho na "ulozisti" u dveri a dobrovolne se vzdam tahani kufru kamsi doprostred vagonu vachrlatou ulickou, kde s mym kufrem navic seznamim spoustu cestujicich sedicich v ulicce a nakonec ho v ulicce necham, protoze nahoru ho stejne nezvednu. A neni nic horsiho nez kdyz se potkaji dva kufrari v pulce vagonu s tim, ze by se radi prohodili...
Dle SPPO si musí cestující hlídat zavazadlo sám, čili není povinen dávat si zavazadlo někam, kde na něj nemá dohled a dopravce odpovědnost nepřevezme.
Ve švýcarských vozech klasické stavby jsou "chytrá" sedadla, takže běžný kufr můžete dát do prostoru mezi opěradla, pod sedadlo na němž sedíte a rovněž nad sedadlo. Stejné sedačky jsou v rakouských 4010 z roku 1965.
Ale souhlas v tom, ze oddeleni "sklenenou prepazkou" je stejne hloupe jako vycleneni nekuracke casti hospody tim, ze se rekne, ze "tyhle tri stoly" jsou nekuracke...
... každopádně půlený vůz, co se kuře týká, je z technického hlediska nesmysl.
Cestujici - vsak OK, proto jsem psal, ze to nemusi byt zrovna tvuj nazor (ale ze tady takove jsou asi pripustit musis:-)
Co mi teda vadí víc, je větrání v kupé Bee, protože pokud je některý oddíl kuřácký, je cítit kouř často v celém vagonu.
Konkrétně to Bpee jsem taky nikdy neviděl polokuřácké. Myslím, že se ani nedá zavést jako polokuřácké, protože jednotlivé části vozu neoddělují žádné dveře.
S tím natahováním nohou je to v kupé lepší jen do té doby, než si proti vám někdo sedne, což se v "autobusovém" velkoprostoru stát nemůže. :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.