Olomouc / Trutnov - Větu: „Jízdenky, prosím,“ lidé v budoucnu už neuslyší na některých vlakových tratích na střední Moravě. České dráhy se totiž rozhodly zkusit novinku. A nasadily vlaky bez průvodčích. Zatím lze takový spoj v Olomouckém kraji najít například na trati Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem. České dráhy však plánují ještě další podobné spoje. „Cestující si mohou v pokladnách, v automatu ve vlaku nebo u strojvedoucího koupit jízdenky různých tarifů podle toho, kam jedou. Ty pak označí ve strojku, který na ně vytiskne datum, čas a kód nebo název cílové stanice,“ popsal mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Namátkové kontroly pak jednou za čas obstará personál vlaku. Podle něj by se navíc nemělo stát, že by si cestující neměl u koho jízdenku koupit. „Automat je většinou přímo ve voze. Jízdenky však může prodat i strojvedoucí,“ doplnil Ondrůj.
„Cestující si mohou v pokladnách, v automatu ve vlaku nebo u strojvedoucího koupit jízdenky různých tarifů podle toho, kam jedou. Ty pak označí ve strojku, který na ně vytiskne datum, čas a kód nebo název cílové stanice,“ popsal mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Namátkové kontroly pak jednou za čas obstará personál vlaku. Podle něj by se navíc nemělo stát, že by si cestující neměl u koho jízdenku koupit. „Automat je většinou přímo ve voze. Jízdenky však může prodat i strojvedoucí,“ doplnil Ondrůj.České dráhy tak podle manažera ČD Michala Štěpána mohou tímto krokem v kraji ušetřit desítky tisíc korun měsíčně, například za platy průvodčích. „Neznamená to ale, že bychom je propustili ze zaměstnání. Někteří se přeškolí na revizory a ostatní mohou pracovat na jiných tratích, kteří od Českých drah odešli,“ dodal Štěpán.
Podle mluvčího Aleše Ondrůje by takovou změnu měli v dobrém slova smyslu pocítit i cestující. „Vlaky bez průvodčího jsou trendem běžným v západní Evropě. Celkové odbavení je díky tomu rychlejší,“ dodal. Lidé z Olomouckého kraje se s podobnými spoji zatím mohou kromě Hanušovic setkat i na nedalekých tratích Bruntál - Malá Morávka či Valšov - Rýmařov. Podle Štěpána však není vyloučeno, že během několika let přibudou další. „Konkurence v dopravě je stále ostřejší, takže je možné, že budeme nuceni snížit náklady na provoz dalších, zejména regionálních tratí,“ doplnil. Na českých železnicích jezdí v současnosti vlaky bez průvodčích celkem na 43 tratích.
České dráhy šetří. Od 1.února se to projeví i tím, že většina přímých osobních vlaků mezi Trutnovem a Vrchlabím začne jezdit bez průvodčích. Vlaků bez dosud obvyklé kontroly jízdenek má v budoucnu přibývat. „Na Trutnovsku jde o 9 spojů v každém směru. Nejpůde o všechny vlaky na této trati, ale bude jich většina. V jízdním řádu jsou vlaky bez průvodčích označeny symbolem lidského oka,“ sdělil vedoucí krajského centra osobní dopravy ČD Roman Moravčík. Po nástupu do vlaku si cestující budou muset předem zakoupenou jízdenku označit v označovači, popřípadě si koupit jízdenku u strojvedoucího. V případě, že cestující nastoupí do vlaku na stanici s otevřenou výdejnou jízdenek, bude si strojvedoucí k ceně jízdenky účtovat přirážku dvacet korun.
zdroj: Mladá fronta DNESTeda automat je i na každý zastávce, funkční mepomalovaný.
No a že je odbavení rychlejší je teda další Ondrůjova perla.
Jak probíhá odbavování na takové trati:Nastoupí jeden cestující,který je samozřejmě domluven s ostatními,stoupne si ke kasičce a takto vydrží kupovat jízdenku tak 5 minut.Mezitím vlak přijede do cílové stanice a 20 lidí jede grátis.ČD udělají statistiku,ve vlaku jel 1 člověk,vlak zrušíme! Hurá jak jsme ušetřily,a motorový vůz s kasičkou předáme na jinou trať s podobným výsledkem.Když ne,tak budeme požadovat vyšší dotace.
Kasičky typu montovaných do vozů jsou velmi složité a člověk neznalý má velký problém pochopit obsluhu.
Příklad z trati Děčín-D.Žleb.Na některé vlaky je po delší době nasazen opět průvodčí,zejména na ranním školním vlaku to byl pro většinu dětí tvrdý k.o. že musí po letech zase platit.A hlášky že si koupí lístek jen v kasičce a my tu jezdíme léta zadarmo nebyly ojedinělé.Průkazky se nenosily...
Když viděli na vlaku revizorku,samozřejmě že ty 3-5 stejných lidí znaly,tak si buď stouply ke kasičcce a pomalinku kupoval jeden anebo z obsazený stanice teda vytáhli jednou za čas blokovou jízdenku,kterou měly pro případ nouze u sebe.30 lidí kasičkou za 10 minut neodbavíte ani náhodou.
Nějak mne nenapadá vůbec nic, co by se tím urychlilo.
vlaky bez pruvodcich znamenaji radikalni narust cernych pasazeru a s tim spojeny pokles trzeb, ktery bude muset hradit kraj... to ale videt nebude, narozdil od "usporenych" mezd...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.