Punta Paloma - Nový tunel propojí Španělsko a Maroko. Bude dlouhý 40 kilometrů, vlaky v něm pojedou v hloubce 300 až 800 metrů pod Gibraltarským průlivem. Za méně než 20 let budou moci cestující nastoupit do vlaku ve stanici Siviglii a 90 minut nato vystoupit v Tangieru na africkém pobřeží.
V osmdesátých letech se zrodila myšlenka spojit Španělsko s Marokem mostem. Projekt však ztroskotal na neřešitelných překážkách, jako jsou vítr, silné proudy a intenzivní lodní provoz. Patnáctikilometrový most by vyžadoval obří podpěry hluboké 900 metrů, které by i přesto nezajistily dostatečnou stabilitu při silných bouřích na Gibraltaru. Stavba byla tedy posléze odložena. Naproti tomu výstavba tunelu vypadá proveditelněji. Z Punta Paloma ve Španělsku se sestoupí pod hladinu moře a dojede se do zálivu Capo Malabata, poblíž Tangieru.
Vlády v Madridu a Rabatu daly po desetiletí výzkumů a geologických průzkumů na konci roku 2006 projektu zelenou. Na stavbě se budou podílet španělské, francouzské, švýcarské a marocké firmy. Předběžné práce začnou již v polovině roku 2007, ihned po zhodnocení náročnosti a překážek projektu. Tunel pod Gibraltarem bude dvoukomorový, mezi dvěma kolejemi bude ještě servisní tunel. Měl by být dokončen do roku 2027 a náklady na jeho stavbu se předpokládají ve výši 13 mld. Eur. Tato stavba, která spojí Afriku a Evropu a otevře důležitou spojnici mezi Gibraltarem a Marokem, povede tři sta až osm set metrů pod hladinou moře. Jde o dílo, před kterým by inženýři tunelu pod kanálem La Manche bledli závistí.
Stavba znamená bezprecedentní výzvu pro nejmodernější stavařské technologie. I když je to vzdušnou čarou ze španělské na marockou stranu pouhých 14 kilometrů, hloubka průlivu, síla proudů a především členitost dna dělají z projektu stavbu neporovnatelnou s "Eurotunelem", který od roku 1994 spojuje Francii s Anglií. Otázkou však zůstává, zdali bude mít tolik lidí zájem z Evropy do Afriky, respektive z Afriky do Evropy cestovat.
Cílem projektu je spojit vlakem s Evropou nejen Maroko, ale také další africké země. Jenže hranice s, na ropu bohatým, Alžírskem je momentálně uzavřena a separatistická Západní Sahara moc potenciálu pro využití vlaku nenabízí. Spojení to však bude velmi rychlé. Počítá se s dobudováním železnice až ze Sevilly s tím, že by rychlovlak zvládl trať mezi Madridem a marockým Tangerem za čtyři hodiny.
zdroj: idnes.cz
1 2 | Zpráv na stránku: |
http://img.aktualne.centrum.cz/24/96/249699-mapa-migrace-afrika-evropa.jpg
Jak moc se asi budou prodavat zpatecni jizdenky?
Tahle stavba hlavně znamené bezprecedentní výzvu pro rozpočet EU :((((, nebo z čeho si myslíte že se to bude financovat? Ještě připomenu že Španělsko je největším příjemcem dotací z EU.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.