Praha - Aktualizováno 18.2.2007 v 19:45 hod.: Vykolejený vlak EuroCity 107 Praha zablokoval důležitou trať mezi pražským Hlavním nádražím a Libní. Lokomotiva a pět vagonů se dostaly mimo koleje na výhybce, která zřejmě praskla.
"V 10:30 vykolejila na výhybce lokomotiva a pět vagonů vlaku EC 107 Praha z Prahy do Varšavy. Nikdo se nezranil, provoz je přerušen," potvrdil iDNES.cz mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Podle zpravodaje iDNES.cz, který vlakem cestoval, se nehoda stala za výjezdem z tunelu směrem do Libně. Trať je v tom místě jednokolejná. "Lidé přestupují do vlaku, který přijel směrem od Libně. Odveze je tam a dozví se, co dál," hlásí zpravodaj. Nehoda se obešla bez problémů. Spoje mířící na pražské Hlavní nádraží z východu a severu Čech byly odkloněny přes Malešice a Vršovice.
Jan Kučera z Drážní inspekce včera ČTK krátce po 13:30 hod. sdělil, že nevykolejené vozy byly z místa nehody již odtaženy. Následovaly práce na nasazení lokomotivy zpět na koleje a na vykolejených vagonech. Škoda na výhybce činí podle odhadů 50.000 Kč, na vlaku pak více než milion korun. Původně dráhy předpokládaly obnovení provozu v sobotu mezi 18. - 19. hod., což se ale nepodařilo. V 19:30 hod. oznámil mluvčí ČD Aleš Ondrůj: "Trať už je průjezdná. Odkloněno a o 20 až 30 minut zpožděno kvůli jízdě delší trasou bylo asi padesát spojů."
Podle Ondrůje výhybka prošla v polovině loňského prosince důkladnou kontrolou, která nesignalizovala žádnou závadu. Při běžné údržbě tak nebylo možné nehodě zabránit. Cestující z EC Praha přepravil do Ostravy spoj SC Pendolino bez příplatku, dále do Polska jeli cestující náhradní soupravou.
Lokomotiva a pět vagonů se dostaly mimo koleje na výhybce, která zřejmě praskla.
Dojde–li k tzv. únavovému lomu kolejnice, tak je to záležitost "daného" okamžiku.
Kritické místo neodhalíte ani při pravidelných prohlídkách – ad Venca Burgán > zřejmě si myslíte, že příslušní pracovníci SDC jsou lemplové a flákači, kteří neplní svě povinnosti (nehodnotíte je náhodou v duchu "podle sebe posuzuji tebe" ???); buďte si jist, že o prohlídce každé výhybky se vedou podrobné záznamy, včetně měření opotřebování jazyků, měří se odlehlost / dolehlost jazyků, přesněji řečeno, zda se naměřené hodnoty vejdou "do stanovené tolerance". Buďte si jist, že při naměření nevyhovující hodnoty tam ťraťmistr okamžitě buď postaví červený terč (návěst stůj) a nebo se nařídí jízda sníženou rychlostí … a urychleně se začne řešit oprava.
Oprava výhybky se začne plánovat v okamžiku, kdy se při pravidelném měření zjistí, že se naměřené údaje blíží kritické hodnotě, takže se dost dobře nemůže stát, aby traťmist "zčista jasna" zjistil, že výhybka nevyhovuje a on nemá náhradní součásti k provedení opravy.
Pokud by to ti zaměstnanci nedělali, tak si "objednávají" pobyt v některém ústavu nápravné výchovy, protože při každé nehodové události způsobené technickou závadou na výhybce se kontroluje veškerá dokumentace k příslušné výhybce.
Nemohu dohledat, kdy došlo k nehodě na jedné z výhybek na pražském hlavním nádraží (bylo to ještě v době, kdy existovaly "staré mosty"). Na jedné výhybce došlo k vykolejení vozů osobního vlaku jedoucího od Vítkova (Vysočan). Během šetření nehodové události bylo zjištěno, že při "předcházejícím pravidelném měření" se opotřebování výhybky se blížilo kritickým hodnotám a z tohoto důvodu byla naplánována a objednána výluka za účelem opravy výhybky.
Pokud se nemýlím, tak nebylo shledáno zavinění zaměstnanců SDC …
Nakolik by takovéto místo dokázala odhalit defektoskopie to je otázka spekulací … Defektoskopie může odhalit vlasovou trhlinu, kterou vizuální prohlídkou neodhalíte, zejména v případě, že by vznikala na místě, které nemůžete objektivně vidět (pata kolejnice, stojina)
Podobným způsobem se měří "ojetí" kol u hnacích vozidel při každé pravidelné dílenské prohlídce v DKV. Pokud se naměří hodnota překračující dovolené tolerance byť o jednu desetinu milimetru , hnací vozidlo se okamžitě stahuje z provozu a lokomotiva se pošla na kolový soustruh k "přesoustružení jízdní plochy dvojkolí" na stanovené hodnoty. Měření se opět dokumentuje.
Dojde–li totiž k vykolejení hnacího vozidla, tak se při prohlídce vždy měří "ojetí" kol, protože se vždy hledá viník.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.